وبلاگ تخصصی آموزش کامپیوترودانلود نرم افزار (خداجون دوستت دارم)

آموزش و راه کارهای کامپیوتر -مقاله کامپیوتر-قالب -ویندوز XP- ویستا -رمز

وبلاگ تخصصی آموزش کامپیوترودانلود نرم افزار (خداجون دوستت دارم)

آموزش و راه کارهای کامپیوتر -مقاله کامپیوتر-قالب -ویندوز XP- ویستا -رمز

نبردی دیگر بر سر سرورهای تیغه‌ای‌

 

اشاره :
دامنه کاربرد‌ سرورهای تیغه‌ای (Blade) بسیار گسترده شده است. به‌طوری که در اَبَر رایانه‌های مورد استفاده برای ایجاد تصاویر سه بعدی فیلم‌های سینمایی گرفته تا وب‌سایت‌ها و مراکز داده به کار می‌روند. به جرات می‌توان آن‌ها را جایگزینی برای رایانه‌های دسکتاپ کنونی دانست. بسیاری از کاربران از سرورهای تیغه‌ای مجزایی استفاده می‌کنند که تا حد و ‌اندازه‌های یک پی سی واقعی تعدیل شده‌اند. جان همفریز، از کارشناسان شرکت پژوهشی IDC، معتقد است که سرورهای تیغه‌ای مجموعه‌های گسترده‌تری از مشتریان را پوشش می‌دهند و اکنون پلتفرم سرورهای تیغه‌ای تنها ویژه مراکزداده‌ای بزرگ و غول‌آسا نیست.


منبع: بیزنس ویک

جادوی جدید
‌Blade به سرعت به عنوان جزئی از صنعت سخت افزار رایانه‌ای شناخته می‌شود. مجموع درآمدهای سرورهای تیغه‌ای در سال گذشته به  2/1 میلیارد دلار رسید. اما برآورد IDC برای سال جاری حدودا دوبرابر‌ این میزان است.‌در حالی که هدف آن است که تا سال 2009 درآمدی ده میلیارد دلاری داشته‌ باشند. سرورهای تیغه‌ای در سال 2004 تنها دودرصد از مجموع درآمدهای فروش سرور و پنج درصد از کل تعداد سرورها را در  جهان به خود اختصاص داده بودند. ‌حال آن‌که ظرف  چهار سال و با تحقق پیش‌بینی‌ها، سرورهای تیغه‌ای پا را فراتر می‌نهند و به جایگاهی می‌رسند که پانزده درصد از مجموع درآمدهای سرور و 25 درصد از کل تعداد سرورهای جهان را در اختیار خویش خواهند گرفت و بدون شک این رشد سریع، در میان تمام ادوات رایانه‌ای بی‌نظیر است.

شگفت آن‌که، سرورهای تیغه‌ای به فناوری تفرقه‌انگیزی بدل شده است که رایانه‌های بسیار بزرگ‌تر و گران‌تری را جایگزین نسل کنونی می‌کند. از آن جا که سرورهای تیغه‌ای  با ریزپردازنده‌های استاندارد اینتل، ای‌ام‌دی و همچنین تحت سیستم‌های عامل ویندوز و لینوکس نیز  ساخته می‌شوند و کار می‌کنند،  باید آن‌ها را  بخشی از مرحله گذار به تولید انبوه سرورهای مصرفی  دانست.

سرورهای تیغه‌ای در عین حال فرصت‌های فراوانی در‌ایجاد نوآوری را فراروی فناوران می‌گذارد. ‌این سرورها با تسهیل مسیر کنونی، مزایای متعددی را عرضه می‌دارند. از جمله: مدیریت آسان‌تری که منجر به سادگی کارکردهای رایانه‌ای می‌گردد، پوشش سریع ‌ترافیک و اختلالات شبکه و در صورت لزوم انتقال پردازش‌ها از یک سرور به سروری دیگر.‌ ترکیب نوآوری‌های پیشرفته با قیمت پایین توانسته است سرورهای تیغه‌ای را به محصولی فوق‌العاده تبدیل کند.

‌تغییرپذیری
آنچه صنعت تاکنون از سرورهای تیغه‌ای دیده، تازه آغاز ماجراست. داوگ بالوگ، نایب رئیس مرکز سرورهای تیغه‌ای در شرکت آی‌بی‌ام، براین باور است که پردازشگر چند رسانه‌ای سل (Cell) در ابتدای عرضه تنها مختص کنسول‌های بازی ویدیویی پلی استیشن 3 خواهد بود. اما به زودی برای کارهایی از قبیل تصویربرداری پزشکی، روی سرورهای تیغه‌ای نیز نصب می‌شود. مسلما این‌گونه کارکردهای سنگین و پرطرفدار، تنها نیازمند چند دستگاه سرور تیغه‌ای خواهد بود؛ نه یک ابر رایانه! بالوگ می‌افزاید: <تحقق‌این امر چندان دور نیست.>

سرورهای تیغه‌ای در واقع تخته مدارهایی با حدود دوازده ‌اینچ پهنا و چهارده ‌اینچ عمق هستند که به صورت افقی یا عمودی روی یک شاسی فلزی  درون رک مربوط به خود قرار می‌گیرند. زمانی که یک سرور تیغه‌ای خراب می‌شود، به راحتی می‌توان آن را با دیگری تعویض کرد. درباره این قضیه در محافل رایانه‌ای لطیفه‌ای هم شنیده می‌شود مبنی بر‌این که از‌این پس حتی بزرگ‌ترین مراکز داده‌ هم تنها شامل چند ردیف سرور تیغه‌ای، یک تکنسین و یک سگ خواهد بود؛ وجود تکنسین برای آن است که سرورهای تیغه‌ای‌ خراب را تعویض نماید و حضور سگ هم به این خاطر است که اگر تکنسین به کار دیگری مشغول شد، گازش بگیرد!

در حال حاضر، فیلم کینگ‌کنگ بزرگ‌ترین شاهکار سرورهای تیغه‌محسوب می‌شود. شرکت نیوزیلندی weta پردازش نهایی کینگ کنگ را انجام داده‌است. این شرکت در عرصه جلوه‌های ویژه فعال است و شهرت خود را بیشتر مدیون کار در فیلم‌های سه گانه <ارباب حلقه‌ها> است. 1900 سرور تیغه‌ای‌ این شرکت، چنان قدرت رایانشی‌ ایجاد کرده‌اند که آن را در رتبه‌ای معادل یکصد و نهمین ابرکامپیوتر سریع جهان جای داده است.

‌بازنگری
میلتن نگان، رئیس بخش فناوری شرکت وتا، می‌گوید: در اختیار داشتن پردازشگرهای بیشتر کمک می‌کند کارها سریع‌تر انجام شوند و‌این امر ما را یاری می‌دهد تا نسبت به مجموع کار بازنگری سریع‌تری داشته باشیم و در نتیجه، کار بی‌نهایت بهبود خواهد یافت. برای اطلا‌ع از پیشرفت روزافزون و مهیج سرورهای تیغه‌ای لازم است بدانید که سرورهای تیغه‌ای هیجان و واقعیت را در جلوه‌های ویژه فیلم‌ها به ‌وجود می‌آورند.

اکنون این توان رایانشی در بخش‌های کوچک‌تر آماده است برنامه‌های کاربردی را بسیار ساده‌تر نماید. آناکوندا اسپورتز، تولیدکننده و خرده‌فروش کالاهای ورزشی و یونیفرم مدارس، اکنون از سرورهای تیغه‌ای‌ برای اداره وب‌سایت تجاری خود بهره می‌گیرد.‌این شرکت دویست نفره قبلا برای این امر از سرورهای معمولی استفاده می‌کرد. لیکن دریافت که خرابی مکرر سرورها باعث ایجاد وقفه در تجارت الکترونیکی شرکت می‌شود.

راب‌میر، سرپرست خدمات‌اینترنتی شرکت آناکوندا، می‌گوید: تصور می‌کردیم سرورهای تیغه‌ای تنها مختص شرکت‌های بزرگ و خارج از حیطه کاری ماست. اما اکنون می‌بینیم هم قیمت آن عادلانه است و هم عملکردش بی‌نظیر است.

مؤسسه مالی - اعتباری تگزاس، مثال خوبی برای مقایسه قیمت و فضای مورد نیاز سرورها است.‌این موسسه در ساختمان دفتر مرکزی شلوغ خود واقع در سن آنتونیو با کمبود فضا مواجه بود. به‌همین خاطر سرورهای ویندوز و لینوکس خود را مثل جعبه پیتزا روی هم انباشته بود. اما در حال حاضر آن‌ها چهارده سرور تیغه‌ای را در فضایی معادل دو سرور معمولی جای داده‌اند. به گفته پت تول، نایب رئیس فناوری اطلاعات‌این موسسه، از زمان ورود سرورهای تیغه‌ای، در هزینه‌های مربوط به خرید ادوات جدید، کاهشی 30 درصدی داشته‌اند. 

‌همه منظوره
ایده سرورهای تیغه‌ای حاصل رونق شدید دات کام‌ها بود. شرکت‌های نوپا یا غول‌آسای ‌اینترنتی، کارهای روزمره وب سایت‌های خود را به شرکت‌هایی واگذار کرده بودند که در اداره مراکز داده عظیم تخصص داشتند. ابتدا تنها معدودی شرکت نوپا بودند که برای نخستین بار از سرورهای تیغه‌ای‌ استفاده کردند. اما آن‌ها هم همراه با سایر دات کام‌ها از صحنه روزگار محو شدند. اچ‌پی و کامپک پیش از ادغام‌، نخستین غول‌های فناوری بودند که در سال‌های 2000 و 2001 به این عرصه پا نهادند.

تلقی اولیه آی‌بی‌ام ‌این بود که سرورهای تیغه‌ای می‌تواند تقریبا یک فناوری همه منظوره باشد. لذا با آن‌که کمی دیر وارد بازار شد، به یمن همان تلقی اولیه بود که آبی بزرگ توانست پیشرو بازار باشد. طبق برآوردهای موسسه گارتنر، در سه ماهه سوم سال 2005، سهم‌این شرکت از بازار‌ سرورهای تیغه‌ای 37.2 درصد بود. ضمن آن که طی همین مدت، سهمی 45.1 درصدی از مجموع درآمدهای‌این تجارت را به دست آورد. پس از‌این شرکت، اچ‌پی در جایگاه دوم قرار دارد و دل نیز بعد از آن‌ها صاحب مقام سوم است.

در سال 2001 گروهی سی نفره که در شرکت آی‌‌بی‌ام با نام رمز اکسکالیبر (نام شمشیر افسانه‌ای شاه آرتور در ادبیات انگلیسی) مشغول به کار بودند. برای توضیح نحوه کار سرورهای تیغه‌ای ماه‌ها وقت خود را صرف گفت‌وگو با مشتریان کردند. پیشتر گروه مذکور به‌ این نتیجه رسیده بود که  این فناوری می‌تواند با طیف گسترده‌ای از کارهای پردازشی سروکار داشته باشد. به‌ همین خاطر فرصت را برای کسب استقلال نسبی از ابرکامپیوتر‌های غولآسا مغتنم شمردند. تیم داگرتی که از اواسط سال 2001 مدیر بازاریابی سرورهای تیغه‌ای در شرکت آی بی ام بوده است، می‌گوید: زمانی که دیگران سرورهای تیغه‌ای را تنها از جنبه صرفه‌جویی در فضا و انرژی بررسی می‌کردند، ما برداشت کاملاً متفاوتی از قضیه داشتیم.

‌شمشیرهای آخته
آینده‌نگری‌های آی بی‌ام سرورهای تیغه‌ای را با چنان مفهوم تازه وآینده روشنی مطرح ساخت که رسما به عنوان یک فرصت تجاری نمایان شد و سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را در منابع مالی و نیروی مهندسی به سمت خود جلب نمود. از سال 2002 که نخستین سرورهای تیغه‌ای آی‌بی‌ام کارشان را شروع کردند، آبی بزرگ نیز پرواز بلند خود را آغاز نمود.

جدیدترین راهبرد آی‌بی‌ام در‌این زمینه، بسته‌بندی اولیه سرورهای تیغه‌ای روی شاسی جهت صنایع خاص است. آی بی‌ام ‌ایده‌های بسیاری از‌این دست دارد که برای نمونه می‌توان به محصولی برای بانکداری شعبه‌ای تحت عنوان <بانک در جعبه> اشاره نمود که سرورهای شبکه، یک سرور‌ایمیل، مراقبت ویدیویی و کارهای دیگر را در یک مجموعه مجزا جمع کرده بود.‌این شرکت قصد دارد در ادامه سیاست‌های خود یک بسته محصول را جهت خرده فروشی‌ها تا اوایل سال‌آینده عرضه کند.

اما نبرد در عرصه سرورهای تیغه‌ای همچنان به قوت خود باقی است. اچ‌پی ادعا می‌کند که بسته نرم‌افزاری ممتازی برای مدیریت سرورهای تیغه‌ای و دستگاه‌های ذخیره‌سازی مشترک دارد.‌این شرکت همچنین خود را صاحب فناوری منابع تغذیه و خنک‌سازی می‌داند. ریک بکر، نایب رئیس و مدیرکل خط تولید سیستم سرورهای تیغه‌ای در شرکت اچ‌پی می‌گوید: ما رقیب قدرتمندی برای آی‌بی‌ام هستیم. شما در موقع مقرر شاهد سبقت گرفتن ما خواهید بود.
همفری، از کارشناسان IDC معتقد است که‌آی بی‌ام برای حفظ برتری خود باید در زمین بازی بماند. وی می‌گوید: من فضای سرورهای تیغه‌ای امروز را همانند نبردی شدید بین دو سنگین وزن ‌این صنعت می‌بینم؛ چیزی مثل نبرد کینگ کنگ با گودزیلا.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد