وبلاگ تخصصی آموزش کامپیوترودانلود نرم افزار (خداجون دوستت دارم)

آموزش و راه کارهای کامپیوتر -مقاله کامپیوتر-قالب -ویندوز XP- ویستا -رمز

وبلاگ تخصصی آموزش کامپیوترودانلود نرم افزار (خداجون دوستت دارم)

آموزش و راه کارهای کامپیوتر -مقاله کامپیوتر-قالب -ویندوز XP- ویستا -رمز

چگونه میتوان در ویندوز 98 و Me به درایو Ntfs دسترسی داشت !

 

بر روی کامپیوتر بسیاری از کاربران همزمان دو سیستم عامل نصب می باشد (معمولا ویندوز 98 و ME در کنار ویندوزی از خانواده NT )

استفاده از ویندوز NT با فایل سیستم NTFS برای بسیاری از کاربران ایجاد مشکل می کند ، از آنجائیکه ویندوز 98 , ME فایل سیستم NTFS را پشتیبانی نمی کند ، درایوهای با فرمت NTFS در آن جا قابل دسترسی نخواهد بود.

حال چگونه درایو های NTFS خود را در ویندوز 98 , ME مشاهده کنیم ؟

ما برای مشاهده پارتیشن NTFS درویندوز 98 , ME روش زیر را پیشنهاد میدهیم :

استفاده از برنامه هایی که در ویندوز های 98 و ME قابلیت دسترسی به پارتیشن NTFS را فراهم می کنند .

برای دسترسی به پارتیشن NTFS در ویندوز 98 وME می توانیید از برنامه NTFS Reader استفاده نمائید.

برای دریافت این برنامه می تواننید از این لینک استفاده کنید :

http://diskinternals.com/download/NTFS_Reader_Setup.zip

تجمع گوگلولوژیست‌های باوفا!

 
اشاره :

همایش برنامه‌نویسان گوگلکار (2007 (Google Developer Day در تاریخ دهم خرداد 1386 در شهر سان‌خوزه در کالیفرنیا و چند شهر دیگر جهان از جمله برزیل، لندن، هامبورگ و مادرید همزمان برگزار شد. در این مجموعه همایش‌های منطقه‌ای و بین المللی، تنی چند از دست‌اندرکاران شرکت گوگل در بخش برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزاری به همراه گروه کثیری از برنامه‌نویسان علاقمند و طرفدار گوگل گرد هم آمدند تا آخرین دستاوردهای این شرکت در زمینه سرویس‌های آنلاین گوگل را مرور کنند.


تاریخچه سرویس‌های گوگل‌
گوگل چند سال پیش در اقدامی ابتکاری یک کیت برنامه‌نویسی اپن‌سورس در اختیار برنامه‌نویسان وب قرار داد. طراحان وب می‌توانستند با استفاده از این مجموعه کد که در دو نسخه، یکی مبتنی بر دات‌نت مایکروسافت و دیگری بر اساس فناوری جاوا تهیه شده بود، به رابط برنامه‌نویسی یا API موتور جست‌وجوی گوگل دسترسی داشته باشند.

البته شما بدون دانستن برنامه‌نویسی و تنها با کپی کردن چند خط اسکریپت وب نیز می‌توانید موتور جست‌وجوی گوگل را از داخل صفحه وب سایت خود احضار کنید. ولی این کیت به برنامه‌نویسان اجازه می‌داد پشت صحنه، موتور جست‌وجوی گوگل را به صورت بخشی از کد نرم‌افزار تحت وب خود به  کار بگیرند و هرگونه جست‌وجو یا آنالیزی را از درون نتایج جست‌وجو بیرون بکشند. البته این مکانیزم فقط به شما اجازه می‌داد هزار نتیجه نخست جست‌وجو را دریافت کنید.

به این ترتیب به عنوان یک برنامه‌نویس وب می‌توانستید فرض کنید که دیتابیس گوگل به صورت مجازی مال شماست و می‌توانید روی آن انواع Query را اجرا کنید و از نتایج آن بهره بگیرید. این کار خیلی هیجان‌انگیز بود. مثلاً می‌توانستید به این ترتیب گوگل را به موتور جست‌وجوی اطلاعات سایت خود تبدیل کنید.

محبوبیت این سرویس باعث شد گوگل روی موضوع ارائه سرویس‌های نرم‌افزاری به طور جدی فکر کند؛ زیرا این راه خوبی برای محکم کردن میخ گوگل در صنعت آی‌تی بود: یک برنامه‌نویس عاشق گوگل ده‌ها برابر یک کاربر معمولی می‌تواند برای این شرکت (به صورت غیرمستقیم) تبلیغ کند و محبوبیت بیافریند و از آن مهم‌تر، تار و پود اینترنت را به حیات و قابلیت‌های گوگل بیش از پیش وابسته کند.

این یک معامله دوطرفه است که از یک سو گوگل به شما اجازه می‌دهد مجانی از قدرت آن برای قدرتمند کردن نرم‌افزارهایتان استفاده کنید و از سوی دیگر، به طور ناخواسته به گوگل وابسته می‌شوید و به صورت نامحسوس آن را تبلیغ می‌کنید. به این ترتیب، از آن زمان این شرکت آهسته آهسته تغییر ماهیت داد و از یک موتور جست‌وجوی ساده، به تدریج به یک پلتفرم آنلاین برای تأمین انواع خدمات تبدیل شد.

گوگل ابتدا چند سرویس جدید راه‌اندازی کرد و چند سرویس آنلاین مانند ‌Blogger را نیز خرید. سپس برای هر یک از این سرویس‌ها یک API نوشت. به‌ گونه‌ای که برنامه‌نویسان بتوانند با استفاده از این رابط‌های برنامه‌نویسی هر یک از سرویس‌های مذکور را در نرم‌افزارهای خود به خدمت بگیرند. این کار گوگل باعث روانه شدن صدها سرویس و برنامه تحت وب جدید موسوم به Mashup شد که خودشان مبتنی بر سرویس‌های گوگل بودند. مثلاً می‌توانید با همین روش و از ترکیب قابلیت‌های سرویس خبری گوگل (Google News) و سرویس دیگری مثل Google Earth یک سرویس جدید بسازید که وقتی روی نقطه خاصی از نقشه یک منطقه از دنیا کلیک می‌کنید، آخرین اخبار آن محل را نمایش دهد.

به عنوان نمونه دیگر، می‌توانید از طریق API مخصوص ‌Blogger به این سرویس دسترسی پیدا کنید و برنامه‌ای بنویسید که بدون نیاز به مراجعه به سایت بلاگر، پس از اتصال کامپیوتر شما به اینترنت، یادداشت وبلاگی جدید شما را مستقیماً به وبلاگ شما ارسال کند.

در واقع کل این موج جدیدی که گوگل به راه انداخت، تبلور همان ایده وب سرویس است. به این معنا که شما با استفاده از فناوری‌های وب سرویسی می‌توانید تمام یا بخشی از قابلیت‌های یک نرم‌افزار آنلاین (مانند موتور جست‌وجوی گوگل) را در کلید نرم‌افزار دسکتاپ یا تحت وب خود به خدمت بگیرید؛ و چه وب سرویسی جالب‌تر و هیجان انگیزتر از گوگل؟ بنابراین از حدود یکی دو سال پیش، گوگل خود را به عنوان یک پلتفرم تمام عیار آنلاین معرفی کرد که همچون یک سیستم‌عامل آنلاین می‌تواند بسیاری از نیازهای روزمره شما را تأمین کند.

وب سرویس‌های داغ!
اجازه بدهید ببینیم در آخرین همایش گوگل‌کاران چه سرویس‌هایی مورد بحث و بررسی قرارگرفت. اول از همه باید بگویم گوگل بساط آن کیت پرطرفدار موتور جست‌وجو را جمع کرد و اگرچه مشتریان سابق این سیستم هنوز هم می‌توانند از آن استفاده کنند، گوگل دیگر از متقاضیان جدید ثبت‌نام نمی‌کند. چرا گوگل این کیت را محدود کرد؟ چون به طور مجانی موتور گوگل را به صورت عریان در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌داد و برای این شرکت به صرفه نبود. اما در همایش امسال، گوگل روی سرویس جایگزینی که به تازگی معرفی کرده است، یعنیGoogle AJAX Search API  مانور داد. این کیت همان کار را می‌کند.

اما به صورت رونمایی، ای‌جکسی، و سمت کلاینت؛ نه زیربنایی و به صورت سورس کد سمت سرور. به زبان ساده‌تر، گوگل دور موتور جست‌وجوی محبوبش یک پوسته خوش‌آب و رنگ و مطابق مد روز (ای‌جکس) کشید تا دسترسی طراحان وب به این سرویس محدود شود.

اکنون در کنار این سرویس، دو سرویس ای‌جکسی دیگر نیز ارائه می‌شود: یکی Google AJAX Feed API که خروجی‌هایRSS  سایت‌های عمومی را به درون نرم‌افزار شما کانالیزه می‌کند و دیگری Google Web Toolkit که به طور کلی فریم ورک و راهکار پیشنهادی گوگل برای استفاده از تکنیک ای‌جکس در برنامه‌های تحت وب شماست. این جعبه ابزار به زبان جاوا است.

چند وب سرویس دیگر هم بحث داغ همایش امسال بود. یکی Google Data APIs که به شما اجازه می‌دهد داخل دیتابیس برخی از سرویس‌های آنلاین گوگل مانند Blogger  وGoogle Calendar بنویسید و بخوانید. با استفاده از Google Gadgets می‌توان ابزارهای کوچکی درست کرد که یک قابلیت ساده نرم افزاری (مبتنی بر سرویس‌های گوگل) را در قالب یک باکس بسته‌بندی کند تا بتوانید با گذاشتن یک خط آدرس URL مربوط به اسکریپت آن، باکس را در سایت خود نمایش دهید.

مثلاً فرض کنید که دوست دارید یک کادر کوچک گوشه سایت خودتان بگذارید تا وقتی درون آن چیزی تایپ می‌کنید و دکمه جست‌وجو را می‌زنید، موتور گوگل برود صفحه مربوط به آن کلمه را در سایت ویکی‌پدیا پیدا کند. به این می‌گویند یک گجت! با استفاده از Google Maps API نیز می‌توانید از نقشه‌های جغرافیایی گوگل در برنامه‌ها و وب‌سایت خودتان استفاده کنید. در همین رابطه Google Mapplets به تازگی معرفی شده است که در واقع گجت‌ها یا برنامه‌های کوچکی هستند که برای سرویس Google Maps می‌توانید بنویسید.

یکی از سرویس‌های جدیدی که امسال روی آن بحث بود Google Gears نام دارد. به کمک این فریم‌ورک جدید می‌توانید برنامه‌های تحت وبی بسازید که به صورت آفلاین - یعنی هنگامی که به اینترنت وصل نیستید - کار کند. معماری Google Gears از سه قسمت، Cache Server، دیتابیس محلی و  WorkerPool (که راندمان پاسخگویی نرم افزار آفلاین شما را بالا می‌برد) تشکیل شده است.

مثال چنین چیزی برنامه ‌Google Reader Offline است که هنگام اتصال شما به اینترنت تازه‌ترین خبرها را از منابع خبری مورد نظر شما (خروجی‌های RSS) جمع می‌کند تا هنگامی که به اینترنت وصل نیستید هم بتوانید اخبار را بخوانید. امیدوارم بتوانیم به زودی در ماهنامه شبکه بحث وب سرویس‌های گوگل را باز کنیم و به جنبه‌های فنی آن بپردازیم.

پی‌نوشت:
1- البته گوگل به نظر من شرکت خوبی است و با خواندن این جملات نباید گوگل را چنانکه برخی می‌پندارند، یک توطئه پنهانی تلقی نکنید. منظورم این بود که با استراتژی کلان گوگل برای بازاریابی آشنا شوید.

رفع مشکل پشت خطی زمانی که شما در اینترنت هستید:

حتما با این مشکل روبرو شدید که از خونه به اینترنت وصل میشید و تلفن شما اشغاله و اگه کسی کاری داشته باشه تا پایان کار شما پشت خط می مونه، نرم افزارهایی هستن که این مشکل رو حل میکنن یعنی به شما شماره مورد نظر رو نشون می ده  اما  من می خوام با استفاده از ویندوز به شما یاد بدم که چه کار کنید  با این تفاوت که بجای نشون دادن شماره  به شما پیغام می ده .  فقط لازمه از این ترفند استفاده کنید برای اینکار مراحل زیر رو برید:

1- از منوی Start وارد Control Panel شوید.

2- سپس وارد Network Connections شوید.

3- کانکشنی که با آن به اینترنت وصل میشوید را انتخاب کرده و بر روی آن راست کلیک کنید ، سپس Properties را برگزنید.

4- در پنجره باز شده به تب Advanced بروید.

5- از قسمت پایین ، دکمه Settings را برگزنید.

6- در پنجره جدید باز شده دکمه Edit را بزنید.

7- باز هم در پنجره جدید ، در کادر خالی عبارت Call Waiting را وارد نمایید.

 8- در پایان تمام پنجره ها را OK کرده و خارج شوید.

در تصویر زیر می تونید مراحل انجام کار رو ببینید (البته باید بگم شماره هافقط مربوط به قسمت Advanced < Properties   می باشد) :

 
 حالا وقتی که تو اینترنت هستید کسی تماس بگیره شما با پیغام  Call wating now active روبرو می شین.
 
نکته:   برای استفاده  از این ترفند ، مودم شما باید از Voice پشتیبانی کنه و اینکه سیستم های مخابراتی برخی از مناطق امکان این کار رو ندارند. همان طور که گفته شد خط شما باید قابلیت پشت خطی داشته باشه.

شمارش معکوس برای حمله ویروس ویندوز آغاز شد

کارشناسان امنیتی به کاربران pc توصیه می کنند قبل از سوم فوریه کامپیوترهای خود را اسکن کنند تا قربانی ویروس های ویرانگر نشوند.

به گزارش بخش خبر سایت http://www.IRITN.com ، قراراست روز سوم فوریه ویرس Nyxem فایل های ورد، پاورپویت، اکسل و آکروبات را از روی سیستم های آلوده شده پاک کند.
عقیده براین است که ویروس Nyxem افراد را تشویق به بازکردن فایل ضمیمه پیام ایمیل می کند که حاوی این ویروس است.
ویروس Nyxem-E Window برای اولین بار در 16 ژانویه ظاهر شد و به طور مداوم در حال بازی دادن قربانیان است. نام های دیگر این ویروس عبارتند از Blackmal ، Mywife، Kama Sutra ، Grew و CME-24 این ویروس بااستفاده از وب سایت مربوطه ای که از طریق یک شمارشگر تعداد کل کامپیوترهای آلوده را نشان می دهد هرکامپیوتر تازه ای را که آلوده می کند ثبت می کند. اواخر هفته گذشته این شمارشگر میلیون ها آلودگی را گزارش داد. اما با تلاش شرکت امنیتی Lurhq مشخص شد که بسیاری از ای گزارش ها جعلی است .
با این حال این شرکت گزارش داد تاکنون بیش از 300 هزار سیستم قربانی ویروس Nyxem-E شده اند.
کارشناسان به کاربران هشدار دادند برای آلوده نشدن به این ویروس هرچه سریعتر ویندوزهای خود را به روز کنند.

 

27 روش برای رو‌به ‌راه‌ شدن کامپیوترتان

 

 اشاره :
سوختن مادربورد، خرابی هارددیسک، و هجوم جاسوس‌افزارها و ویروس‌ها به ویندوز که سبب از دست دادن آن می‌گردد، تنها بخشی از اتفاقات ناخوشایندی است که می‌تواند کامپیوتر کاربر را تهدید کند. بیشتر کاربران در مواجهه با چنین اتفاقاتی به سرعت با دفتر گارانتی قطعه موردنظر تماس می‌گیرند، اما ممکن است بتوانید خودتان مشکل به وجود آمده را حل کنید. برای کمک به شما و شروع کار، یک راهنمای حرفه‌ای را آماده کرده‌ایم تا بتوانید به راحتی بر مشکلاتی که معمولاً برای پی‌سی‌ها ایجاد می‌شود، فائق آیید. در این مقاله از نظرات چندین فرد متبحر در پشتیبانی قطعات کامپیوتر نیز استفاده کرده‌ایم و مخصوصاً از آن‌ها در مورد کارهایی که در هنگام کار با پی‌سی باید از انجام دادن آن‌ها خودداری کنید، پرسیده‌ایم تا بتوانید با کمترین دردسر و مشکل به راحتی مشکلات خود را حل کنید.


منبع: ماهنامه PCW

‌صداهای عجیب‌
lاز درون کیس صداهای عجیبی می‌شنوید؟
برخی از این صداها ممکن است نشانه وقوع مشکلی جدی باشد. اگر گمان می‌کنید این صدا از هارددیسک می‌آید، بهترین راه آن است که به سرعت کامپیوتر را shut down کنید. برای آن‌که مطمئن شوید که صدا از هارد است یا نه، می‌توانید کابل برق آن را آزاد کنید و دوباره کامپیوتر را روشن نمایید. اگر صدایی نشنیدید، حتماً مشکل از هارددیسک است.
 
در این صورت باید از یک نرم‌افزار کمکی که بتواند داده‌های Self-Moniroring Analysis and Reporting ) SMART) را بخواند، استفاده کنید. با استفاده از اطلاعات دقیق و مختصری که داده‌های SMART به ما می‌دهند، می‌توانید بفهمید که در چه قسمتی از درایو مشکل پیش آمده است و آن‌ها را با کارخانه سازنده هارد در میان بگذارید. می‌توانید نمونه‌ای از این نرم‌افزار کمکی را در آدرس find.pcworld.com/52750 پیدا کنید.

lحتی بعد از آن‌که اتصال هارد را قطع کرده‌اید، صداها ادامه دارند؟
در مواجهه با چنین اتفاقی، احتمالاً با مشکل پیچیده‌تری روبه‌رو شده‌اید. البته حداقل خیالتان از بابت خرابی هارد راحت می‌‌شود و می‌دانید که حداقل اطلاعات درون هارد آسیبی نمی‌بینند. برای تشخیص این که صدا از کدام قطعه می‌آید، می‌توانید از یک روش ساده قدیمی، و البته همچنان مؤثر، استفاده کنید و آن هم این است که با استفاده از یک برگ کاغذ یک لوله درست کنید، یک سر آن را نزدیک گوشتان قرار دهید و سر دیگر را به تک تک قطعه‌های درون کیس نزدیک کنید تا تشخیص دهید صدا از کدام قطعه می‌آید.


l
یکی از فن‌ها صدا تولید می‌کند؟
ایجاد صدای غیرعادی توسط هرکدام از فن‌های درون کیس را باید به منزله مشکلی جدی تلقی کنید. با استفاده از برنامه رایگان find.pcworld.com/52754) Speedfan) می‌توانید ببینید که سرعت فن خنک کننده متصل به مادربورد چقدر است؛ خیلی کم است یا خیلی زیاد؟

متوجه باشید که اگر هر یک از فن‌های CPU یا کارت گرافیکی و حتی کیس سرعت چرخش مناسبی نداشته باشند و به درستی قطعات مورد نظر را خنک نکنند، امکان سوختن آن‌ها به شدت افزایش می‌یابد. البته بدیهی است که خرید یک فن سالم جدید، نیازمند هزینه‌ای به مراتب پایین‌تر از خرید یک CPU جدید است. برای این‌کار نرم‌افزار مناسب و البته رایگان دیگری به نام CPUCOOL نیز وجود دارد که در آدرس find.pcworld.com/48561 قابل دریافت است.


l
بوق!
اگر در هنگام روشن کردن کامپیوتر صدای بوق‌های ممتد یا چند بوق منقطع را شنیدید، به آسانی از کنار آن‌ها نگذرید. چون کامپیوتر سعی دارد چیزی به شما بگوید؛ البته چیزهایی بسیار مهم!

شنیدن یک تک بوق کوتاه پیش از بوت شدن سیستم به معنای این است که همه چیز خوب است و مشکلی در قطعات سیستم وجود ندارد، اما شنیدن هر صدایی غیر از یک تک بوق کوتاه، یعنی بوق‌های ممتد و منقطع،  بیانگر یک ایراد اساسی در سیستم است.


با توجه به استانداردهای متفاوتی که کارخانه‌های ساخت BIOS از آن‌ها استفاده می‌کنند، نمی‌توان دستورالعمل خاصی در مورد این‌که هر علامت به چه معنا است، ارائه داد و هرکدام از BIOSها منظور خاصی از به صدا درآوردن بوق‌های متفاوت دارند که الزاماً با یکدیگر یکسان نیستند.
 
به طور مثال، در سیستم‌های Dell Dimension XPS Dxxx، به صدا درآمدن یک تک بوق و سپس دو بوق پشت سرهم به معنای عدم وجود کارت گرافیک یا درست کارنکردن آن است. مثلاً ممکن است کارت درست جانخورده باشد.

با مراجعه به دفترچه راهنمای مادربورد یا سایت اینترنتی کارخانه سازنده BIOS، می‌توانید درمورد الگوی چگونگی بوق زدن آن اطلاعات خوبی تهیه کنید. اگر نتوانستید از این منابع اطلاعات خوبی به دست آورید، می‌توانید به سایت مراجعه کنید تا با انواع مدل‌ها و الگوهای بوق زدن BIOS در مدل‌های مختلف آشنا شوید.

علاوه بر تمام این‌ها، در مادربوردهای جدید، چراغ‌هایی در پشت آن‌ها قرار گرفته است که با نوع خاموش و روشن شدنشان پیام‌های متفاوتی به کاربر ارائه می‌کنند. به طور مثال، مشاهده نور زرد اغلب خبر از وجود یک مشکل دارد. برای آگاهی از جزئیات بیشتر، حتماً به سایت کارخانه سازنده مادربورد مراجعه کنید.

شاید وجود یک مشکل سخت‌افزاری در فرآیند بوت‌شدن سیستم، خللی ایجاد کرده باشد: اگر به تازگی قطعه جدیدی مثل ماجول حافظه، به  کیس اضافه کرده‌اید، ممکن است آن را به درستی در اسلات خود جا نزده باشید. ممکن است برخورد دست با قطعه‌‌ای دیگر یا سایر کارت‌ها و سیم سبب قطع شدن اتصالات شده باشد. حتی ممکن است قطعه جدید خراب باشد یا با سیستم شما سازگاری نداشته باشد.

با خاموش کردن کامپیوتر و آزاد کردن تمام اتصالات پشت کیس کار را شروع می‌کنیم. کیس را روی زمین بخوابانید و سپس درِ آن را باز کنید. اتصالات تمام کابل‌ها را بررسی کنید تا درست برقرار باشد. همچنین از جاخوردن درست کارت‌ها و ماجول‌های حافظه در اسلات‌های خود اطمینان حاصل کنید. اگر هرکدام از آن‌ها را فشار می‌دهید، ولی از جای خود حرکت نمی‌کند با این حال به نظر می‌رسد درست در جای خود قرار نگرفته است، بهتر است کارت یاDIMM را کاملاً از جای خود خارج کنید و مجدداً آن را سرجای خود قرار دهید.

بعد از آن در کیس را ببندید و کابل‌های پشت آن را وصل کنید و آن را روشن کنید. اگر RAMهای خوبی نداشته باشید، حتی درصورت جا خوردن درست آن‌ها در اسلات مربوط باز هم ممکن است آن‌‌ها برای سیستم دردسر درست کنند. می‌توانید با استفاده از برنامه رایگان
Memtest 86 با ساخت یک سی‌دی قابل بوت به آزمایش و بررسی دلیل خرابی آن‌ها بپردازید. این برنامه می‌تواند با اجرای آزمایش‌هایی در جزئیات امر، حتی برخی از مشکلاتی را که BIOS در هنگام بررسی حافظه از آن‌‌ها می‌گذرد تشخیص دهد.

درموارد کمیاب و نادری هم ممکن است قطعات با قطعه جدید سازگاری نداشته باشند و نتوانند خود را با هم تطبیق دهند و در بوت‌شدن درست سیستم خلل ایجاد می‌کنند. البته این اتفاق بیشتر در مورد پی‌سی‌های قدیمی رخ می‌دهد که در هنگام هر ارتقا و بروزرسانی، ایجاد چنین مشکلاتی در آن‌ها متصور است. برای بررسی این‌گونه اتفاقات، می‌توانید قطعه جدید را از جای خود خارج کنید و قطعه قدیمی را سرجای خود بگذارید. اگر پی‌سی به درستی و بدون مشکل بوت شد، حتماً با قطعه جدید مشکل دارید. می‌توانید برای دریافت قطعه جایگزین یا قطعات الحاقی، با فروشنده قطعه تماس حاصل کنید.

گاهی‌ بدون هیچ مشکلی کامپیوتر بوت می‌شود، ویندوز هم بالا می‌آید، اما هیچ تصویری در مانیتور دیده نمی‌شود، این مورد می‌تواند علامت خرابی کارت گرافیک یا مانیتور باشد. ابتدا کابل برق و کابل تصویر پشت مانیتور را بررسی کنید. ببینید پین‌های سوکت سر کابل‌ها شکسته نشده باشد. اگر همه چیز عادی بود، می‌توانید با متصل کردن مانیتور به یک پی‌سی‌دیگر آن را آزمایش کنید. اگر مانیتور سالم بود، بهتر است یک مانیتور دیگر را به پی‌سی معیوب متصل کنید.

اگر همچنان تصویری مشاهده نمی‌کنید، حتماً یا اتصالات شُل هستند یا کارت گرافیک خراب شده است. بنابراین، کامپیوتر را خاموش کنید، در کیس را باز کنید و ببینید کارت درست در اسلات خود جا خورده است یا خیر؟ اگر کارت گرافیک on-board است، احتمالا‌ً باید یک مادربورد جدید تهیه کنید.

رفتارهای عجیب‌

lآیا بعد از آن که پی‌سی از انجام‌دادن عملیات باز می‌ماند، عباراتی روی صفحه می‌بینید؟
اگر درهنگام بوت شدن سیستم، به شما کد خطا یا (کدهای معروف به BIOS Power-on self Test یا POST) گزارش شده باید با مراجعه به دفترچه راهنمای مادربورد یا سایت از گزارش منطبق با کد برای پی بردن به مشکل کامپیوترتان استفاده کنید.

اگر با پیام مواجه شدید و هیچ دیسکی در فلاپی درایو شما نبود، اگر هارددیسک خارجی (External) دارید، اتصال آن را قطع کنید و اگر سی‌دی قابل بوت در درایو سی‌دی دارید آن را هم خارج کنید و کامپیوتر را دوباره بوت کنید.


اگر مشکل همچنان برطرف نشده باشد، ممکن است سکتور بوت یا فایل‌های سیستمی پارتیشن خراب شده باشند. برنامه 39 دلاری 
Portition Table Doctor3 می‌تواند دوباره آن‌ها را برایتان بسازد؛ یک برنامه خوب که حتی در برخی مواقع پی‌سی معیوب را دوباره مثل روز اول سرپا می‌کند! به علا‌وه، نسخه ISO فایل این برنامه نیز برای ساخت سی‌دی‌های قابل بوت در دسترس است.

عیب‌یابی شبکه‌های Wi-Fi با NETSTUMBLER 
در صورت وجود سیگنال‌های تداخلی در شبکه، این برنامه می‌تواند شما را از وجود آن‌ها مطلع کند. با توجه به این‌که مقدار سیگنال به نویز (SNR) در شبکه‌ها بی‌سیم بسیار مهم است، می‌توانید با مشاهده فهرست این مقدار در این برنامه، انتخاب مناسب‌تری برای شبکه خود داشته باشید.

l
آیا به صفحات خطای آبی رنگ برخورد می‌کنید؟
در این صورت با یکی از پیچیده‌ترین خطاهای موجود در ویندوز روبه‌رو شده‌اید. چون این پیام‌ها رمزنگاری شده‌اند (مثلاً STOP: 0.0000021a Fetal System Error) که معمولاً در قالب BSOD ظاهر می‌شوند و به همین خاطر نمی‌توانند کمکی به شما بکنند.
 
البته می‌توانید در بعضی مواقع با یک جست‌وجوی ساده، درباره پیغام‌داده شده در اینترنت اطلاعات خوبی به دست آورید. کد پیام خطا (عددی ده رقمی که با شماره صفر و نماد x آغاز می‌شود) را آدرس find.pcworld.com/52580 وارد کنید.
 
البته وارد کردن این پیغام‌ها در یک موتور جست‌وجو نیز می‌تواند راهگشا باشد، اما چه می‌شود اگر به محض آن‌که این پیام‌ها (STOP Erorr) ظاهر شدند ویندوز دوباره بوت شود؟

البته این مسئله برای کاربران ویندوزاکس‌پی بدان معنا است که آن‌ها همواره در حلقه بی‌پایان بالا آمدن خطا، بوت مجدد و مواجهه دوباره با خطا گرفتار شده‌اند و هیچ‌گاه دقیقاً نمی‌بینند که خطا در کجا اتفاق می‌افتد.
 
البته برای رهایی از این مشکل می‌توانید به بخش متوقف کردن بوت‌های مجدد BSOD مراجعه کنید.

lچرا پی‌سی من رفتار عجیبی از خود نشان می‌دهد؟ آیا ویندوز و برنامه‌های کاربردی به‌طور منظم خراب می‌شوند؟
در اولین گام باید ببینید که مشکل به وجود آمده چه دلیلی دارد و چرا در موارد متعدد این مشکل برایتان پیش می‌آید. دقیقاً ترتیب اتفاقات و پیام‌های خطا و اخطارهای سیستم را بررسی کنید. ممکن است نصب Patch یا بروزرسانی نرم‌افزاری که با خطا روبه‌رو می‌شود بتواند مشکل را حل کنید.

در غیراین‌صورت، می‌توانید از فروشنده نرم‌افزار یا حتی ارتباط با شرکت سازنده آن مورد را پیگیری کنید. برنامه Windows Event Logs نیز با ذخیره کردن جزئیات پیام‌های خطای سیستم و سایر برنامه نیز می‌تواند منبع خوبی برای شما باشد. روی آیکون My Computer راست کلیک کنید و Manage را انتخاب نمایید. زیر شاخه Event Viewer در پنجره چپ را باز کنید و روی Application کلیک کنید (در بیشتر پی‌سی‌هایی که ویندوزاکس‌پی دارند، در شاخه Event Viewer، سه زیر شاخه Application و Security و System دیده می‌شوند.)

در آخرین پیام‌های ذخیره شده، آن‌هایی که کنارشان علامت (*) دیده می‌شود، دسته‌ای از پیام‌هایی نشان می‌دهند که ویندوز با مشکل جدی روبه‌رو شده است. اگر روی هر کدام دوبار کلیک کنید، پنجره Event Properties باز خواهد شد که می‌توانید از آن اطلاعات بیشتری به دست آورید. اگر از کدهای درون آن سر در نمی‌آورید، می‌توانید از بانک اطلاعاتی Event ID مایکروسافت (find.pcworld.com/5284) استفاده کنید. البته سایت EventID.Net نیز سایت مناسبی است که کاربران مشکلات و راه‌حل‌های خود را درون آن قرار می‌دهند و می‌توان از آن به عنوان یک منبع مناسب و قوی استفاده کنید. ‌(Decoding Event Ids online) هزینه سه ماه استفاده از جزئیات راه‌حل‌ها و سایر اطلاعات مفید، نُه دلار خواهد بود.

lآیا نرم‌افزارتان خودش فکر می‌کند؟
اگر Home Page مرورگر اینترنت به‌طور مداوم و خود به خود تغییر می‌کند، تبلیغات پاپ - آپ به‌طور مداوم ظاهر می‌شوند (حتی هنگامی که مرورگر خود را بسته‌اید)، اگر آیکون‌ها به‌طور اسرارآمیزی پنهان می‌شوند، حتماً با نوعی از نرم‌افزارهای مخرب نظیر جاسوس‌افزارها یا ویروس‌ها روبه‌رو شده‌اید. در این‌گونه موارد تشخیص درست همان راه‌حل مناسب است. ابتدا با استفاده از یک ضدویروس، پی‌سی را اسکن کنید. اگر هنوز در کامپیوترتان ضدویروس نصب نکرده‌اید (البته بدانید که اشتباه بزرگی کرده‌اید) می‌توانید با نرم‌افزار رایگان Housecall شرکت
housecall.trendmicro.com) Trend Micro)، محتویات کامپیوتر را جهتِ ‌یافتن ویروس و جاسوس‌افزار اسکن کنید.

اگر نرم‌افزار ضدویروس در اختیار دارید و به دنبال ضدجاسوس‌افزار می‌گردید، می‌توانید از Microsoft Windows Defender (که قبلاً با نام Microsoft Windows AntiSpyware شناخته می‌شد) در آدرس find.pcworld.com/49380 استفاده کنید. بعد از آن‌که از پاک بودن پی‌سی خود مطمئن شدید، باید در مورد نصب Patchهای امنیتی ویندوز اطمینان حاصل کنید.

برنامه رایگان (Microsoft Baseline Security Analyzer یا MBSA، قابل دریافت ازfind.pcworld.com/40913) به شما خواهد گفت که چه Patchهایی را نصب نکرده‌اید و چه تنظیماتی باید در کامپیوترتان انجام دهید.

l با ابزارهای ورودی (صفحه کلید و ماوس) مشکل دارید؟
اگر با صفحه کلید بی‌سیم، ماوس یا سایر ابزارهای ورودی دچار مشکل شده‌اید، ابتدا باتری آن‌ها را چک کنید، اگر شارژ آن‌ها خالی شده است، به آن زمان بدهید تا شارژ شوند و دوباره کامپیوتر را بوت کنید.

l اگر از وسایل سیمی استفاده می‌کنید یا اگر باتری‌ها مشکل نداشتند، باید چه کار کنیم؟
می‌توانید از راهنمای ویندوز استفاده کنید. روی Start و بعد از آن Control Panel کلیک کنید. (اگر Control Panel در حالت نمایش کلاسیک نیست، باید روی start --  Control Panel -- Printers and other Hardware کلیک کنید. سپس روی یکی از دو آیکون Mouse یا Keyboard کلیک کنید. بعد از آن روی زبانه Hardware و سپس روی کلیدTroubleshoot کلیک کنید.
 
به علاوه، می‌توانید از DirectX برای بررسی وضعیت سلامت سخت‌افزارهای پی‌سی خود مطلع شوید. به Start -- Run بروید و تایپ کنید: dxdiag و سپس روی OK کلیک کنید. می‌توانید با مراجعه به سربرگ Input به بررسی وضعیت قطعات ورودی بپردازید.

اگر باز هم مشکل شما با صفحه کلید ماوس و سایر ابزارهای ورودی حل نشد، یک صفحه کلید یا ماوس استاندارد
PS/2 تهیه کنید و با مراجعه به وب سایت شرکت سازنده، به دنبال حل مشکل باشید.

lآیا پی‌سی، صامت شده است؟
ابتدا از روشن بودن بلندگوها و اتصال صحیح آن‌ها به کارت صدا مطمئن شوید. برای آن‌که بدانید صدای کدام قسمت‌ها قطع شده است، یا به عبارت دیگر گزینه Mute در کدام بخش علامت خورده است، باید از برنامه Windows Volume Control در آدرس Start < All Program < Accessorise < Entertainment < Volume Control  استفاده کنید. اگر هر کدام از آن‌ها یا Mute All علامت خورده بودند، می‌توانید به راحتی با برداشتن علامت، ‌آن‌ها را فعال کنید.

پاکسازی و افزایش سرعت منوهای Context 
با برنامه Shell Exview رجیستری ویندوز را اسکن کنید. هنگامی که این کار تمام شد، اطلا‌عات به ترتیب نوع (Type) مرتب می‌شوند. برای غیرفعال کردن آن‌ها باید یکی یکی روی هر کدام کلیک کنید و سپس کلید F7 را بزنید. برنامه را Minimize کنید و سپس روی دسکتاپ راست کلیک  کنید تا ببینید که منوی context سریع‌تر شده است یا خیر. اگر نشده است، برنامه‌های بیشتری را غیرفعال کنید.

l مشکل هنوز برطرف نشده است؟
در این ‌صورت باید از سلامت کارت صدا و فعال بودن آن مطمئن شوید. باید ببینید که کارت صدا به درستی توسط سیستم فراخوانی می‌شود یا خیر. در پنجره Volume Control به منوی Options -- Properties بروید و اطمینان حاصل کنید که آنچه در منوی پایین افتادنی Mixer Device همان کارتی است که در سیستم نصب کرده‌اید. اگر بیش از یک کارت صدا در کامپیوتر دارید، کارت فعال خود را در این منو انتخاب کنید.

بد نیست سایر تنظیمات را نیز بررسی کنید. از جمله این‌که ببینید هدفون یا بلندگوی خود را به پورت‌های درست و مخصوص خود متصل کرده باشید.

lآیا کابل صدا سالم است؟ پین‌های اتصال چطور؟ خم نشده‌اند؟
اگر سوکت اتصال را تکان بدهید و به‌طور متناوب در اثر تکان دادن صدایی بشنوید، به احتمال زیاد سوکت اتصال خراب شده است. اگر هنگام وارد کردن یا آزاد کردن سوکت تکان می‌خورد، پورت پشت کیس حتماً شکسته است.

در این‌گونه موارد تنها یک کارت صدای جدید مشکل را حل می‌کند. اگر از کارت صدای on-board استفاده می‌کنید، این بدان معنی است که باید به فکر یک مادربورد جدید باشید.


اگر بعد از آن‌که مشکل به وجود آمد، بلافاصله یک کارت جدید یا یک نرم‌افزار جدید نصب کردید، باید مجدداً درایو‌های کارت صدا را فراخوانی کنید. می‌توانید برای بروزرسانی، به وب سایت کارخانه سازنده مراجعه کنید یا ویندوز را بروز کنید.

اگر فکر می‌کنید که مشکل به وجود آمده به خاطر معیوب بودن سخت‌افزارهای پی‌سی نیست، می‌توانید از System Restore در ویندوزاکس‌پی استفاده کنید تا تنظیمات سیستم را به آخرین وضعیتی که در آن خوب کار می‌کرده است، برگردانید. به آدرس زیر بروید: 

 All programs < Accessorie < System Tools < System Restore در این آدرس گزینه Restore my Computer to an earlier time را انتخاب کنید. ویندوز به‌ طور خودکار restore point هایی می‌سازد (حداقل یکی در هر روز) که اگر System Restore بتواند کار کند، می‌توانید تنظیمات کامپیوتر را به زمانی باز گردانید که به درستی کار می‌کرده است.

رمزگشایی EVENT ID در اینترنت
با توجه به آنچه که در Event log ویندوز دیده می‌شود، EVENT ID به ما می‌گوید که چه اتفاقی سبب بروز مشکل شده است، اما به علت وجود کدهای متعدد معمولا‌ً این کار بسیار پیچیده می‌شود. با مراجعه به سایت Event ID.Net می‌توانید دقیقاً از مضمون کدها مطلع شوید. کافی است Event ID (که یک عدد است) را در سایت وارد کنید و بعد از آن به صفحه‌ای هدایت خواهید شد که اطلا‌عات کاملی در رابطه با کد مزبور به شما خواهد داد.

‌ چرا پی‌سی من کُند کار می‌کند؟
l آیا به‌طور کلی ویندوز کند شده است؟
تنها سن زیاد کامپیوتر باعث کندی آن نخواهد شد: ممکن است در پشت پرده برنامه‌های زیادی در حال اجرا باشند که از آن‌ها بی‌خبر باشند. این برنامه‌ها با اجرای عملیات پردازشی که نتیجه آن درگیر شدن قسمت بیشتری از CPU و حافظه است، سیستم را کند می‌کنند.

این اتفاق همچنین باعث می‌شود بوت شدن و Shutdown نیز بسیار کندتر از حالت معمولی صورت پذیرد. با استفاده از برنامه کمکی MSConfig (برای اجرای برنامه در پنجره Run تایپ کنید: msconfig و ok کنید.

می‌توانید فهرست برخی از برنامه‌هایی که در هنگام بالا آمدن ویندوز فراخوانی می‌شوند را ببینید، اما دقت کنید که این فهرست فاصله‌ زیادی با یک فهرست کامل که تمام برنامه‌های Start Up را دربرگیرد خواهد داشت.

می‌توانید برای مشاهده فهرست کامل از نرم‌افزار رایگان Startup List شرکت find.pcworld.com/52588) Merijnاستفاده کنید. با استفاده از این برنامه نه تنها می‌توانید برنامه StartUp را شناسایی کنید، بلکه می‌توانید آن‌ها را غیرفعال نیز بکنید.

همچنین می‌توانید به صورت دستی برنامه‌هایی را پاک کنید که آیکون آن‌ها در بخش start tray دیده می‌شوند یا حداقل آن‌ها را مخفی کنید.

به‌طورمثال، می‌توانید روی هرکدام راست کلیک  کنید و گزینه‌هایی چون Properties یاOptions را انتخاب نمایید.
 
سپس علامت کادر کنترلی عبارت Place icon in the Taskbar (یا عباراتی مشابه) را بردارید. برای دیدن فهرست برنامه‌هایی که هم‌اکنون در حال اجرا هستند، روی زبانه Processes در پنجره Windows Task Manager کلیک کنید. در این فهرست می‌توانید مقدار حافظه Cash را که توسط برنامه‌های در حال اجرا اشغال شده است، را ملاحظه کنید.

برای خاتمه دادن به اجرای هر برنامه روی نام آن راست کلیک کنید و روی گزینه End Process کلیک نمایید، اما اگر درمورد این‌که برنامه‌ها دقیقاً چه کاری انجام می‌دهند تردید دارید، می‌توانید با دانلود کردن نرم‌افزار رایگان
find.pcworld.com/85725) Quick Access InfoBar) این مشکل را حل کنید. این برنامه باعث می‌شود از این به بعد آیکون برنامه‌های اجرایی خود را در Task Manager ببینید تا متوجه شوید چه برنامه‌‌هایی در پشت پرده در حال اجرا هستند.

زیرنظر گرفتن سرعت فن
اگر ‌تردید دارید که فن سیستم‌ مشکل دارد یا هارد درایو، می‌توانید از نرم‌افزار رایگانSpeed  fan  کمک بگیرید.
 این برنامه علا‌وه بر زیر نظر گرفتن سرعت فن (که در بیشتر سیستم‌ها بازه‌ای بین 1000rpm تا 4000rpm را شامل می‌شود) می‌تواند اطلا‌عات موجود در هارد را نیز آنالیز کند تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

lآیا در هنگام بازی یا دیدن فیلم پی‌سی دچار مشکلات گرافیکی می‌گردد؟
ابتدا بهتر است آخرین درایور کارت گرافیک خود را در پی‌سی نصب کنید. انجام‌دادن همین کار به تنهایی می‌تواند بسیاری از مشکلات کارت گرافیک را حل کند. می‌توانید درایورهای هر دو کارت nVidia یا ATi را از سایت اینترنتی آن‌‌ها دریافت کنید. توجه کنید که همواره می‌توانید نسخه جدیدتر درایورهای کارت گرافیک را نسبت به آنچه فروشنده کارت در اختیارتان قرار می‌دهد پیدا کنید، اما در مورد نوت‌بوک تنها یک قانون داریم و آن، تماس با کارخانه سازنده نوت بوک است.

همچنین می‌توانید از برنامه‌های تست سخت‌افزارهای گرافیک نظیر DirectX استفاده کنید. روی start و سپس Run  کلیک کنید، تایپ کنید dxdiag و روی کلید ok کلیک کنید.

روی تب Display کلیک کنید و هر دو کلید Test DirectDraw و Test Direct3Dرا برای آزمایش وضعیت کارت گرافیک کلیک کنید، اجازه بدهید آزمایش‌ها انجام شود. نتایج را می‌توانید در پایین پنجره مشاهده کنید.

اگر همچنان مشکل باقی بود، مجدداً با فشار دادن همزمان سه کلید Ctrl + Alt + Delete به پنجره Task Manager بروید و تمام برنامه‌هایی که در پشت پرده در حال اجرا و اشغال حافظه می‌شوند را ببندید تا مقدار بیشتر از RAM برای بازی و یا دیدن فیلم آزاد باشد.

همچنین می‌توانید با استفاده از Disk Defragment (قابل دسترسی در آدرس
Start < All Programes < Accessorise

l منوی راست کلیک خیلی کُند باز می‌شود؟
Shell Extension یا همان کدهای کوچکی که باعث افزایش قابلیت‌های ویندوز می‌شوند نیز می‌توانند در برخی موارد مشکل ساز شوند. (منوی context خود نوعی از shell extensionها است. Shell ( که گاهی مواقع در قالب منوی راست کلیک خودنمایی می‌کند، ممکن است دچار کندی اجرا شود. برنامه رایگان find.pcworld.com/52586) Nirsoft shellExView) به شما امکان می‌دهد Shell Extension‌ها را غیرفعال کنید (بخش پاکسازی و افزایش سرعت منوهای Context را ببینید)، هنگامی که آیتمی که باعث کند باز شدن این منوها می‌شوند را غیر فعال کنید، سرعت باز شدن آن‌ها افزایش خواهد یافت.

متوقف کردن بوت‌های مجدد BSOD 
ویندوز را در حالت SAFE Mode بالا‌ بیاورید (هنگامی که BIOS مشغول بوت کردن سیستم است، کلید F8 را فشار دهید و ازگزینه Safemode را انتخاب کنید) روی My Computer راست‌کلیک کنید و Properties را انتخاب کنید. به بخش Advanced بروید و سپس روی کلید Setting در بخش Startup and Recovery کلیک کنید. علا‌مت مربوط به عبارت Automatically Restart را بردارید و روی OK کلیک کنید.

lآیا رایت کردن روی CD یا DVD کُندتر از حالت عادی صورت می‌گیرد یا حتی رایت کردن قبل از اتمام کار، متوقف می‌شود؟

ممکن است CPU بیش از اندازه درگیر پردازش شده است. قبل از آن‌که رایت‌کردن را شروع کنید، برنامه Task Manager را باز کنید و در قسمت Performance با نگاه کردن به نمودار وضعیت کار CPU، می‌توانید میزان درگیر‌شدن CPU را هنگام رایت‌کردن ببینید، می‌توانید با بستن برنامه‌های کاربردی نظیر ضدویروس‌ها، جست‌وجوکننده‌های دسکتاپ Google یا Yahoo و سایر برنامه‌ها، کمی از بار پردازشی CPU بکاهید (البته یادتان باشد که بعد از رایت، برنامه‌هایی چون ضدویروس‌ها را حتماً فعال کنید).

سایت VideoHelp.com نیز یک منبع مناسب برای به دست آوردن اطلاعات کافی درمورد رایت‌کردن روی دیسک‌های گوناگون یا رایت‌کردن فرمت‌های گوناگون ویدیویی است که با مراجعه به آن جزئیات زیادی را درباره نحوه رایت کردن صحیح به‌دست خواهید آورد.

یک شبکه اعجاب‌آور

lآیا پی‌سی‌ها و سایر ابزارها، شبکه را می‌بینند؟
اگر مودم کابلی یا DSL به خوبی کار نمی‌کند یا نمی‌تواند با شبکه و اینترنت اتصال برقرار کند، معمولا‌ً با یک ‌بار خاموش و روشن کردن مشکل حل می‌شود. برای این‌کار پی‌سی خود را خاموش کنید و اتصال برق آن را قطع نمایید و دوباره پی‌سی را روشن سازید.
 
اگر از ابزارهای دیگر کاربردی در شبکه مثل روتر و هاب استفاده می‌کنید و به مودم متصل هستید، این ‌کار می‌تواند در مورد آن‌ها نیز انجام شود و نتایج خوبی را نیز دربرداشته باشد.

lآیا چاپگر شبکه به خوبی کار نمی کند؟
اول اطمینان حاصل کنید که چاپگر را share کرده‌اید. برای این‌کار از منوی start، روی Control Panel کلیک کنید (اگرControl Panel در حالت نمایش کلا‌سیک نیست، باید روی Pirnter and Faxes راست کلیک  کنید، روی چاپگری که می‌خواهید آن را share کنید، راست کلیک  کنید و روی Sharing کلیک نمایید. در قسمت Sharing در کادر Share name کلیک کنید و نام چاپگر را وارد کنید.

احتمال بعدی آن است که پی‌سی‌ای که چاپگر شبکه به آن متصل است، خاموش باشد. بدیهی است تا زمانی که پی‌سی روشن نباشد، نمی‌توان از چاپگر متصل به آن استفاده کرد. پیشنهاد ما این است که با صرف کمی هزینه بیشتر چاپگری را تهیه کنید که بتواند به طور مستقیم با شبکه ارتباط برقرار کند تا این مشکل نیز پیش نیاید.

lپی‌سی‌ها به شبکه متصل نمی‌شوند؟
اگر شبکه خیلی کند است یا تمام پی‌سی‌ها از کار بازمانده‌اند، بهتر است ابتدا از WindowsXP network troubleshooting استفاده کنید. از منوی start گزینه Help and Support را انتخاب کنید و در قسمت Pick a Help  عبارت Networking and the Web و بعد از آن Home and Small Office Networking Troubleshooter را انتخاب کنید. در اینجا با مطالعه بخش‌ها و گزینه‌های داده شده می‌توانید پاسخ بخش اعظمی از سؤالا‌ت خود را بیابید.

l آیا نوت‌بوک شما تلا‌ش‌های زیادی برای متصل شدن به مسیریاب وای‌فای انجام می‌دهد؟
ابتدا اطمینان حاصل کنید که شبکه توسط اطلا‌عات دیگر مسدود نشده باشد.

lآیا وسیله‌ای درون شبکه نیست که موسیقی یا فیلم جریانی (Stream) را از بخشی از خانه به بخشی دیگر انتقال می‌دهد؟
فعالیت‌هایی این چنین باعث می‌شود نوت‌بوک با تأخیر به شبکه متصل شود و البته به راحتی و با خاموش کردن چنین ابزارهایی (Streaming - media) می‌توانید مشکل را حل کنید.

اینترفیس Radio frequency) RF) نیز گاهی موارد می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. برنامه find.pcworld.com/51212) Net Stumbler) می‌تواند شما را در یافتن و حل مشکل یاری کند. این برنامه با بررسی سیگنال‌های متداخل در شبکه که می‌توانند به راحتی توسط لوازم منزل مثل مایکروفرها یا تلفن‌های بی‌سیم در شبکه اختلا‌ل وارد کنند، کمک شایانی به کاربر خواهد کرد.

همچنین NetStumbler می‌تواند سایر شبکه‌هایLAN  که در نزدیکی شما فعالند و کانال‌های مسیریابی مشابهی دارند را شناسایی کند. در فرکانس 4/2 گیگاهرتز می‌توانید سه کانال غیرمتداخل را ببیند (1و 6 و 11) و می‌توانید از کانالی که ترافیک کمتری دارد، استفاده کنید.

به علا‌وه، میزان قدرت سیگنال بی‌سیم نوت‌بوک خود را نیز بررسی کنید (معمولا‌ً در بخش system tray می‌توانید مقدار قدرت سیگنال کارت وای‌فای را ببینید)، در صورت امکان برای افزایش قدرت سیگنال نوت‌بوک را به فرستنده نزدیک‌تر کنید. یک سیگنال ضعیف در خانه ممکن است به خاطر ایجاد شدن مانعی در سر راه تولیدکننده باشد.
 
lسرعت شبکه Wi-Fi پایین آمده است؟
ممکن است همسایه شما بدون اطلا‌ع و رضایت شما مشغول استفاده از شبکه و حتی اتصال اینترنت شما باشد.
راه‌حل فعال‌سازی امنیت شبکه‌های وای‌فای خواهد بود. این‌کار با تغییر دادن کلمه عبور پیش‌فرض فروشنده و فعال کردن سیستم رمزنگاری WPA Preshared Key میسر خواهد بود. البته با توجه به وجود انواع مختلف نمی‌توان دستورالعمل ویژه‌ای ارائه کرد، اما سایت find.pcworld.com/52604) GetNetWise) می‌تواند اطلا‌عات مناسبی در اختیارتان قرار دهد. همچنین با بروزرسانی چارچوب نرم‌افزاری ابزارهای شبکه بی‌سیم می‌توانید بر امنیت شبکه بیفزایید. (برای اطلا‌عات بیشتر به آدرس find.pcworld.com/52762 مراجعه کنید.)

l آیا فایروال با سایر نرم‌افزارها تداخل دارد؟
گاهی فایروال‌ها از دسترسی برنامه‌هایی که می‌خواهند به اینترنت متصل شوند جلوگیری می‌کند. این امکان وجود دارد که مثلا‌ً در فایروال ویندوز به‌ طور تصادفی روی keep blocking this programs کلیک کرده باشید یا در فایروالZone Alarme رو ی Block کلیک کرده باشید؛ به جای آن که مثلا‌ً رویUnblock the Programe یا Allow کلیک کرده باشید. برای تصحیح این امر، از منوی start، گزینه Run را انتخاب کنید و سپس عبارت wscui.cpl را تایپ نمایید و OK کنید.

 روی Windows firewall کلیک کنید. در بخش Exceptions روی Add Programs کلیک کنید. برنامه‌ای را که می‌خواهید فعال شود، انتخاب کنید یا اگر در فهرست نیست، از کلید Browse برای یافتن آن استفاده کنید.

برای تصحیح این امر در Zone Alarm روی آیکون ZA در بخش system tray دوبار کلیک کنید. در سمت چپ رویProgram Control  کلیک کنید و به بخش Programs بروید. میله پیمایش را حرکت دهید تا نام برنامه موردنظر خود را ببینید. اگر علا‌مت X قرمزرنگ را در کنار هر آیکون می‌بینید، روی آن کلیک کنید و از منوی پایین افتادنی Allow را انتخاب کنید.

عیب‌یابی شبکه‌های Wi-Fi با NETSTUMBLER 
در صورت وجود سیگنال‌های تداخلی در شبکه، این برنامه می‌تواند شما را از وجود آن‌ها مطلع کند. با توجه به این‌که مقدار سیگنال به نویز (SNR) در شبکه‌ها بی‌سیم بسیار مهم است، می‌توانید با مشاهده فهرست این مقدار در این برنامه، انتخاب مناسب‌تری برای شبکه خود داشته باشید.

مدیریت کوکی‌ها، تاریخچه دانلودها و... برای یک وبگردی ایمن‌تر

 

 
اشاره :

در این مقاله اطلاعاتی درباره کنترل کوکی‌ها (cookies)، روش پاک کردن آن‌ها‌، ‌تاریخچه دانلودها‌ ‌و نیز انجام اقداماتی برای توقف ارزیابی فعالیت‌های آنلاین میآموزید.‌ اینترنت اکسپلورر، فایرفاکس، اپرا و دیگر مرورگرها اطلاعات دقیقی از فعالیت‌های آنلاین شما دارند که البته این اطلاعات تنها در پنجرهِ این مرورگرها ذخیره نمی‌شوند.‌ پاک کردن این دسته اطلاعات کوچک مجازی که در ‌cache اینترنت و history مرورگر ذخیره شده‌اند، نه‌ ‌تنها به حفظ امنیت شما کمک می‌کند، بلکه با بازیابی مقداری از فضای دیسک، کارایی‌ ‌ پی سی شما را هم افزایش می‌دهد.‌ ضمن این‌که با این‌کار به نمایش بهتر سایت‌های دیگری که به سختی به نمایش در می آیند هم کمک می‌کنید.‌ در ادامه این مقاله درخواهید یافت که دیگران در مورد عادات وبگردی شما هنگام استفاده از مررورگرهایی چون اینترنت اکسپلورر (در ویندوزاکس‌‌پی با سرویس پک 2)، فایر فاکس 5.1 و نسخه 1.5.8 اپرا می‌توانند چه چیزهایی را کشف کنند!


کوکی های مرورگر خود را مدیریت کنید
آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که وقتی در سایت Amazon.com به دنبال کتابی می گردید، این سایت چطور می‌فهمد این بازدیدکننده جدید شما هستید؟ یا این‌که چرا وقتی از یک کتابخانه عمومی وارد سایتNewYorkTimes.com می‌شوید، از شما کلمه رمز کاربری پرسیده می‌شود، اما وقتی از کامپیوتر شخصیتان استفاده می‌کنید، بدون نیاز به وارد کردن کلمه رمز می‌توانید وارد سایت شوید؟

جواب تنها یک کلمه است؛ کوکی‌.‌
وقتی وارد سایتی می‌شوید، این سایت فایل‌های متنی کوچکی که حاوی اطلاعات شخصی شما است ‌(‌کوکی‌) ‌را در پی سی شما ذخیره می کند. معمولاً کوکی‌ها تهدیدی برای امنیت شما محسوب نمی‌شوند و اطلاعاتشان تنها میان سایتی که آن‌ها را به وجود آورده است رد و بدل می‌شود.‌

در واقع موارد مهمی چون اطلاعات مربوط به Log in و پسوردها رمزگذاری می‌شوند. به عبارت دیگر، هیچ وقت مثلاً سایت Amazon.com به NewYorkTimes.com نمی‌گوید که چه رمان‌هایی می‌خوانید.‌

با این حال وجود کوکی هایی از قبیل و (کوکی ها معمولاً همنام سایت‌هایی که آن‌ها را به وجود می آورند نامگذاری می‌شوند) می‌توانند مشکلاتی را به وجود آورند و هر کس که در نبود شما به سیستمتان دسترسی داشته باشد، نه تنها به سایت‌هایی که کوکی‌هایشان را در سیستم شما ذخیره کرده‌اند بلکه به محتویات رمزبندی نشده کوکی ها هم دسترسی خواهد داشت‌.‌

البته تهدید بزرگ‌تری هم وجود دارد: کوکی های متفرقه یا third-party که معمولاً از طریق تبلیغات اینترنتی منتشر می‌شوند‌.‌ سایت‌هایی که از این‌گونه تبلیغات استفاده می‌کنند، با استفاده از آن‌ها اطلاعات شخصی شما را ذخیره می‌نمایند و آن‌گاه تبلیغاتی را که شما به آن علاقمندید عرضه می‌کنند. ‌برنامه‌های AntiSpyware معمولاً این کوکی‌ها را شناسایی و حذف می‌کنند. ‌با این حال شما می‌توانید مرورگر خود را طوری تنظیم کنید که تمام کوکی‌های third-party را قفل کند و اجازه ذخیره آن‌ها را ندهد‌. در ادامه به بررسی کوکی‌ها در مرورگرهای مختلف می‌پردازیم.

‌ تنظیمات مربوط به کوکی‌ها در اینترنت اکسپلورر
برای مشاهده کوکی‌ها و سایت‌های ذخیره شده در مرورگر خود مراحل زیر را طی کنید‌:‌  ‌ ‌
در منوی tools روی internet options کلیک نمایید. سپس در زبانه General در قسمت Temporary روی دکمهsetting کلیک کنید.

اگر می‌خواهید فقط کوکی‌ها را ببینید، روی ستون Name کلیک کنید‌. در این ستون تا جایی پایین بروید که به عبارتCookies برسید‌.‌در زیر این عبارت، فهرست کوکی‌ها قرار دارد‌. ‌برای حذف یک کوکی می‌توانید روی آن‌ها راست کلیک نمایید و Delete را انتخاب کنید. می‌توانید با راست کلیک روی کوکی مورد نظر و انتخاب Delete آن را حذف کنید. حال اگر می‌خواهید تمام کوکی ها را یکباره حذف کنید، باید در زیر صفحه General روی دکمه Delete Cookies کلیک کنید.‌

برای قفل کردن کوکی‌های third-party نیز به زیر صفحه Privacy بروید. در آنجا نوار قابل تنظیمی وجود دارد که اگر آن را جلوی قسمت Medium-High قرار دهید، می‌توانید صفحات وب را بدون مشاهده وقفه‌هایی که از شما در مورد  ذخیره کوکی‌های سایتشان اجازه می‌گیرند، به راحتی مرور کنید‌.

‌اگر می‌خواهید کوکی‌های یک سایت را برای همیشه قفل یا قبول کنید، روی دکمه Sites کلیک نمایید و نام سایت مربوطه را تایپ کنید و در پایان دوبار دکمه OK را فشار دهید. ‌

وقتی با یکی از سه مرورگراینترنت اکسپلورر، ‌فایرفاکس یا اپرا کار می‌کنید، به یاد داشته باشید که با دستور Delete Cookies در زیر صفحه General کلیه کوکی‌هایی که در فهرست Always Allow Cookies from هستند نیز پاک می‌شود.

‌تنظیمات مربوط به کوکی‌ها درفایرفاکس
در مرورگر موزیلا‌ دکمه ‌خودتخریب‌کننده‌ای ‌به ‌نام ‌clear private data وجود دارد که‌ ‌‌تمام‌ اطلاعات شخصی شما را به‌ سرعت‌ ‌‌پاک ‌می‌کند (برای‌‌‌آشنایی ‌بیشتر می‌توانید به کادر‌ <توقف ‌ردیابی‌ در دو مرورگر فایرفاکس و اپرا‌ تنها با یک ‌کلیک> مراجعه‌کنید)، اما این ‌مرورگر امکان‌ کنترل ‌جزئی‌تر کوکی‌ها را هم‌ ‌‌به ‌شما می‌دهد. برای ‌این ‌منظور، باید در منوی ‌tools گزینه Option را انتخاب کنید.

سپس‌ ‌‌در بالاترین ‌قسمت‌ روی privacy کلیک‌ ‌‌کنید ‌و روی ‌دکمه ‌cookie کلیک‌‌‌کنید. حال ‌برای‌ قفل‌ کوکی‌های third-party که‌ توسط شبکه‌های تبلیغاتی ذخیره می‌شوند، عبارت for the originating sites only را علامت‌بزنید.‌


شکل 1- برای محرمانه‌ماندن عادات وبگردی با فایرفاکس می‌توان کوکی‌ها را حذف نمود.

همچنین ‌برای‌ تعیین ‌سایت‌هایی ‌که‌ می‌خواهید کوکی ‌آن‌ها ذخیره یا مسدود ‌شود، روی ‌Exception کلیک‌ کنید، url  آن ‌سایت ‌را در قسمت ‌Address  of web site بنویسید، روی یکی ‌از دو دکمه ‌Allow یا block کلیک نمایید و سپسClose را اتخاب کنید.

قابلیت مشاهده‌ آسان ‌کوکی‌ها در فایرفاکس به ‌شما امکان‌ مرور جست‌وجو و حذف ‌هر نوع ‌کوکی‌ای‌ را می‌دهد. کافی است‌در زیر صفحه ‌privacy دکمه ‌view cookie را  کلیک ‌کنید.

برای‌ پیدا کردن‌ کوکی‌هایی‌ که‌ حاوی‌ متن ‌خاصی ‌هستند، ‌می‌توانید آن عبارت ‌را در قسمت‌جست‌وجو وارد کنید یا با بررسی سایت‌های خاص، کوکی‌های مرتبط با آن‌ها را شناسایی کنید. (شکل 1)

کوکی‌هایی‌را که‌ می‌خواهید حذف‌کنید انتخاب‌ نمایید و روی‌دکمه‌ remove cookie کلیک‌کنید یا اگر می‌خواهید تمام‌کوکی‌ها یکباره ‌حذف شوند، دکمه Remove all را کلیک‌کنید‌.‌پس از پاکسازی کوکی‌ها، روی Close کلیک نمایید.

تنظیمات مربوط به کوکی‌ها درمرورگر اپرا
در این‌ مرورگر به‌ راحتی‌ می‌توان ‌اثرات ‌گشت ‌و گذار شما در وب‌سایت‌های‌ مختلف را از  بین‌ برد. مرورگر اپرا‌ نیز مانند اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس به‌ شما امکان‌کنترل ‌تک‌تک‌ کوکی‌ها را می‌دهد. برای این‌کار به preferences  بروید و ‌در قسمت ‌Advanced در سمت‌ چپ ‌روی cookies کلیک‌کنید. در منوی Tools عبارت preferences را انتخاب نمایید آن‌گاه و در قسمت ‌Advanced در سمت ‌چپ ‌روی ‌cookies کلیک ‌کنید. برای‌ قفل ‌کوکی‌های ‌third-party در قسمت ‌Third party cookies در منوی پایین رونده موجود، عبارت ‌Refuse all cookies را انتخاب‌کنید.‌

اگر می‌خواهید کوکی‌های ‌جدید در کامپیوترتان‌ ذخیره‌ نشوند، عبارت ‌Delete new cookies when existing opera را علامت‌ بزنید ‌تا با هر بار خارج‌‌شدن از مرورگر تمامی ‌کوکی‌ها از بین‌بروند‌.

‌با این‌کار‌کوکی‌های ‌جدید به‌ صورت کوکی‌های ‌دوره‌ای‌ تقسیم‌بندی‌ می‌شوند  شبکه‌‌های تبلیغاتی نتوانند ‌شما را در حالت ‌آنلاین‌ ردیابی ‌کنند.

برای‌ حذف ‌یک ‌کوکی ‌خاص به قسمت ‌preferences و سپس ‌Advanced بروید و روی ‌دکمه ‌cookies  manage  پنجره‌ای ‌باز می‌شود که ‌هم‌ نوار جست‌وجو دارد و هم‌امکان‌ مشاهده‌ تک‌تک‌ کوکی‌ها را فراهم‌کرده‌است‌.

در منوی Tools عبارت Preferences را انتخاب نمایید و سپس روی زبانه Advanced کلیک کنید با کلیک روی دکمهmanage cookies پنجره‌ای ‌باز می‌شود که در آن امکان مشاهده تمامی کوکی‌ها و جست‌وجوی آن‌ها را دارد. با هر یک‌از دو روش ‌مذکور می‌توانید کوکی‌مورد نظر را پیدا کنید.

شکل 2- گزینه‌های گیج کننده و در عین حال قدرتمند اپرا امکان حذف تمامی کوکی‌های یک سایت را فراهم می‌کند.

در این ‌مرورگر نیز مانند مرورگر فایرفاکس برای‌ دیدن‌ کوکی‌های‌ یک ‌سایت خاص ‌باید روی‌ پوشه ‌آن ‌سایت ‌کلیک‌ کنید. سپس می‌توانید ‌ کوکی‌های مورد نظر را تنظیم‌ یا حذف ‌کنید‌.

‌ می‌توانید تمامی ‌کوکی‌های‌ یک سایت‌ مشخص ‌را قفل‌کنید (به‌ صورت‌ پیش‌فرض ‌تمام آن‌ها ثبت‌ می‌شوند). برای ‌این‌کار به‌ جای‌ این‌که‌ کوکی‌ها را تک‌تک‌انتخاب‌ کنید، پوشه‌ مربوط ‌به‌ سایت ‌را انتخاب‌ نمایید و ‌روی ‌Edit کلیک‌ کنید‌.

‌عبارت ‌Use defauls for normal cookies را از حالت‌ انتخاب خارج‌ کنید.

حال‌ می‌توانید هر یک‌از عبارات ‌Accept cookies for server /domain یا Accepe third party cookies for Server/domain را انتخاب کنید. (شکل 2) پس‌از اتمام ‌کار، دکمه Ok را کلیک کنید. سپس دکمه‌های Close و Ok را به‌ ترتیب ‌فشار دهید‌.‌

دانلودها نیز تاریخچه‌دارند
‌ ‌در مرورگرهای فایرفاکس و اپرا فایل‌های‌ دانلود شده ‌نیز مانند تاریخچه مرور صفحات، ‌ردیابی ‌می‌شوند (در اینترنت‌اکسپلورر ‌این ‌فایل‌ها ثبت ‌هم‌ می‌شوند) برای‌ پاک ‌کردن‌محتویات‌ذخیره شده در این مرورگرها ‌باید مراحل زیر را طی کنید:

شکل 3- می‌توانید مرورهای اخیر خود را از کادر History مرورگر IE حذف کنید.

تاریخچه دانلودها در اینترنت اکسپلورر
دکمه‌های ‌ctrl+H را همزمان ‌فشار دهید تا پنجره ‌مخصوص ‌تاریخچه‌ مرورگر ظاهر شود. در این ‌پنجره ‌فهرستی از سایت‌های ‌مرورشده‌ همراه‌ با Domain آن‌ها برحسب ‌زمان مشاهده ‌مرتب ‌شده‌اند.

با راست‌ کلیک ‌‌روی ‌هر کدام‌ از آن‌ها می‌توانید Expand یا Delete را انتخاب ‌کنید.‌

با انتخاب ‌Delete کلیه‌ اطلاعات‌ صفحات‌ داخل ‌آن ‌پاک ‌می‌شود. حال آن‌که ‌با انتخاب‌ expand تمامی‌ صفحات‌ نمایش‌ داده ‌می‌شوند‌.‌ با راست کلیک‌ روی ‌هر صفحه‌ و انتخاب Delete، تاریخچه‌ مربوط‌ به‌ آن ‌صفحه ‌حذف ‌می‌شود‌.‌ (شکل 3)

اگر می‌خواهید کلیه ‌تاریخچه‌ها را یکباره‌ حذف‌ کنید، در منوی tools عبارت Internet Options را انتخاب نمایید و در زبانه ‌General روی‌ Clear History کلیک‌کنید‌. ‌

‌تاریخچه دانلودها درمرورگر فایرفاکس‌
کلیدهای ترکیبی Ctrl+H را همزمان‌فشار دهید ‌تا فهرست ‌تاریخچه ‌نمایش‌ داده ‌شود. در منوی می‌توانید نمایش فهرست ‌مربوطه‌ را بر حسب‌ ترتیب‌ زمانی ‌یا حروف‌ الفبا تنظیم ‌کنید‌.(به‌ صورت ‌پیش‌فرض ‌ترتیب زمانی‌ای در نظر گرفته ‌شده که‌ از آخرین‌ مورد ثبت‌ شده‌ تا قدیمی‌ترین آن‌ها مرتب‌شده ‌است).

حال ‌برای ‌حذف ‌یک ‌تاریخچه‌ خاص ‌به ‌دنبال ‌تاریخ‌، Domain ‌یا صفحه‌ای ‌بگردید که‌ می‌خواهید حذف‌ کنید با راست‌‌کلیک روی ‌آن‌ و انتخاب ‌Delete، می‌توانید آن ‌را حذف‌ کنید.

‌با کلیک روی علا‌مت X قرمز رنگ بالای پنجره می‌توانید آن پنجره را ببندید‌.‌ برای توقف عملیات ردیابی در، فایرفاکس باید مراحل زیر را طی کنید: در منوی Tools روی Options کلیک کنید و  در زبانه Privacy وارد قسمت History شوید و روی Clear Browser History Now کلیک کنید‌.‌این قسمت همچنین به شما اجازه می‌دهد تعداد روزهایی که این مرورگر تاریخچه خود را حفظ می‌کند، تنظیم کنید.‌

برای پاک کردن تاریخچه دانلودهایتان باید Ctrl+J را همزمان فشار دهید تا پنجره دانلود ظاهر شود. سپس روی Clean Up کلیک کنید‌. ‌مرورگر فایرفاکس این امکان را دارد که  تاریخچه دانلودها را به صورت خودکار پاک کند‌. ‌برای  این‌کار کافی است در منوی Tools عبارت Option را انتخاب کنید و در قسمت Privacy روی زبانه Download History  کلیک کنید. در این قسمت می‌توانید یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنید: یا .

‌‌‌‌ تاریخچه دانلودها درمرورگراپرا
برای مشاهده تاریخچه مرورگر می‌توانید کلیدهای Ctrl+Alt+H را همزمان فشار دهید (اگر مرورگر شما امکان نمایش پانل‌ها را داشته باشد، می‌توانید در منوی View عبارت Toolbar را انتخاب نمایید و روی Panel کلیک کنید) پنجره مربوط به آن ظاهر می‌شود. در سمت چپ این پنجره روی History کلیک کنید‌. ‌

حال برای حذف محتویات History روی آن راست کلیک نمایید و Delete را انتخاب کنید‌. ‌همچنین می‌توانید برای پاک‌کردن تمامی محتویات تاریخچه در منوی Tools، عبارت Preferences را انتخاب نمایید و در قسمت Advanced  روی History کلیک کنید. با کلیک روی دکمه Clear در مقابل عبارت Addresses Visited کلیک کنید. همچنین می توانید با فشار دادن همزمان دکمه‌های Ctrl+Alt+H پنجره مربوط به تاریخچه دانلود را ظاهر کنید. برای پاک کردن این تاریخچه، روی یکی از فایل‌های دانلود شده راست کلیک کنید. ‌حال می‌توانید هر کدام از دکمه‌های Remove Transfer یا Remove All Finished را کلیک کنید. ‌با کلیک روی Remove All Finished فهرست تمامی دانلودها به صورت کامل پاک می‌شوند.

‌پاک‌کردن cache در مرورگرها‌
‌تمامی مرورگرها فایل‌های Html و تصاویر سایت‌هایی که از آن‌ها بازدید کرده‌اید را نگهداری می‌کنند تا در مواقعی که خواستید دوباره به آن سایت‌ها مراجعه کنید، بتواند بسیار سریع تر آن صفحه را نمایش دهد.

Cache در یک مرورگر به شما اجازه می‌دهد صفحات وب را در حالت آفلا‌ین مشاهده کنید؛ البته بدون بعضی ویژگی‌های پویای آن مانند صفحه نمایش بی‌درنگِ ارزش سهام روز‌. اما cacheها مرور شما میان صفحات وب را نیز ثبت می‌کنند. برای مشاهده و پاک کردن در مرورگرهای مورد بررسی، مراحل زیر را انجام دهید.


‌‌‌‌cache در اینترنت اکسپلورر
برای حذف یک مورد خاص باید‌ در منوی tools عبارت Internet Options را انتخاب نمایید در زبانه General دکمهSetting را کلیک کنید. پنجره‌ای باز می‌شود. سپس دکمه View Files را کلیک کنید. با انجام این کارها یک پنجره برای شما باز می‌شود که اطلاعات مربوط به بازدید شما از سایت‌های مختلف را ثبت کرده است‌.‌اما برای حذف تمامی اطلاعات cache به Inetrnet Options برگردید و در قسمت General دکمه Delete Files در کنار عبارت Delete All Offline Content را علامت بزنید و دوبار روی Ok کلیک کنید.‌

ترفند:
توقف عملیات ردیابی در دو مرورگر فایرفاکس‌ ‌و اپرا‌ ‌با یک کلیک‌

در دو مرورگر فایرفاکس ‌و اپرا دستوراتی وجود دارد که داده‌های شخصی را به صورت خودکار حذف می‌نماید. ‌اینترنت اکسپلورر 7 نیز  که به تازگی وارد بازار شده است ویژگی‌های مشابهی دارد.

توقف ردیابی در مرورگر‌ فایرفاکس‌
برای حذف یکباره داده‌های شخصی در فایرفاکس، باید در منوی Tools عبارت Clear Private Data را انتخاب کنید. ‌سپس نوع داده‌ای که می خواهید حذف شود را انتخاب نمایید و روی دکمه Clear Private Data Now کلیک کنید. ‌

مرورگر ‌فایرفاکس به صورت پیش‌فرض تاریخچه مرورگر‌، ‌فهرست داده‌ها (که ممکن است شامل شماره کارت اعتباری  شما  باشد)، تاریخچه دانلودها، و cache و فهرست ارتباطات مجاز برقرار شده را (که شامل کلمات عبور هم هستند) حذف می‌کند. مشخص است که کلمات عبور ثبت شده کوکی‌ها حذف نمی‌شود‌.


در مرورگر‌ ‌فایرفاکس برای این‌که اطلاعات شخصی شما به صورت خودکار حذف شود، باید در منوی Tools عبارت Option را انتخاب نمایید در بخش Privacy با کلیک روی Setting، پنجره‌ای باز می‌شود. عبارت Clear Private Data را علامت‌بزنید و سپس دو بار روی Ok کلیک کنید.‌

‌‌ توقف ردیابی در مرورگر اپرا
وقتی بحث بحث امنیت است؛ اپرا از دیگر رقبا عقب نمی‌افتد. برای حذف ردپای شما در این مرورگر، در منوی Tools روی Delete Private Data کلیک کنید. ‌سپس دکمه Delete را فشار دهید. با این کار تمام اطلاعات، جز پسوردهای ذخیره شده، پاک می‌شوند. ‌

همچنین می‌توانید به  صورت جزئی‌تری هم یک نمونه خاص را حذف کنید. برای این‌کار باید روی Advanced کلیک نمایید، ‌سپس روی یکی از گزینه‌های زیر که شامل Cookie ،cache ،Available History و قسمت‌های دیگر است، علامت بگذارید و دکمه Delete را بزنید.

‌‌‌‌cache در فایرفاکس‌
این مرورگر برخلاف اینترنت اکسپلورر به شما اجازه نمی‌دهد فایل‌های cache را ملاحظه کنید، اما حذف آن‌ها بسیار ساده است. ‌برای این منظور می‌توانید در منوی tools عبارت Option در قسمت Privacy در زیر زبانه Caches دکمه Clear Cache Now را کلیک کنید. سپس OK را فشار دهید‌.‌

‌cache در اپرا
برای حذف فایل‌های cache در منوی Tools عبارت Preferences را انتخاب کنید و از زبانه Advanced عبارت History  را انتخاب نمایید. آن‌گاه در قسمت Disk Cache، عبارت Empty Now را انتخاب کنید و روی Ok کلیک کنید.

کلمات عبور و پرکننده‌های خودکار فرم‌
تمامی مرورگرها می‌توانند اطلاعات خاصی که فرم‌های وب احتیاج دارند را به طور خود کار ذخیره و وارد ‌کنند. در ادامه روش تغییر،‌ بازیابی یا حذف این اطلاعات عنوان شده‌اند.

شکل 4- با استفاده از تنظیمات مربوط به پرکننده‌های خودکار IE می‌توانید اطلا‌عات مربوط به Log-in و فرم‌های وب را پاک کنید.

‌Auto Complete در اینترنت اکسپلورر
در این مرورگر Auto Complete جاهای خالی را پر می‌کند و شما به صورت خودکار وارد سایت می شوید‌. ‌آنچه را نیز که قبلاً وارد کرده‌اید، به شما نشان می‌دهد‌.
 
‌برای فعال کردن آن باید از منوی tools عبارت Internet Option را انتخاب نمایید و در زبانه Contents دکمه Auto Complete را کلیک کنید. سپس وظایفی را که می‌خواهید Auto Complete انجام دهد، علامت بزنید.

‌همچنین می‌توانید با فشردن Clear form یا Clear Password کلیه فرم‌های از قبل ثبت شده و اطلاعات مورد نیاز برای ورود به سایت‌های مختلف را پاک کنید.

(شکل 4) ‌با کلیک روی هر کدام از این دو دکمه، اخطاری ظاهر می شود که از شما می‌پرسد: آیا مطمئن هستید؟  در ادامه Ok را فشار دهید و دو بار دیگر Ok را کلیک کنید.‌

 ‌‌‌‌Auto Complete در فایرفاکس‌
در منوی tools با انتخاب Option پنجره‌ای باز می‌شود. با کلیک روی Privacy در زبانه Saved Forms دکمه‌ای با عنوانClear Saved Forms Data Now وجود دارد. با کلیک روی آن  محتویات تمامی فرم‌ها پاک می‌شوند. برای پاک‌کردن کلمات عبور نیز می‌توانید روی دکمه Passwords کلیک کنید و سپس دکمه View Passwords را فشار دهید و سپسRemove All را کلیک کنید (با کلیک کردن روی Show Password می‌توانید پسوردهای موجود را ملاحظه کنید‌).‌

‌Auto Complete در‌ اپرا

در این مرورگر کلمات عبور در کوکی‌ها مخفی شده‌اند، اما می‌توانید به روش زیر آن‌ها را پاک کنید. در منوی Tools  عبارت Preferences را انتخاب نمایید. در زبانه Advanced پس از کلیک عبارت Cookies در سمت چپ پنجره، دکمهManage Cookies را کلیک کنید. سپس عبارت Cookies را از حالت انتخاب خارج سازید. همچنین می‌توانید برای مشاهده پسوردهای ذخیره شده، Wand logins را علامت بزنید. سبرای حذف یک کلمه عبور خاص سایت مربوطه را انتخاب کنید و دکمه Delete را فشار دهید‌.‌

ترکیب اترنت شهری با MPLS - گزینه ایده‌آل ارائه خدمات تجاری در شب

 

 اشاره :
کاربران تجاری بخش بزرگی از مشتریان شرکت‌های مخابراتی را تشکیل می‌دهند. این گروه از کاربران با درآمدزایی بالایی که دارند، معمولاً یکی از اهداف اصلی ارائه خدماتی می‌باشند که به طور سنتی از طریق فناوری‌های خطوط استیجاری Leased Line) ،ATM و Frame Relay) به آن‌ها داده می‌شود، فناوری‌های فوق گران، پیچیده و بعضاً ناکارآمدند و پیش‌بینی می‌شود ترکیبی از اترنت شهری و MPLS، گزینه‌ای ایده‌آل، ارزان و قابل رقابت را در اختیار شرکت‌های فراهم‌کننده خدمات مخابراتی قرار دهد و بازار خدمات تجاری را با رونق دوباره‌ای همراه کند.


اساساً توجه به فناوری‌های جدید زمانی آغاز شد که بسیاری از شرکت‌های تجاری به دنبال راه‌حلی برای کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای و جاری خویش، امکان ترکیب کلیه امکانات ارتباطی همچون اینترنت، تبادل داده، خدمات تلفنی و سیستم‌های کنفرانس تصویری را روی یک بستر مشترک مدنظر قرار دادند. مطابق بررسی‌های شرکتMASERGY، که از فراهم‌کنندگان بزرگ خدمات ارتباطی در ایالات متحده محسوب می‌گردد، فرآیند همگرایی کلیه خدمات روی یک بستر مشترک، سی تا پنجاه درصد صرفه‌جویی در هزینه‌ها را برای هر شرکت تجاری به همراه دارد.

ارتباط نقطه به نقطه

ارتباطات چند نقطه‌ای    

مشخصه شرکت‌های تجاری مشتری خدمات‌

مقدار کم شعبات.
تمایل به جایگزینی خدمات.
معمولاً دارای همبندی مرکزی و شعبات متصل به‌هم.

 تعداد شعبات متوسط تا زیاد
تنها از خدمات مبتنی بر IP استفاده می‌کند.
یک همبندی کامل را می‌خواهد. 

تعداد شعبات: متوسط تا زیاد
از خدمات IP و غیر آن استفاده می‌کند.
اتصال کامل را می‌خواهد.

نوع سرویس مناسب

(VLL (E-Line سرویس اترنت نقطه به نقطه روی MPLS

IP-VPN سرویس لایه 3 مبتنی بر MPLS

(VPLS (E-LAN سرویس لایه 2 مبتنی بر MPLS   

جدول 1- تنوع سرویس‌های تجاری به همراه Ethernet MPLS متناسب با نوع سازمان.

به علاوه، شرکت را برای استفاده از آخرین دستاوردهای حوزه کسب و کار الکترونیکی بیشتر آماده می‌کند.
محور کلیدی راه‌حل جدید، تجهیزات سوییچینگ اترنت مجهز به فناوری ترکیبی اترنت روی MPLS می‌باشد که قابلیت‌های گسترش‌پذیری و پایداری مکانیسم کنترل MPLS و همچنین ظرفیت ارزان و انعطاف‌پذیر اترنت را به صورت یکجا در اختیار فراهم‌کننده قرار می‌دهند. در واقع هر چه که به جلو می‌رویم، این واقعیت بیشتر آشکار می‌شود که بدون به‌کارگیری اترنت، شبکه‌های گسترده مخابراتی  شانس بقا در بازار رو به گسترش و شدیداً رقابتی خدمات نسل جدید شبکه ‌(NGN) را نخواهند داشت.

شکل 1 - نمودار رشد سالا‌نه خدمات شبکه گسترده مبتنی بر اترنت‌


البته به‌کارگیری اترنت بدون چالش نخواهد بود. این فناوری در شکل اولیه خود از محیط شبکه‌های محلی به محیط شبکه‌های گسترده شهری پا گذاشته است و از کمبود مشخصاتی همچون قابلیت مقابله با خرابی، گسترش‌پذیری، کیفیت طبقه‌بندی شده و توابع مربوط به نگهداری و مدیریت شبکه رنج می‌برد.

در اینجاست که VPNهای مبتنی بر MPLS نقش ارزشمند خود را نشان می‌دهند. ترکیب اترنت و MPLS در کنار یکدیگر به فراهم‌کننده قابلیت‌های ذیل را ارائه می‌دهد:

قابلیت توسعه: پشتیبانی از ده‌ها هزار مشتری بدون محدودیت جغرافیایی.
‌‌‌قابلیت اطمینان: امکان بازیابی هزاران سرویس در صورت بروز خرابی در تجهیزات یا خطوط شبکه و در زمانی کمتر از پنجاه میلی ثانیه.
‌‌‌تضمین کیفیت خدمات: که از اهمیت زیادی درباره ترافیک‌های حساس سازمانی و مکالمات صوتی/تصویری برخوردار است.
تدارک و مدیریت سرویس‌ها: کشف و ترمیم هر گونه اشکال یا کاهش در کارآیی.
پشتیبانی از خدمات سنتی: امکان تبدیل خدمات خطوط استیجاری به VPNهای مبتنی ‌بر MPLS.

شکل 2- کاربرد تونل‌های LSP در همانندسازی سرویس مدار روی اترنت‌
برای بزرگتردیدن عکس در ابعاد بزرگتر روی آن کلیک کنید.

غلبه بر مشکل توسعه‌
خدمات اترنت مبتنی ‌بر MPLS محدودیت‌های جغرافیایی و اندازه‌های معمول در پروتکل SPT اترنت را به شکلی بر طرف می‌کند که تا ابعاد ملی و بین‌المللی قابل گسترش خواهند بود.
 
برای مثال، سازمان‌ها یا شرکت‌ها قادر خواهند بود دفاتر خود را در کشورهای مختلف به شکلی به یکدیگر متصل نمایند که در کنار یکدیگر و روی یک شبکه محلی مجازی ‌(VLAN) قرار گیرند.

از طرف دیگر، محدودیت‌های ذاتی شبکه اترنت در ایجاد تنها چهار هزار VLAN با کمک MPLS بر طرف می‌گردد. روی هم رفته VPLS که توسط انجمن اترنت شهری (MEF) با نام E-LAN شناخته می‌شود، مزایای بسیاری را برای هر دو گروه فراهم‌کنندگان و مصرف‌کنندگان خدمات در بردارد.

علاوه بر این، اترنت می‌بایست جایگزینی برای خدمات مبتنی بر TDM شرکت‌های مخابراتی باشد. این ‌گونه خدمات که معمولاً تحت عنوان خطوط استیجاری یا آن طور که در ایران، خطوط E شناخته می‌شوند، دارای مشتریان خاص خود هستند. سرویس همانندسازی مدار روی اترنت یا CESoE گزینه فنی جایگزین این خطوط می‌باشد که در شکل 2 دو نمونه از کاربردهای آن نمایش داده شده است. رمز موفقیت MPLS، ایجاد شبکه‌ای از تونل‌ها، موسوم به LSP جهت تفکیک و حراست از ترافیک مشتریان مختلف می‌باشد؛ این امر شبیه همان کاری است که در یک محیط فیزیکی درباره خدمات خطوط استیجاری رخ می‌دهد.

پارامترهای کیفی‌

خدمات حتی المقدور (مانند دسترسی به اینترنت)

خدمات ارتباطی سازمانی (مانند ERP)

ارتباطات تقابلی‌
 (آموزش از راه دور)

ارتباطات همزمان (کنفرانس تصویری)

حداقل دسترس‌پذیری شبکه‌

5/99 درصد

999/99 درصد

999/99 درصد

999/99 درصد 

حداکثر تأخیر

---

15 میلی ثانیه (در محیط شهری)

15ms(شهری)
90Ms(کشوری) 

5Ms(کشوری)
 90ms(کشوری)

حداکثر نوسان تأخیر

---

---

 1ms(شهری)
 5ms(شهری)

   1ms(شهری)
 5Ms(کشوری)

جدول 2- اهداف کیفی در انواع خدمات تجاری‌


کنترل کیفیت؛ رمز موفقیت

یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مشتریان تجاری و سازمانی خدمات ارتباطی، برقراری و کنترل کیفیت خدمات می‌باشد. بسیاری از شبکه‌های اترنت موجود تنها کیفیت را در سطوح اولیه فراهم می‌کنند. در صورتی که برای رقابت با سرویس‌های سنتی LL و ATM کیفیت باید در سطح بهتری فراهم شود.

در گونه‌ای از مکانیسم‌های کنترل کیفیت، به خدمات حساس (برای مثال ارتباطات صوتی/ تصویری) اولویت انتقال داده می‌شود. یعنی از طریق ایجاد کلاس‌های خدمات‌ (CoS) در شبکه و تخصیص هر گروه از سرویس‌ها به یک کلاس خاص خدمات، نوعی اولویت‌دهی برای گروه خاصی از خدمات ایجاد می‌گردد. در این شرایط فراهم‌کننده در عمل قادر به تضمین کیفیت خدمات خاص یک شرکت در یک حد مطلوب نمی‌باشد؛ مگر آن‌که با در نظر گرفتن ظرفیت اضافی در شبکه امکان بروز تراکم - تحت هر شرایطی - را به صفر برساند.

در مقابل کیفیت ضمانت شده موسوم به ‌(Hard QoS) به مکانیسم‌هایی نیاز دارد که منابع شبکه را به صورت پیشاپیش رزرو کنند. یعنی شبیه همان اتفاقی که در شبکه های ATM و TDM رخ می‌دهد. اترنت و حتی IP در اساس فاقد چنین مکانیسم‌هایی هستند. به همین منظور، به نوعی مکانیسم مکمل نیاز دارند که در حال حاضر بهترین آن‌ها MPLS می‌باشد.

قابلیت اطمینان‌
کارکرد بدون توقف یکی از شرایط الزامی خدمات تجاری می‌باشد. اترنت به منظور رقابت، باید از مشخصاتی مشابه با قابلیت حفاظت و بازیابی (Protection&Restoration) شبکه‌های SDH برخوردار گردد، مکانیسم <مسیردهی مجدد سریع> یا Fast Re Route) FRR در MPLS)، کاندید‌ای مناسبی برای این جایگزینی محسوب می‌گردد. قابلیت گسترش این مکانیسم فوق‌العاده است و قادر به حفاظت و بازیابی ده‌ها هزار مسیر در کمتر از پنجاه میلی‌ثانیه می‌باشد. جدول 2 تفاوت نیازهای کیفی را میان سرویس‌های مختلف شبکه نشان می‌دهد.

به عنوان یک توصیه کلی برای فراهم‌کنندگان خدمات، در گام اول باید از تجهیزات سوییچ/‌روتر سطح Carrier  استفاده شود. این گروه از تجهیزات دارای قابلیت‌های افزونه جهت مقابله با خرابی و خطا در شبکه می‌باشند. گام بعدی به‌کارگیری تکنیک‌های <مسیردهی بدون توقف> یا Non-Stop Routing) NSR) می‌باشد که به عناصر شبکه این اجازه را می‌دهد که در صورت بروز اختلالات موقت در بخشی از شبکه به کار خود ادامه دهند.

ابزار تشخیص‌

کارکرد

LSP Ping
LSP Trace route

خطاهای حوزه تبادل اطلاعات را در تونل‌های LSP) MPLSها) مشخص می‌نمایند.
مسیر دقیق یک تونل را نشان می دهد.
 

Service Ping

امکان آزمایش سراسری یک سرویس به منظور اطمینان از صحت عملکرد آن.

VPLS MAC Ping
VPLS MAC Trace route

وجود اتصال را در هر یک از مسیرهای یک VPLS مشخص می‌نمایند.

 IPVPN Ping
IPVPN Trace route

آزمایش صحت عملکرد مسیرهای IPVPN به ازای هر مقصد ممکن.
تعیین مسیر دقیق تونل‌های IPVPN به ازای هر مقصد ممکن.

Server mirroring

کپی بسته‌های داده از هر مسیر دلخواه به هر مقصد در شبکه به منظور تشخیص مشکل. امکان بررسی وضعیت بسته ها حین عبور از شبکه. 

جدول 3- ابزارهای OA&‌M در شبکه‌های مبتنی بر اترنت با MPLS 

مدیریت و نظارت بر عملکرد
OA&M اصطلاحی متشکل از سه کلمه عملیات ‌(Operation)، هدایت ‌(Administration) و نظارت ‌(Monitoring)  می‌باشد. این عبارت در برگیرنده مجموعه‌ای از امکاناتی است که به نحوه به‌کارگیری فناوری‌های مخابراتی مربوط می‌گردند و کلید کاهش هزینه‌های نگهداری ‌(OPEX) می‌باشند. جدول 3 خلاصه‌ای از ابزارهای تشخیصOA&M و کاربردهای هر یک را در محیط شبکه‌های اترنت نشان می دهد.

برطبق تحقیقات مؤسسه معتبر RHK، (اکتبر 2005)، مهم‌ترین پارامترهای مورد توجه فراهم‌کنندگان خدمات ارتباط سازمانی مبتنی بر اترنت، سهولت تدارک سرویس و تحویل، نظارت و رفع مشکلات می‌باشد. تدارک سریع سرویس به افزایش سوددهی و کاهش هزینه‌های نگهداری منجر می‌گردد. به همین ترتیب تشخیص سریع معایب و رفع آن‌ها منجر به کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری می‌شود.

سخن آخر
شرکت‌ها و سازمان‌ها به منظور ارتقای بهره‌وری و ایجاد امکان اجرای کاربردهای پیچیده‌ای همچون مدیریت زنجیره تدارکات ‌(SCM)، برنامه‌ریزی منابع سازمانی ‌(ERP) و حمایت از مشتریان خود، به یک محیط ارتباطی یکپارچه در ابعاد گسترده (شهری، کشوری و بین المللی) وابسته می‌باشند که در حال حاضر بهترین گزینه فنی ایجاد آن، به‌کارگیری اترنت مبتنی بر MPLS به عنوان بستری برای انواع خدمات  IPVPN ،VPLS ،VLL) VPN) است.

     

شبکه یکپارچه فیلترینگ کشور به زودی به راه می‌افتد


موج گسترده مسدود شدن سایت‌ها از اسفند 1385 موجب شد تا دست‌اندرکاران ISPها به فکر کاهش خطای نرم‌افزار فیلترینگ بیافتند؛ غافل از اینکه مشکلات به دلیل راه‌اندازی بی‌سروصدای یک ربات فوق مدرن در «شرکت ارتباطات نوین» به وجود آمده است.





در دو سه ماه اخیر به دلیل راه‌اندازی آزمایشی ربات‌های پیشرفته فیلترینگ در شرکت مخابرات مشکلاتی برای برخی کاربران شبکه اینترنت و صاحبان وب‌سایت‌ها به وجود آمده است که مدیران شرکت ارتباطات نوین قول داده است این مشکلات با راه اندازی شبکه ملی فیلترینگ بر طرف شود.

به گزارش مهر، اختلالات شبکه اینترنت در ایران داستان تازه‌ای نیست، اما موج مسدود شدن سایت‌ها و پایگاه‌های اینترنتی که از اسفند 1385 به صورت گسترده رخ داده است موجب شد تا دست‌اندرکاران ISPها به فکر راه چاره برای کاهش خطای نرم‌افزار فیلترینگ بیافتند و آن را به شرکت مخابرات اطلاع دهند؛ غافل از اینکه این مشکلات عمدتا به دلیل راه‌اندازی آزمایشی بی‌سروصدای یک ربات فوق مدرن در بخش فیلترینگ «شرکت ارتباطات نوین» به وجود آمده است.

بر این اساس اگر محقق قصد تحقیق در حوزه مثلا مطالعات زنان را داشته باشد و کلمه " WOMENS STUDIS" را در یکی از موتورهای جست‌وجو وارد کند به کوچه بن‌بستی می‌خورد که این پیام را نمایش می‌دهد: «باعرض پوزش بر طبق مقررات شرکت مخابرات ایران بازید از این سایت ممنوع می‌باشد.» و البته گاهی هم این پیغام نمایش داده می شود: «مشترک گرامی ! دسترسی به این سایت امکان‌پذیر نمی باشد.»
اگرچه این دو پیام یکی برای سایت‌هایی است که از سوی قوه قضائیه و با دستور مرجع قضایی مسدود شده و دیگری برای سایت‌هایی که بدون دستور مرجع قضایی مسدود شده‌اند اما هر دو یک معنی را دارند.

به همین ترتیب برخی دیگر از پایگاه‌های اینترنتی و وبلاگ‌ها نیز که محتوایی بدون مشکل داشته‌اند در بعضی از شهرستان‌ها و یا شرکت‌های سرویس دهنده اینترنت به صورت اشتباهی فیلتر شده‌اند.
این مشکل که تنها در شبکه‌هایی که پهنای باند خود را از مخابرات تامین می‌کنند صورت گرفته به دلیل تشخیص اشتباه سیستم فیلترینگ جدید شرکت فناوری اطلاعات بوده است که متاسفانه باعث مسدود شدن دسترسی به برخی وبلاگ‌هایی با محتوای سالم نیز شده است.
مشکل فوق به دلیل الگوها، تعاریف و الگوریتم‌های اجرایی نرم‌افزار تشخیص محتوای غیراخلاقی سیستم فیلترینگ مخابرات بوجود آمده است که گاهی موضوع وبلاگ‌ها یا سایت‌ها را به اشتباه تشخیص داده و آنها را مسدود می کند.

به اعتقاد مسئولین بخش فیلترینگ در شرکت ارتباطات نوین یکی یا همه دلایل زیر می‌تواند باعث تشخیص یک وبلاگ یا سایت به عنوان وبلاگ غیر اخلاقی یا متخلف باشد.

- درج کلمه‌های کلیدی ممنوع اعم از غیراخلاقی و مربوط به عبور از فیلتر در قسمت سر تیتر(Title)، کلمات کلیدی معرف صفحه (Meta keywords) و توضیحات زیرعکس(Tool tips).
- درج هرگونه لینک به سایت‌هایی که قبلا مسدود شده است.
- درج هرگونه Link Box که حاوی کلمات ممنوعه و یا لینک به سایت‌های غیرمجاز باشد.

علیرضا شیرازی – مدیر بلاگفا در مورد و شیوه عمل این سیستم جدید اعتقاد دارد: معتقدیم که معیارها و الگوریتم‌های تعریف شده با توجه به این که باعث تشخیص و فیلتر شدن اشتباه بسیاری از وبلاگ‌ها شده است نیاز به بازنگری دارد.
به عنوان مثال اگر در یک پایگاه پیوندی با پایگاه دیگری که بعدها فلیتر شود ایجاد کرده باشد به صورت خودکار این وب‌سایت هم فیلتر خواهد شد بدون اینکه کلمه غیرمجازی داشته باشد.

اشکال اساسی این سیستم این است که عموم مردم به هیچ عنوان از پایگاه‌هایی که ممکن است در آینده فیلتر شوند اطلاع نخواهند داشت تا به آنها لینک ندهند. دوم اینکه این شیوه جدید فیلترینگ بر خلاف قانون عمل کند. قوانین ناظر بر فعالیت‌های اینترنتی تصریح می کند که مسدود شده یک پایگاه باید از سوی کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ اعلام شود و به تائید مرجع قضایی برسد.

در چند روز اخیر و به دلیل افزایش اعتراضات نسبت به مسدود شدن اشتباهی سایت‌ها، مسئولان شرکت مخابرات و ارتباطات نوین شماره‌های تلفن و آدرس پست الکترونیکی را اعلام کردند که مردم از طریق آن می‌توانند مشکلات به وجود آمده برای وب‌سایت‌های مجاز را به این شرکت اعلام کنند.
به گفته مسئولین این شرکت بعد از دریافت هرE.MAIL تا 72 ساعت اگر سایت مشکلی از نظر قانونی نداشته باشد رفع ممنوعیت می‌شود و همچنین می‌توان برای پیگری‌های بعدی از طریق تلفن با این شرکت تماس گرفت.

تحقیری از مسئولان شرکت ارتباطات نوین در تماس خبرنگار مهر با یکی از شماره‌های اعلام شده از سوی شرکت مخابرات در باره مشکلات اخیر گفت: همه این مشکلات تا یکی دو روز آینده برطرف خواهد شد و من خبری به شما می‌دهم که تاکنون اعلام نشده است و آن هم راه‌اندازی شبکه یکپارچه فیلترینگ در کشور است.
وی در مورد ویژگی‌های شبکه مذکور افزود: این شبکه ظرف روزهای آینده و به سرعت در کشور راه‌اندازی می‌شود که از طریق آن تمام فعالیت‌های مرتبط با فیلترینگ و نظارت بر پایگاه‌های تحت وب به صورت ملی و یکپارچه زیرنظر شرکت فناوری اطلاعات وابسته به شرکت مخابرات ایران صورت می‌گیرد. اما اشکالاتی که در ماه‌های اخیر به وجود آمده و طی آن برخی پایگاه‌های اینترنتی و وبلاگ‌ها بسته شده‌اند به دلیل ویژگی خاصی است که ربات فیلترینگ جدید دارد ممکن است برخی از وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها به اشتباه فیلتر شود.

وی خاطرنشان کرد: ربات‌های پیشرفته‌ای که در این شرکت مستقر هستند به طور دقیق تمامی محتوای یک پایگاه را مطالعه می‌کند و کلماتی را که از قبل در حافظه‌اش قرار دارد علامت‌گذاری می‌کند. به این ترتیب اگر حجم این کلمات از سطح مجاز بیشتر باشد سایت مورد نظر را مسدود می‌کند. ممکن است برخی سایت‌ها به دلیل برقرار کردن پیوند با سایت‌های مسدود شده دچار این مشکل شوند؛ به عنوان مثال اگر پایگاهی به سایت " بازتاب " یا " بی‌بی‌سی فارسی" پیوند بدهد آن سایت هم بسته می‌شود.