وبلاگ تخصصی آموزش کامپیوترودانلود نرم افزار (خداجون دوستت دارم)

آموزش و راه کارهای کامپیوتر -مقاله کامپیوتر-قالب -ویندوز XP- ویستا -رمز

وبلاگ تخصصی آموزش کامپیوترودانلود نرم افزار (خداجون دوستت دارم)

آموزش و راه کارهای کامپیوتر -مقاله کامپیوتر-قالب -ویندوز XP- ویستا -رمز

فرمانروایی در قلمرو ویندوز

 

اشاره : با این‌که مدتی از انتشار نسخه جدید سیستم‌عامل ویندوز (ویستا) می‌گذرد، همچنان باید صبر کرد تا همچون اکس‌پی کاملاً فراگیر شود و تا آن زمان همچنان باید با ویندوز اکس‌پی‌خود کار کنید. بنابراین لازم است با ایجاد تغییرات و تنظیماتی در بخش‌های مختلف ویندوز آن را به گونه‌ای تنظیم کنید که به خوبی تحت تسلط شما باشد. از این رو در این شماره نکته‌ها و ترفند‌هایی را برایتان گرد آورده‌ایم تا بتوانید راحت‌تر و آسان‌تر با اکس‌پی کار کنید.

ترفندهایی برای بهبود ویندوز اکس‌پی‌

> بدون Recycle Bin
اگر می‌خواهید تعداد زیادی فایل را پاک کنید و مطمئنید که دیگر هیچ‌گاه به آن‌ها نیاز ندارید، می‌توانید کاری کنید که این فایل‌ها مستقیماً پاک شوند و وارد Recycle Bin نشوند. برای این‌کار فایل‌های مورد نظر خود را انتخاب کرده و با پایین نگاه داشتن کلید Shift و فشردن کلید Delete، با راست‌کلیک روی فایل یا فایل‌ها و انتخاب گزینه Delete، در حالی که کلید Shift را پایین نگه داشته‌اید، آن‌ها را پاک کنید.

> هشدار Caps Lock
احساس بدی است اگر صفحاتی را تایپ کنید و بعد که به صفحه‌نمایش نگاه کردید، ببینید در بخشی از کار کلیدCaps lock را فعال کردید و ... . خوشبختانه برای جلوگیری از چنین وضعیتی ویندوز اکس‌پی ویژگی‌ای دارد که با نمایش به هنگام فعال بودن یا نبودن کلید‌های دو حالته صفحه کلید (مثل Caps lock ،Num lock و Scroll lock) شما را از وضعیت کاری خود مطلع کند.

به منوی Start بروید و از آن‌جا به Control Panel و بعد Accessibility Option و کنار عبارت Use Toggle Keys را علامت بزنید. البته راه دیگری نیز برای فعال کردن این بخش  وجود دارد و آن هم فشردن کلید Num lock به مدت پنج ثانیه است.

> تغییر نام مالک کامپیوتر
شاید بخواهید تغییراتی در نام ثبت شده دارنده کامپیوتر به ‌وجود آورید. (مثلاً یک پی‌سی خریده‌اید که به طور پیش‌فرض روی آن اکس‌پی نصب شده است و نام فرد دیگری به جای نام شما به عنوان دارنده پی‌سی ثبت شده است) برای تغییر این نام منوی Start را باز کرده و گزینه Run را انتخاب نمایید و با تایپ Regedit وارد برنامه مدیریت رجیستری ویندوز شوید.

به آدرس HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindows NTCurrent Version بروید. سپس رویRegistered Owner دوبار کلیک کنید و همچنین روی Registered Organization تا بتوانید محتویات آن‌ها را تغییر دهید.

> معاینه ویندوز
آیا تا به‌حال به مدت زمان بوت شدن کامپیوتر خود مظنون شده‌اید؟ به نظر شما این زمان غیر عادی نشده است؟ اصلاً تا به‌حال کامپیوترتان چه مقدار روشن بوده است؟ چند وقت است که ویندوز خود را عوض نکرده‌اید؟ برای اطلاع از چنین مسائلی به برنامه ‌System Up Time مراجعه کنید. منوی Start را باز کرده و گزینه Run را انتخاب نمایید و با وارد کردن عبارت Systeminfo، وارد این بخش شوید.

> آرایش دسکتاپ‌

اگر می‌خواهید آیکون‌های دسکتاپ خود را مرتب کنید، بهترین راه این است که روی دسکتاپ راست‌کلیک کنید وArrange Icons By را انتخاب نمایید. (شگفت زده نشوید، برای باز گرداندن آن‌ها کافی است همین مرحله را دوباره تکرار کنید).

امکان سفارشی‌سازی دسکتاپ نیز تا حد زیادی برای شما فراهم شده است. روی دسکتاپ راست‌کلیک کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید. به بخش Customize Desktop بروید. در این بخش می‌توانید تعیین کنید که کدام آیکون‌ها روی دسکتاپ باشند و کدام یک نباشند (Internet Explorer ،My Documents ،My Network Places و My Computer)

> کنترل System Tray
اگر بخش System Tray (آیکون‌های کوچک کنار ساعت ویندوز) پر از آیکون‌های مربوط به برنامه‌های مختلف است، اکنون زمان مناسبی است که به آن‌ها سر‌و‌‌سامان بدهید. ویندوز اکس‌پی به خودی خود مدیریت کم و بیش مناسبی روی این آیکون‌ها دارد و آیکون‌های غیرفعال را از دید کاربر پنهان می‌کند. اما می‌توانید به ویندوز بگویید که آن‌ها را نیز نشان بدهد یا ندهد.

برای چنین کاری روی منوی Start راست‌کلیک کنید و Properties را انتخاب نمایید. به بخش Task Bar بروید و سپس روی کلید Customize کلیک کنید. فهرستی از آیکون‌های کنونی و گذشته ‌Task Bar خود را خواهید دید. بخش عمده‌ای از این آیکون‌ها به طور پیش‌فرض روی حالت Hide When Inactive تنظیم شده‌اند. بنا به ضرورت می‌توانید هر یک از آن‌ها را روی حالت‌های دلخواه (مثلاً Always Show یا Always Hide) تنظیم کنید.

> سفارشی‌سازی تصویر صاحب حساب‌
هنگامی که می‌خواهید یک حساب کاربری بسازید، اکس‌پی تعدادی تصویر به طور پیش‌فرض یرای انتخاب جهت الصاق به حساب کاربری را در اختیارتان قرار می‌دهد. اما باید بدانید که همواره ملزم به استفاده از این تصاویر محدود نیستید و می‌توانید در صورت نیاز هر تصویر دلخواه خود را برای حساب کاربری خود انتخاب نمایید.

در Control Panel روی Use Accounts کلیک کنید و حساب کاربری مورد نظر خود را انتخاب نمایید و روی Change My Picture کلیک کنید. وقتی وارد صفحه‌ انتخاب تصویر شدید، روی لینک Browse For More Pictures کلیک کنید. حال از روی هارد‌دیسک تصویر مورد نظر خود را انتخاب نمائید.

> برداشتن لوگوی ویندوز
حتماً لوگوی ویندوز و نوار آبی که هنگام بوت شدن و ویندوز زیر آن در حال حرکت است را دیده‌اید. می‌توانید با غیر فعال کردن نمایش این لوگو کمی در کاهش زمان بوت پی‌سی مؤثر باشید. از طریق برنامه Run در منوی Start وارد برنامه ms config شوید و به بخش Boot.INI بروید و کادر مربوط به NOGUIBOOT/ را علامت بزنید.
 
> ساخت نوار ابزار اختصاصی‌
برای دسترسی آسان به برنامه‌هایی که به طور مرتب از آن‌ها استفاده می‌کنید، می‌توانید برای آن‌ها یک نوار ابزار بسازید. ابتدا یک پوشه ‌(Folder) جدید روی دسکتاپ (یا هرجای دیگری که نیاز است) بسازید و آن را با آیکون‌های میانبر برنامه‌هایی که می‌خواهید پر کنید.

سپس روی Task Bar راست‌کلیک کنید و Toolbars و سپس New Toolbar را انتخاب نمایید. پوشه‌ای که درون آن آیکون‌های میانبر را قرار داده بودید، مشخص کنید. خواهید دید که تمام آن‌ها به Task Bar افزوده می‌شوند.

> حذف نام عکس‌هایThumbnails
به نظر می‌رسد هنگامی که مشغول دیدن تصاویر در حالت Thumbnails هستید، نام فایل‌ها چیز زائدی باشد. می‌توانید در این حالت نام فایل‌ها را حذف کنید. کافی است در حالی که می‌خواهید حالت نمایش را به Thumbnuil تغییر دهید، کلید Shift را پایین نگه دارید. برای برگشت به حالت اولیه نیز کافی است این مراحل را دوباره تکرار نمایید.

> وارد کردن علاقمندی‌ها در منوی Start
این امکان وجود دارد که برنامه‌هایی که زیاد از آن‌ها استفاده می‌کنید را به منوی Start اضافه کنید. روی آیکون برنامه یا روی آیکون میانبر (Shortcut) راست‌کلیک کنید (این آیکون می‌تواند روی دسکتاپ یا در ویندوز اکسپلورر و ... باشد) و گزینه Pin To Start Menu را انتخاب کنید.

این کار برنامه مورد نظر را به بالای فهرست منوی Start اضافه می‌کند و این لینک به صورت صحیح باقی می‌ماند؛ حتی اگر فایل مبدأ را جا به جا کنید. (این کار وقتی برای فایل‌های اجرایی صادق است نه اسناد و ...) برای حذف آن از منوی Start راست‌کلیک کنید و Unpin Fom Menu را انتخاب کنید.

> قفل کردن کامپیوتر

احتمالاً می‌دانید که می‌توانید با فشردن همزمان کلید ویندوز و کلید L ویندوز را قفل کنید تا هنگامی که از آن استفاده نمی‌کنید، دیگران نتوانند از آن استفاده کنند. اما این امکان نیز وجود دارد که بدون استفاده از صفحه‌کلید و تنها با ساخت یک میانبر برای قفل کردن ویندوز به مقصود خود دست یابید.

روی دسکتاپ راست‌کلیک کنید و سپس New را انتخاب کرده و بعد Shortcut را انتخاب کنید. برای مشخص کردن مسیر آیکون میانبر عبار‌ت rundll32.exe user32.dll,Lock Work Stution (دقیقاً مطابق با عبارت فوق) را وارد نمایید. بعد از اتمام کار، آیکونی را در اختیار دارید که تنها با کلیک روی آن ویندوز قفل می‌شود.

> کنترل صدا

اگر به طور مداوم با پنجره کنترل صدای اکس‌پی کار دارید و مدام باید این پنجره باز باشد، می‌توانید آن را به گونه‌ای تنظیم کنید که حداقل فضای کمتری در دسکتاپ شما اشغال کرده باشد. پنجره کنترل صدا را باز کنید و سپس دو کلید S+Ctrl را همزمان بفشارید. خواهید دید که فضای اشغالی دسکتاپ توسط این برنامه به نصف کاهش پیدا می‌کند.

> دسترسی سریع به ویندوز اکسپلورر و نرم‌افزار‌ها

یک راه سریع برای دسترسی آسان به ویندوز اکسپلورر به جای رفتن به منوهای تو در تو این است که کلید ویندوز وE را همزمان با هم بفشارید. خواهید دید که به سرعت پنجره ویندوز اکسپلورر باز خواهد شد. می‌توانید با انجام کاری مشابه، پنجره Run را نیز باز کنید. کافی است کلید‌های ویندوز و R را با هم بفشارید. برای باز‌کردن پنجره System Properties کلید ویندوز و Pause/Break و برای کمینه کردن اندازه‌ تمام پنجره‌های باز شده دسکتاپ کلید ویندوز و M را همزمان بفشارید.

> فضای بیشتر

اگر در حالتی که بخش Show Hidden Files فعال است، مشغول گشت و گذار در ویندوز اکسپلورر هستید (روی Tools کلید کنید و Folder Option را  انتخاب نمایید به بخش View بروید و سپس Show Hidden Files And Folder  را انتخاب کنید.

در برخی پوشه‌ها، پوشه‌هایی دیده می‌شوند با نام‌هایی چون SNTISERVICES PACK UNINSTALL یا
SNTUnistull KB.  این‌ها پوشه‌هایی هستند که به خاطر انجام کارها توسط ویندوز با سایر عامل‌ها ایجاد می‌گردند و اطلاعات درون آن‌ها اهمیت خاصی ندارد. گاهی این پوشه‌ها و فایل‌های درون آن‌ها می‌تواند فضای زیادی از هارد دیسک شما را اشغال کنند. سپس با پاک کردن آن‌ها می‌توانید فضای زیادی را به هارد‌دیسک خود باز گردانید.

نظرات 1 + ارسال نظر
علی یکشنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 12:17 http://ali-fallah.blogsky.com

شیشه پنجره را باران شست .
از اهل دل من اما،
چه کسی نقش تو را خواهد شست ؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد