وبلاگ تخصصی آموزش کامپیوترودانلود نرم افزار (خداجون دوستت دارم)

آموزش و راه کارهای کامپیوتر -مقاله کامپیوتر-قالب -ویندوز XP- ویستا -رمز

وبلاگ تخصصی آموزش کامپیوترودانلود نرم افزار (خداجون دوستت دارم)

آموزش و راه کارهای کامپیوتر -مقاله کامپیوتر-قالب -ویندوز XP- ویستا -رمز

از درون آتش - ‌بررسی پنج فایروال برای کامپیوترهای شخصی

اشاره: امروزه استفاده از فایروال‌هایی که نه ‌تنها از کامپیوتر در مقابل خطرات بیرونی حفاظت می‌کنند، بلکه در مقابل تروجان‌ها و ویروس‌هایی که از طریق ایمیل‌ منتشر می‌شوند و حتی در برابر حملا‌ت داخلی از کامپیوتر دفاع می‌کنند، به امری الزامی تبدیل شده است. تا جایی که توصیه می‌شود بدون داشتن فایروال، کامپیوتر خود را حتی روشن هم نکنید. علا‌وه بر این‌ها، تغییرات دیگری هم اتفاق افتاده است


منبع: اینفورمیشن‌ویک‌

در این مقاله پنج فایروال نرم‌افزاری که با اقبال عمومی گسترده‌تری روبه‌رو بوده‌اند را به طور خلا‌صه بررسی کرده‌ایم. مسئله‌ای که در هنگام بررسی امکانات آن‌ها و تفاوت بین نسخه‌هایی از یک فایروال خاص که به صورت مجزا به فروش می‌رسد و نسخه‌هایی که در بسته‌های امنیتی و به همراه سایر نرم‌افزارهای امنیتی دیگر توسط شرکت سازنده به فروش می‌رسد، با آن روبه‌رو شدیم بسیار بیش از حد انتظار بود. به طوری که به یقین می‌توان گفت که هیچ تفاوتی به لحاظ وجود امکانات و قابلیت‌ها در آن به طور چشمگیری احساس نمی‌شد.

در هنگام آزمایش، عمده‌ترین مشکلی که در تمام فایروال‌ها دیده می‌شد، عدم تطابق و سازگاری آن‌ها با ایجاد تغییرات در تنظیم پی‌سی بود که اغلب نیز دلیل بروز چنین مشکلی را می‌توان حفاظت شدید فایروال از حمله تهدیدات بیرونی دانست. همچنین می‌توان تمام موارد آزمایش را به دو قسمت تقسیم کرد: آزمایش در مقابل نوع برخورد با تهدیدات بیرونی (با بهره‌گیری از نرم‌افزار Portscan در نشانی dslreport.com) و آزمایش در مقابل نوع برخورد با تهدیدات داخلی و در نهایت شناسایی فایروالی که بهترین عکس‌العمل را در مقابل این نوع تهدیدات و در کل در مواقع اضطرار از خود نشان می‌دهد.

نکته دیگر آن‌که، با وجود تغییرات عمده، هم در نرم‌افزار و هم در سخت‌افزار پی‌سی و سیستم‌عامل از گذشته تاکنون، باز هم مشکلا‌تی که برای پی‌سی‌های امروزی به وجود می‌آید تشابه زیادی با مشکلا‌ت گذشته دارد.
البته اگر هنوز از ویندوز 98 و ME استفاده می‌کنید انتخاب‌هایتان برای نصب یک فایروال بسیار محدود خواهد بود (به طور مثال می‌توانید از فایروال Norton Personal Firewall و PC‌-‌Cillin Internet Security استفاده کنید و از فایروال‌هایی چون مک‌آفی یا ZoneAlarm نمی‌توانید استفاده کنید.)

یکی دیگر از برنامه‌هایی که برای آزمایش فایروال‌ها استفاده شد، Atelier Web Firewall Tester نام دارد. این برنامه از ترفندهای بسیار موذیانه‌ای استفاده می‌کند تا بتواند از درون پی‌سی که فایروال روی آن نصب شده است، راهی به دنیای بیرون باز کند. این‌ کارها را نیز بیشتر با استفاده از Internet Explorer یا IE ActiveX انجام می‌دهد. بنابراین می‌توان روی فایروالی که از پسِ حقه‌ها و ترفندهای این نرم‌افزار برآید، بیشتر حساب کرد.

قبل از بررسی فایروال‌ها باید به این نکته نیز توجه کرد که نباید اینگونه تصور کرد که تنها نصب یک نرم‌افزار به نام فایروال می‌تواند شما را از تمام تهدیدات حفظ کند و یک پی‌سی رویین تن و نفوذناپذیر را برایتان بسازد، بلکه تهدیدات داخلی و خارجی به حدی متفاوت، گوناگون و پیشرفته‌اند که نمی‌توان از هیچ برنامه‌ای انتظار داشت که بتواند در مقابل همه آن‌ها بایستد.

McAfee Internet Security Suite  
نام مک‌آفی بیشتر یادآور نرم‌افزارهای ضدویروس این شرکت می‌باشد، اما امروزه علا‌وه بر ضدویروس‌های این شرکت، فایروال‌ها و نرم‌افزارهای متعدد امنیت شبکه و حتی نمونه‌های پیشرفته نرم‌افزارهای حفاظتی شبکه‌های بی‌سیم، محصولا‌ت دیگر این شرکت را شامل می‌شوند.

اولین مسئله‌ای که در هنگام کار با این برنامه احساس شد، سرعت اجرای برنامه بود. این برنامه نسبت به فایروال‌هایی چون PC - Cillin و Zone Alarm در هنگام باز شدن و پاسخ‌دهی به اعمال کاربر، دارای سرعت پایینی بود. هنگامی که برنامه اصلی را باز می‌کنید (مرکز اصلی انجام فعالیت‌ها) باید زمان زیادی منتظر باشید تا اطلا‌عات مربوط به هر عنوان و بخش فراخوانی و برای کار آماده شوند. البته این مسئله را نمی‌توان جزء موارد بد به حساب آورد، اما به هر صورت این مسئله بسیار رنج‌آور است و شاید بتوان آن را مشابه نرم‌افزارهای کندSymantec  قلمداد کرد.

در یک نگاه McAfee Internet Security Suite
تولیدکننده: McAfee
قیمت: 99/49 دلا‌ر
در مجموع امکاناتی همانند سایر نرم‌افزارهای مشابه را به کاربر ارائه می‌کند، اما وجود ویژگی‌های هوشمندانه‌ای چون Site Advisor این فایروال را از سایرین متمایز کرده است.

مک‌آفی را بیشتر با برنامه‌های ضدویروس می‌شناسیم، اما امروزه فایروال و سایر برنامه‌های امنیتی از محصولا‌ت دیگر این شرکت هستند.

 
اضافه کردن برنامه‌ها به فهرست block/allow کار چندان دشواری نیست. کافی است با کلیک روی Add Allowed Program در فهرست McAfee's Program Permissions و انتخاب فایل‌های دارای پسوند.
 
EXE کار را به اتمام برسانید. روال مشابهی را نیز برای اضافه کردن برنامه‌های ممنوعه باید در پیش گیرید.

اگر یکی از برنامه‌های موجود در فهرست، در بانک اطلا‌عاتی آنلا‌ین McAfee Hacker Watch موجود باشد، می‌توانید با کلیک روی آن در فهرست Permissions و سپس کلیک روی Learn More، اطلا‌عات بیشتری در مورد آن نرم‌افزار به دست آورید.

نتایج بررسی‌ها با استفاده از DSLReports خوب بود و فایروال توانست جلوی برنامه‌هایی را بگیرد که می‌خواستند به طور مستقیم به شبکه دسترسی داشته باشند.
 
البته گاهی هنگامی که حتی به وضوح برخی برنامه‌ها را مسدود می‌کردیم، باز هم فایروال رفتار درستی نداشت و به درستی جلوی آن‌ها را نمی‌گرفت.


یکی از امکاناتی که به طور بسیار هوشمندانه‌ای در مک‌آفی مورد استفاده قرار گرفته است و به نظر می‌رسد راه جدیدی برای حفاظت از کاربران در مقابل تهدیدات باشد، به کارگیری پلا‌گین‌های مخصوص مرورگر برای هر دو مرورگر IE و فایرفاکس با نام Site Advisor است. این برنامه با بهره‌گیری از بانک اطلا‌عاتی جامع خود، از سایت‌هایی که استفاده از آن‌ها می‌تواند برای امنیت پی‌سی مشکل‌ساز باشد، به کاربر هنگام رجوع به چنین سایت‌هایی هشدار می‌دهد و حتی گاهی از دیده شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

(البته می‌توانید Advisor را به صورت جداگانه و رایگان دانلود کنید) نکته‌ای که هنگام استفاده از Site Advisor باید به آن توجه شود این است که این برنامه تنها هنگامی که بخواهید مستقیماً به سایت دسترسی داشته باشند، مفید خواهد بود و اگر برنامه‌های دیگر یا کنترلرهای ActiveX بخواهند به طور غیرمستقیم به سایت‌ها دسترسی داشته باشید، Site Advisor دیگر کار چندانی برای شما نخواهد کرد.

بخش‌های دیگر این فایروال مثل System Guard از تحرکات مشکوک سایر نرم‌افزارها در پی‌سی جلوگیری می‌کند. همچنین مشابه سایر فایروال‌ها، بخشی نیز برای کنترل والدین بر فرزندانشان در نظر گرفته شده است و البته ویژگی بسیار جالبی که در این بخش با آن‌ برخورد خواهید کرد، تحلیل تصاویر یا Image analysis نام دارد که در صورت فعال کردن آن، تصاویر از لحاظ محتوایی تحلیل می‌شوند و اگر مناسب تشخیص داده نشوند، از نمایش آن‌ها جلوگیری خواهد شد. البته با این‌که در هنگام استفاده، این ویژگی به خوبی عمل می‌کند، در موارد نادری نیز تصاویر را اشتباه فیلتر می‌کند که با توجه به این مشکل، فعال بودن همیشگی این ویژگی‌ها پیشنهاد نمی‌شود.

در یک نگاه Microsoft Windows Firewall
تولیدکننده:
مایکروسافت
قیمت: رایگان (به همراه ویندوزاکس‌پی)
در مجموع تمرکز بر حفاظت از پی‌سی در مقابل خطرات خارجی از بین سایر تهدیدات دارد.

فایروال ویندوز به قدری ساده و ابتدایی است که نمی‌تواند امنیت مناسبی را برای شما فراهم کند.

‌Microsoft Windows Firewall  
لطفاً نخندید. بنابر هر دلیلی، بسیاری از کاربران فقط از فایروال ویندوز استفاده می‌کنند و تنها محافظ آن‌ها در مقابل تهدیدات نیز همین فایروال است.

در مورد عملکرد این فایروال می‌توان گفت که‌این فایروال امنیت را به قیمت محدودسازی به ارمغان می‌آورد. یعنی هر چه پی‌سی خود را محدودتر کنید، امنیت نیز افزایش می‌یابد.

با این تفاسیر، مسلم است که نباید خیلی به این فایروال اعتماد کرد، چون اساساً دارای سیستم‌های دفاعی چندانی نیست.

به نظر می‌رسد فایروال ویندوز  تنها یک Internet Connection Firewall باشد؛ چرا که بیشترین توجه به اتصالا‌ت اینترنتی شده است. ولی با این وجود حتی به صورت پیش‌فرض هم این بخش فعال نیست.
 
لا‌زم به ذکر  است که کرم‌هایی چون Blaster و Sasser هر دو از این ضعف فایروال استفاده کردند و توانستند از همین طریق به پی‌سی‌ها نفوذ کنند.


بعد از آن مایکروسافت در اولین نسخه فایروال خود که بعد از این جریان انتشار یافت، همین نسخه‌ای که اکنون در  Windows XP Service Pack2 ارائه شده است، این ضعف را اصلا‌ح کرد و بنابراین این بخش به طور پیش‌فرض فعال شد.

مسئله عمده‌ دیگری که فایروال ویندوز بر آن تمرکز بیشتری دارد، مقابله با تهدیدات بیرونی است. مثل مقابله با کرم‌هایی که در بالا‌ به آن‌ها اشاره شد، و این‌کار را نیز از طریق محدودسازی کارکردها (مثل به اشتراک‌گذاری فایل و چاپگر در شبکه) که می‌توان با آن‌ها با جهان خارج ارتباط برقرار کرد صورت می‌دهد. البته محدودسازی اینگونه موارد کاملا‌ً قابلیت سفارشی‌سازی دارد و می‌توانید بنابر تشخیص خود برخی از آن‌ها را فعال کنید و برخی دیگر را غیرفعال.

با استفاده از DSLReport، فایروال ویندوز در مقابل حرکات پنهانی این برنامه (البته در مورد تهدیداتی که از بیرون آغاز می‌شوند) عکس‌العمل مناسبی از خود نشان داد. اما همان‌طور که انتظار می‌رفت، فایروال ویندوز در مورد تحرکاتی که از داخل پی‌سی آغاز می‌شدند، عکس‌العمل مناسبی از خود نشان نداد.

مسئله بسیار مهم دیگر که اشاره به آن خالی از لطف نیست آن‌ است که این فایروال توانایی جلوگیری از دسترسی برنامه‌هایی که از خارج از پی‌سی می‌خواهند به آن دسترسی داشته باشند را ندارد. به عبارت دیگر، با این فایروال حتی ‌امکان محدودسازی دسترسی سایر کاربران شبکه به پی‌سی شما وجود ندارد.

ویژگی مناسب دیگری که در این فایروال وجود دارد، این است که می‌توان به سرعت تنظیمات آن را مطابق با انواع شبکه‌هایی که معمولا‌ً کاربران نوت‌بوک با آن‌ها سروکار دارند، تغییر داد. به طور خلا‌صه شاید بتوان در مورد فایروال ویندوز گفت که به عنوان یک فایروال همیشگی نباید روی آن حساب کرد.

Symantec Norton Personal Firewall 2006 
از سال‌های گذشته یک حس بی‌اعتمادی و دل‌آزردگی نسبت به محصولا‌ت رومیزی شرکت سیمانتک در من وجود داشته است؛ آن هم عمدتاً به خاطر سنگینی و کند بودن محصولا‌ت این شرکت نسبت به سایر محصولا‌ت هم رده خود بوده است. اما Norton Personal Firewall 2006 را می‌توانید به صورت جداگانه یا به عنوان بخشی از بسته امنیتی شرکت سیمانتک در پی‌سی خود نصب کنید و نظرتان را تغییر دهید. در واقع این فایروال برنامه خوبی است، اما وجود اینترفیس پیچیده‌ای که حتی انجام کارهای عادی نیز با آن بسیار سخت می‌نماید، کمی بر سنگین بودن نرم‌افزار افزوده است. 

در یک نگاه 
Symantec Norton Personal Firewall 2006 
تولیدکننده:
سیمانتک
قیمت: 99/49 دلا‌ر
در مجموع بهترین انتخاب برای کاربرانی است که از سایر محصولا‌ت سیمانتک استفاده می‌کنند. البته در مقایسه با محصولا‌ت هم قیمت خود، دارای امکانات کمتری است.

Norton Personal Firewall برنامه خوبی است، اما اینترفیس پیچیده‌ای دارد.

البته اینگونه طراحی‌های پیچیده را می‌توان در اغلب محصولا‌ت شرکت سیمانتک یافت و الزاماً محدود به این فایروال نمی‌شود.
 
این مسئله تا جایی پیشرفته است که به نظر می‌رسد با یک پی‌سی قوی نیز باز هم تغییر چندانی در کندبودن برنامه دیده نشود؛ چرا که من روی یک پی‌سی با پردازنده 3GHZ و دو گیگابایت حافظه اصلی و روی یک نوت‌بوک با پردازشگر 1GHZو مقدار حافظه اصلی 256 مگابایت هم این برنامه را نصب کردم، ولی تأثیر چندانی در سرعت اجرای برنامه احساس نکردم.
 
شاید یکی از دلا‌یل کندی این برنامه این است که برنامه مجبور است مشابه فایروال مکآفی اجزا و بخش‌های متفاوتی را به طور همزمان پردازش کند.

Norton Personal Firewall بسیار مشابه سایر برنامه‌هایی کار می‌کند که تا به حال در این مقاله به آن‌ها پرداختیم.
 
به طور مثال، اگر کاربر برنامه‌ای اجرا کند که در فهرست برنامه‌های شناخته شده فایروال (Known - program list) قرار نداشته باشد، فایروال با دادن اخطار از کاربر می‌خواهد که اجرای آن را تأیید کند.

همچنین می‌توانید برای استفاده از این نوع برنامه‌ها به فایروال بگویید که اجازه دسترسی نامحدود به برنامه را به شما بدهد یا فایروال براساس نوع رفتار برنامه تصمیماتی بگیرد و به شما اعلا‌م کند. همچنین تمام برنامه‌های پیشنهادی شرکت سیمانتک و سایر برنامه‌های معتبر مثل فایرفاکس، سازگاری کاملی با این فایروال دارند.

اگر فایروال را روی سطح امنیتی High تنظیم کنید و از سایت‌هایی استفاده کنید که دارای اپلت‌های جاوا و کنترلرهای ActiveX باشد، فایروال این مسئله را مرتباً به کاربر گوشزد خواهد کرد. تا جایی که شاید بهتر باشد فایروال را غیرفعال کنید. این اولین ویژگی‌ای بود که من آن را غیرفعال کردم. نکته قابل توجه این است که تفاوت عمده بین سطح امنیتی High و (Medium (recommended در همین اعلا‌ن‌های خسته‌کننده است.

نکته دیگر آن‌که، تنها آیتم قابل تنظیم در هر سطح تعیین مقدار مسدود کردن مواردی چون اپلت‌های جاوا، کنترلرهای ActiveX، و وجود برخی تنظیمات کنترلرهای دسترسی است. در صورتی که در سایر فایروال‌ها بخش‌های متعددی هستند که مستقل از سطح امنیتی تعیین شده به صورت دستی توسط کاربر قابل تنظیم هستند.

نکات مثبت دیگری نیز هستند که می‌توانید آن‌ها را در Norton Personal Firewall پیدا کنید. در مقایسه با فایروال‌هایی چون Zone Alarm و PC-Cillin می‌توانید مطمئن باشید که اطلا‌عات شخصی شما به گونه‌ای حفاظت می‌شوند که تحت هیچ شرایطی در یک اتصال ناامن جابه‌جا نخواهند شد. همچنین کاربران نوت‌بوک می‌توانند با استفاده از امکانات متعدد تحت شبکه این فایروال، به راحتی از شبکه‌های مورد نیاز خود استفاده کنند. (در مجموع سیمانتک می‌تواند به طور خودکار نوع شبکه‌ای که مشغول استفاده از آن هستید را تشخیص دهد و مطابق با نوع آن، تنظیمات مناسب را انجام دهد).

در انتها اگر محصولا‌ت سیمانتک را برای کار انتخاب کرده‌اید، باید بدانید که بزرگ‌ترین امتیاز این محصولا‌ت سازگاری با سایر نرم‌افزارهای این شرکت است. اما اگر هنوز فایروالی را انتخاب نکرده‌اید، برنامه‌های دیگری هم برای شروع هستند.

Trend Micro PC - Cillin Internet Security 2006 
من همواره از طرفداران ضدویروس‌های PC-Cillin بوده‌ام. دلیل آن هم کار کردن خوب، سبک و سریع بودن، و کاربری آسان اینترفیس محصولا‌ت این شرکت بوده است.

در یک نگاه
Trend Micro PC-Cillin Internet Security 2006 
تولیدکننده: Trend Micro
قیمت: 99/49 دلا‌ر
در مجموع یکی از بهترین ضدویروس‌هایی است که تا به حال برای پی‌سی ساخته شده است، به همراه یک فایروال و پشتیبانی حفاظت از شبکه به همراه سایر ابزارهای لا‌زم برای حفاظت از پی‌سی.

فایروال PC-Cillin مثل ضدویروس این شرکت سبک و سریع است.
 
فایروال PC-Cillin در واقع بخشی از مجموعه بزرگ‌تر امنیتی این شرکت است. شاید بتوان مهم‌ترین ویژگی این بسته نرم‌افزاری را خلا‌صه بودن، مفید بودن، در عین حال کامل بودن آن دانست.

در حالت پیش‌فرض این فایروال به چهار Profile مجهز است: ارتباط مستقیم (Direct connection)، شبکه خانگی
(Home Network)، شبکه اداره (Office Network) و شبکه بی‌سیم (Wireless Network). شما می‌توانید اجازه دهید خود نرم‌افزار برحسب مورد، نوع شبکه‌ای که از آن استفاده می‌کنید را به طور خودکار تشخیص دهد، یا می‌توانید برحسب نیاز نوع آن را تعیین کنید.

در هر بخش می‌توانید با اختیارات کاملی که به شما داده می‌شود، تمام بخش‌های مورد نیاز، از قبیل پورت‌ها، اجزای سیستم،IPها، انواع پروتکل‌ها و موارد مشابه را تنظیم کنید.
 
نتایجی که در آزمایش با DSLReport به دست آمد به حد کافی راضی‌کننده بود. اما در آزمایش با Atelier، این فایروال شکست خورد، حتی هنگامی که به طور صریح به فایروال گفتیم که از دسترسی این برنامه به شبکه جلوگیری کند، باز هم فایروال کاری از پیش نبرد.

اگر پی‌سی‌ای که مشغول کار با آن هستند در یک شبکه بی‌سیم کار می‌کند (مثل مسیریاب‌های خانگی با هر دو اتصال سیم و بی‌سیم) و در مورد حفاظت از این شبکه دچار سردرگمی هستید، می‌توانید با استفاده از آیتم Wi-Fiفایروال PC-Cillin مشکل خود را حل کنید. این آیتم حتی در این صورت که یک پی‌سی ناشناس سعی کند به شبکه متصل شود، به کاربران اخطار می‌دهد.

امروزه بسیاری از برنامه‌های امنیتی، علا‌وه بر داشتنِ امکانات معمول خود، از امکاناتی چون anti-fraud و anti-phishing به خوبی پشتیبانی می‌کنند. فایروال PC-cillin نیز از این امر مستثنی نیست و ویژگی‌ای دارد که از ارسال رمزنگاری نشده اطلا‌عات شخصی مثل کلمات عبور یا شماره کارت‌های اعتباری (و در کل هر نوع داده‌ای که کاربر نخواهد در یک فضای آزاد تبادل داشته باشد) جلوگیری می‌کند.

البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که برای استفاده از چنین امکاناتی، باید مدت زمانی وقت صرف کنید تا
PC-cillin را تنظیم کنید؛ چرا که به طور خودکار این اتفاقات برایتان نخواهد افتاد. همچنین می‌توانید PC-Cillin را به گونه‌ای تنظیم کنید تا از دیده شدن سایت‌های مشکل‌ساز جلوگیری کند. اما نکته‌ای که باید در این زمینه به آن توجه کرد آن است که می‌توانید ضوابط و معیارهایی که فایروال برای تشخیص مشکل‌ساز بودن سایت‌ها از آن استفاده می کند را ویرایش و حتی تنظیم کنید که می‌توان این مسئله را یک نقطه ضعف برای این فایروال به حساب آورد.

علا‌وه‌بر تمام این مسائل، ویژگی جالب توجه دیگر PC-Cillin این است که به طور خودکار در مورد بروزرسانی ویندوز و حتی آفیس جست‌وجو می‌کند و در صورت نیاز، وصله‌های امنیتی مورد نیاز را دریافت و نصب می‌نماید و این، جدای از بروزرسانی خودکار ویندوز و آفیس می‌باشد.

  ZoneAlarm Internet Security Suite 6.5 
با توجه به این‌که این فایروال به طور رایگان هم توزیع می‌شود، این برنامه در نوع خود جزء شناخته‌شده‌ترین  فایروال‌ها توسط کاربران است. دلیلی که نام این فایروال ZoneAlarm شده است شاید این باشد که این فایروال این قابلیت را دارد که شبکه را به چند منطقه کاری تقسیم کند و کاربر می‌تواند متناسب با هر بخش قواعد کاری متفاوتی را تعریف کند. به طور مثال می‌تواند برای یک بخش از شبکه قابلیت به اشتراک‌گذاری فایل و چاپگر را فعال و برای بخشی دیگر غیرفعال نماید.

در یک نگاه
Zone Alarm Internet Security Suite 6.5 
تولیدکننده:
Zon Labs
قیمت: 99/49 دلا‌ر
در مجموع اگر نسخه رایگان این مجموعه شما را راضی نمی‌کند، باید از نسخه‌های تکمیلی استفاده کنید؛ چراکه اغلب امکانات مهم و با اهمیت یک فایروال در این نسخه وجود دارند.

Zone Alarm می‌تواند انتخاب خوبی بری کاربرانی باشد که می‌خواهند از فایروال خوب و البته رایگان استفاده کنند.


 از آن‌جایی که نسخه پایه ZA رایگان است و البته فاقد امکانات ضمیمه و اضافی، من همواره پیشنهاد می‌کنم که این فایروال می‌تواند اولین انتخاب کاربرانی باشد که می‌خواهند از فایروالی بهتر از فایروال ویندوز استفاده کنند.
 
البته لا‌زم به ذکر است که بعدها برای بروزرسانی این فایروال و دریافت سایر الحاقیات، باید هزینه مربوط را بپردازید.


(در مورد سایر فایروال‌ها نیز لا‌زم به ذکر است که می‌توانید نسخه trial را به صورت رایگان دریافت کنید، اما این نسخه یا محدود شده است یا دارای محدودیت زمانی است) دو نسخه مهم بروز شده است.


 این فایروال ZoneAlarm Pro (سی دلا‌ر) و نسخه دیگر که دارای امکانات بسیار بیشتری است ZoneAlarm Internet Security Suit (چهل و نه دلا‌ر) نام دارد که به خوبی از امکاناتی چون ضدویروس و ضدجاسوس‌افزار پشتیبانی می‌کند.


هر کدام از این دو نسخه قابلیت یک سال بروزرسانی به صورت رایگان را نیز دارند.

ZA یکی از اولین فایروال‌هایی است که نه تنها حملا‌ت ورودی را بلوکه می‌کند، بلکه حتی جلوی دسترسی برنامه‌های داخلی به جهان خارج را (توسط اتصالا‌ت ناشناس) می‌گیرد.

در آزمایش نسخه رایگان ZA با Atelier این فایروال نتوانست بعضی از پورت‌های باز شده توسط این برنامه را ببندد. حتی هنگامی که به طور ویژه فایروال را به گونه‌ای تنظیم کردیم که جلوی دسترسی به شبکه را بگیرد، باز هم بخش‌هایی باز بود و Atelier توانست به شبکه دسترسی داشته باشد.

اما نسخه Pro و Suite فایروال رفتار بهتری از خود نشان دادند. هنگامی که ZA را در سطح امنیتی Stealth تنظیم کردیم (بالا‌ترین سطح امنیتی ممکن)، در آزمایش با DSLReports نتیجه قابل قبولی دریافت کردیم.

اگر به پی‌سی شما حمله شد یا از برنامه‌های مشکوک استفاده کردید، برنامه اصلی ZA با یک علا‌مت هشدار قرمزرنگ به شما اعلا‌م خطر خواهد کرد. استفاده از اینترفیس کاملا‌ً راحت و ساده است؛ چراکه کاملا‌ً منطقی طراحی شده است. البته ممکن است به خاطر تعداد زیاد آیتم‌های قابل تنظیم در بخش Advanced Option کمی سردرگمی برایتان ایجاد شود؛ چرا که در این بخش آیتم‌ها کمی غیرواضح و البته حرفه‌ای چیده شده‌اند.

باید بگویم که در نسخه رایگان ZA بسیاری از امکانات نسخه‌های تکمیلی و البته پولی، وجود ندارد. البته یک ویژگی مناسبی که می‌توانید آن را در نسخه‌های تکمیلی ZA بیابید، پشتیبانی و حفاظت از شبکه‌های بی‌سیم و پیام فوری و ایمیل‌های مبتنی بر وب و همچنین موتور ضد اسپم Mail Frontier می‌باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد