وبلاگ تخصصی آموزش کامپیوترودانلود نرم افزار (خداجون دوستت دارم)

آموزش و راه کارهای کامپیوتر -مقاله کامپیوتر-قالب -ویندوز XP- ویستا -رمز

وبلاگ تخصصی آموزش کامپیوترودانلود نرم افزار (خداجون دوستت دارم)

آموزش و راه کارهای کامپیوتر -مقاله کامپیوتر-قالب -ویندوز XP- ویستا -رمز

کرم W32/Outlaw :


این برنامه مخرب از نوع کرم اینترنتی می
باشد که به محض اجرا خود را به صورت زیر بر روی سیستم کاربر کپی میکند:

%system% askmger.com

سپس در ریشه تمام درایوها در فولدر RECYCLER خود را با نام systems.com کپی کرده و در ریشه این درایوها فایلی با نام autorun.inf را قرار میدهد. محتویات این فایل به شکل زیر میباشد:

[Autorun]
open=RECYCLERsystems.com
shellexecute=RECYCLERsystems.com
shell=start
shellstartcommand=RECYCLERsystems.com
shellstart=If freedom is outlawed, only outlaws will have freedom
shell eadcommand=explorer.exe
shell ead=J U S T A G A M E

این کار باعث میشود که وقتی کاربر برای ورود به درایوی بر روی آن دوبار کلیک نماید، ابتدا فایل آلوده اجرا گردد.
همچنین برای اینکه در هر بار راه
اندازی سیستم این کرم اجرا گردد، خود را در کلیدهای زیر در رجیستری ثبت میکند:

HKCUSoftwareMicrosoftWindowsRun
userd = systems.com

HKLMSOFTWAREMicrosoftWindows NTCurrentVersionWinlogon
Shell = Explorer.exe taskmger.com

از جمله فعالیتهای این کرم ایترنتی این است که جلوی اجرای برنامههای Task Manager و Regedit و cmd را گرفته و گزینه Folder Options را نیز غیرفعال مینماید.

لازم به ذکر است که آخرین نگارش ضدویروس ایمن این کرم اینترنتی را شناخته و به صورت کامل پاکسازی می
نماید.
برای از بین رفتن اثرات  تخریبی این کرم می توانید از برنامه های زیر  استفاده کنید

http://www.imenantivirus.com/RegRepair.zip

عصر احساسات دیجیتالی آغاز شده است

بیل گیتس، بنیانگذار شرکت نرم افزارسازی مایکروسافت به بی بی سی گفته است که در پنج سال آینده نحوه تعامل مردم با رایانه ها به شکل جدی تغییر خواهد کرد.


بیل گیتس، بنیانگذار شرکت نرم افزارسازی مایکروسافت به بی بی سی گفته است که در پنج سال آینده نحوه تعامل مردم با رایانه ها به شکل جدی تغییر خواهد کرد.
او پیش بینی کرد که صفحه کلید و موس به تدریج جای خود را به فن آوری هایی طبیعی تر و متناسب تر با حواس بشر خواهند داد.

وی مشخصا به جایگاه مهم حواس لامسه، دیدن و سخن گفتن در این زمینه اشاره کرده است. بیل گیتس نظراتش را ضمن پاسخ دادن به سوالات کاربران سایت خبری بی بی سی اعلام کرد.

او گفت: "کل این ایده، که من آن را محیط کاربری طبیعی می نامم، واقعا تجربه (استفاده از رایانه) را از نو می سازد."

آقای گیتس همچنین به سایت خبری بی بی سی گفت: "ما در حال افزودن توانایی لمس و امکان دستکاری مستقیم در رایانه ها هستیم. روی تشخیص تصویر کار می کنیم تا رایانه، آنچه شما انجام می دهید را ببیند و در حال افزودن امکان کار کردن با قلم و تشخیص دستورات صوتی هستیم."

در خلال این مصاحبه، بیل گیتس رایانه تازه مایکروسافت موسوم به سورفیس (Surface) را به نمایش گذاشت که دستگاهی شبیه میز است و محیطی لمس پذیر دارد. این رایانه می تواند فرامین مختلف و همزمان را که از طریق تماس انگشتان دست چند نفر دریافت می کند، در آن واحد اجرا کند.

بنیانگذار مایکروسافت گفت: "بگذارید شجاعت به خرج دهم، درپنج سال آینده دهها میلیون نفر در حالی که مقابل چنین محیط های لمس پذیری نشسته اند عکس هایشان را به هم نشان می دهند، آلبوم های موسیقی شان را مرور می کنند و به زندگیشان نظم می دهند."

آقای گیتس روز دوشنبه نیز ایده اش در زمینه استفاده از محیط های طبیعی را در سخنرانی افتتاحیه نمایشگاه لوازم الکترونیک لاس وگاس (سی ای اس) بسط داد.

او با اشاره به موفقیت "آی فون" ساخت اپل و دستگاه بازی "وی" متعلق به نینتندو، گفت که مصرف کنندگان بشدت از چنین محیط هایی استقبال کرده اند.

نسخه های ویستا

به رغم رواج گسترده سیستم عامل ویندوز در جهان، آقای گیتس در پاسخ به سوالات کاربران سایت بی بی سی، اذعان کرد که این سیستم همیشه درست کار نمی کند.

او اعتراف کرد: "مردم بر این عقیده اند که ما در زمینه مرورگر اینترنت عقب هستیم." بیل گیتس افزود که در حوزه جستجوگرهای اینترنتی نیز مردم فکر می کنند مایکروسافت انتظارات را برآورده نکرده است.

او گفت: "گوگل خوب عمل کرده، ما امیدواریم مردم را با توانایی مان در انجام کاری مشابه و حتی بهتر در این زمینه شگفت زده کنیم - مردم باید صبر کنند و ببینند."

بیل گیتس همچنین در مورد سیستم عامل تازه اش، "ویستا" نیز به سوالات پاسخ داد. ویستا سال گذشته وارد بازار شد و از آن زمان انتقادات زیادی را برانگیخته است.

وی گفت: "من خیلی به ویستا افتخار می کنم." مثل همه محصولاتی که عرضه می کنیم، می شنویم که می شد چیزی را اینجا و آنجا به شکلی متفاوت انجام داد."

او گفت که شرکتش در مورد این نرم افزار "بازخوردهای زیادی" دریافت کرده است. آقای گیتس افزود: "قطعا به روز رسانی ها و بهبودها همیشه انجام خواهند شد و البته که نسخه های جدید تر در راه خواهند بود."

مایکروسافت خبر داده که تاکنون امتیاز صد میلیون نسخه از این سیستم عامل را فروخته است.

آقای گیتس در خلال این سوال و جواب ها همچنین از عادات خود در استفاده از رایانه ها نیز سخن گفت. وی گفت: "در خانه من تعداد زیادی رایانه شخصی وجود دارد - بیش از 10 تا."

او مشخصا گفت که از یک رایانه دستی ویژه (tablet) استفاده می کند که با قلم دیجیتال کار می کند. در عین حال وی اذعان کرد که از محصولات رقبایش استفاده نمی کند. وی گفت: "هیچ یک از محصولات ساخت مک (Mac) را در خانه ندارم."

منبع :بی بی سی

دیدگاه / تراشه‌ها در سال 2008

 

اشاره :
تحولا‌ت مهمی در شرف وقوع است. دنیای آی‌تی در سال 2008 نیز آبستن حوادث گوناگونی خواهد بود. مطابق معمول در سال جدید میلا‌دی هم، تعدادی از وعده‌ها و پیش‌بینی‌هایی که از مدت‌ها قبل مطرح شده بودند، تحقق خواهند یافت.

 

تحولا‌ت مهمی در شرف وقوع است. دنیای آی‌تی در سال 2008 نیز آبستن حوادث گوناگونی خواهد بود. مطابق معمول در سال جدید میلا‌دی هم، تعدادی از وعده‌ها و پیش‌بینی‌هایی که از مدت‌ها قبل مطرح شده بودند، تحقق خواهند یافت.

طبق سنت همیشگی در آستانه سال جدید هم نشریات فعال در حوزه کامپیوتر و فناوری‌های اطلا‌عاتی و ارتباطی و هم دیگر نشریات و رسانه‌های بزرگ دنیا ضمن مروری بر وقایع مهم سال گذشته در این زمینه تحلیل‌ها و گزارش‌های خود را در کنار فهرست‌هایی از «خوب‌ها و بدها» منتشر کرده‌اند.

در این میان، وضعیت شرکت‌های سازنده تراشه قابل توجه است. به‌ عنوان نمونه در فهرست ده شرکت دارای سریع‌ترین رشد در سال 2007 که بیزنس‌ویک آن را منتشر کرده نام چهار شرکت سخت‌افزاری به چشم می‌خورد.

در واقع بعد از گوگل،AT‌&T و اپل که به ترتیب در رده‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند، سه شرکت سخت‌افزاری Cypress Semiconductor ، وسترن دیجیتال و Nvidia در رتبه‌های بعدی جای دارند. اما به نظر می‌رسد که بزرگان و نوآوران قلمرو سخت‌افزار به ویژه در حوزه طراحی و تولید تراشه در سال جدید هم خبرساز باشند.

یادداشت این شماره به مرور مهم‌ترین فناوری‌های سخت‌افزاری اختصاص دارد که در سال جدید میلا‌دی بیشتر در مورد آن‌ها خواهیم شنید.

رستاخیز حافظه‌های فلش‌

به زودی شاهد معرفی و عرضه نوت‌بوک‌هایی خواهیم بود که به جای هارددیسک‌های مرسوم از حافظه‌های فلش برای ذخیره‌سازی اطلا‌عات استفاده می‌کنند. رشد سریع فناوری تولید حافظه‌های SSD باعث شده تا شرکت‌های بزرگی چون سامسونگ، توشیبا، Micron و... بتوانند دیسک‌هایی با ظرفیت بالا‌ و قابل تولید در مقیاس تجاری عرضه کنند. اگر چه نمونه‌های پرظرفیت حافظه‌های فلش در آغاز پرهزینه خواهند بود اما به نظر می‌رسد عرضه لپ‌تاپ‌های جدید مجهز به این حافظه‌ها در سال جدید، به کاهش هزینه تولید آن‌ها منجر شود.

البته تا همین لحظه هم تجاری شدن درایوهای SSD روند بسیار خوبی داشته است. در واقع تا پیش از دستیابی به تولید مقرون به صرفه حافظه‌های فلشی که از نظر ظرفیت ذخیره‌سازی در مقابل دیسک‌های سخت ویژه تجهیزات همراه حرفی برای گفتن داشته باشند، دیسک‌های سخت ترکیبی یا Hybrid (دیسک‌های سختی که به حافظه‌های فلش کم‌ظرفیتی به‌عنوان Cache مجهز شده‌اند) به‌عنوان راه‌ حلی برای افزایش کارایی ادوات ذخیره‌سازی معرفی شده بودند. اما به نظر می‌رسد که سیر صعودی پیشرفت تراشه‌های فلش باعث به‌کارگیری سریع آن‌ها در نوت‌بوک‌ها، پخش‌کننده‌ها و دیگر دستگاه‌های قابل حمل خواهد شد.

رقابت داغ در دنیای پردازنده‌ها

رقابت همیشه جذاب اینتل و AMD همچنان ادامه دارد. در سال 2007 اینتل توانست با بهینه‌سازی معماری Core2  اقتدار خود را حفظ کند. در واقع اینتل پس از گذر از دوره‌ای حدوداً سه ساله منتهی به اوایل سال 2006 که تاج برتری پردازنده‌ها در حوزه دسکتاپ و سرورها را به AMD واگذار کرده بود، باز هم گوی سبقت را از حریف خود ربوده و سالی موفقیت‌آمیز را پشت سر گذاشت. به‌کارگیری فناوری تولید پردازنده‌های 45 نانومتری در سری جدید از پردازنده‌های این شرکت که با نام رمز Penryn شناخته می‌شوند گام دیگری در جهت تثبیت این برتری محسوب می‌شود.

در سوی دیگر AMD با معرفی سری جدیدی از پردازنده‌های دسکتاپ و سرور خود با نام‌های رمز Phenom و Barcelona تلا‌ش می‌کند تا اختلا‌ف کارایی با پردازنده‌های اینتل را به حداقل برساند. در واقع همه به این نکته معترفند که حضور قدرتمندانه AMD به شدت بر تسریع روند پیشرفت پردازنده‌ها تأثیرگذار خواهد بود. اما رقابتAMD  و اینتل به پردازنده‌های مرکزی محدود نخواهد شد.

AMD با خرید شرکت ATi مقدمات حضور خود را در بازار تراشه‌های گرافیکی فراهم کرده است و انتظار می‌رود پس از فراز و نشیب‌های بسیار در سال 2008 نشانه‌های این حضور پررنگ‌تر شود. به ویژه آن که اینتل نیز مدتی قبل اعلا‌م کرد در نظر دارد تا با معرفی تراشه‌های گرافیکی مستقل وارد رقابت پردازنده‌های گرافیکی مجزا شود. انتظار می‌رود در سال 2008 جزییات بیشتری در مورد این تراشه‌ها منتشر شود.

گسترش WiMax

آیا فعالیت گسترده شرکت‌های ارایه کننده خدمات تحت وب و سازندگان تجهیزات شبکه برای گسترش فناوری وای‌مکس به ثمر خواهد رسید؟ دست کم نشانه‌هایی از این موضوع در حال پدیدار شدن است. اینجا هم Mobile Computing تأثیرگذار و تعیین‌کننده است. در واقع بسیاری از شرکت‌های تراشه‌سازی که از وای‌مکس پشتیبانی می‌کنند، در نظر دارند تا با عرضه تراشه‌های وای‌مکس ویژه دستگاه‌های قابل حمل باعث افزایش استفاده از این فناوری شوند.

به‌عنوان نمونه اینتل در اوایل سال 2008 پلتفرم جدیدی را برای نوت‌بوک‌ها معرفی خواهد کرد که به تراشه‌های وای‌مکس مجهز هستند. چندین شرکت دیگر نیز با روشی مشابه برای تولید تراشه‌های وای‌مکس ویژه تلفن‌های هوشمند دست به کار شده‌اند. با این همه، باید دید با وجود موانعی که بر سر راه این فناوری وجود دارد، تا چه اندازه عمومیت خواهد یافت.

از کرم ایرانی

کرم W32/Setayesh: این کرم اینترنتی پس از اجرای فایل آن بر روی سیستم کاربر، ابتدا خودش را به صورت زیر بر روی سیستم کپی می‌نماید: %System32%Sys.exe %Windows%Shell.exe %Windows%vxds.exe %Windows%Helpvxds.exe %Windows%mediawma.exe و برای اینکه با هر بار بالا آمدن سیستم این فایل‌ها اجرا گردند، آنها را به شکل زیر در رجیستری ثبت می‌کند: HKLMSOFTWAREMicrosoftWindows NTCurrentVersionWinlogon Shell = userinit.exe, sys.exe Userinit = Explorer.exe shell.exe HKLMSOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionRun vxds = %Windows%vxds.exe همچنین در مسیر %System32% فایلی با نام OEMLOGO.BMP به صورت مخفی ایجاد می‌کند که به شکل زیر می‌شاید: بعلاوه در همین مسیر فایلی با نام OEMLOGO.INI به صورت مخفی می‌سازد که محتویات آن به شکل زیر است: [General] Manufacturer=[Antichrist] Model=[Day of judgment] SupportURL=http://www.antichrist.com/ LocalFile=blank.htm [Support Information] Line1=When comes the help of Allah, and victory,. Line2=And thou dost see the people enter Allah's religion in crowds,. Line3=Celebrate the praises of thy Lord, and pray for his forgiveness: for he is oft-Returning (in forgiveness).. فایل دیگری نیز در همین مسیر با نام blank.htm به صورت مخفی ایجاد می‌کند که با اجرای آن صفحه‌ای به شکل زیر به نمایش درمی‌آید: که متن انگلیسی نمایش داده شده در این صفحه ترجمة سورة حمد می‌باشد. آنگاه برای اینکه با هر بار بالا آمدن سیستم این فایل نمایش داده شود آن را به صورت زیر در رجیستری ثبت می‌کند: HKLMSOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionRun Blank = %System32%lank.htm HKCUSOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionRun Blank = %System32%lank.htm برای اینکه مقدار Home Page و Search Page نرم‌افزار Internet Explorer را برابر با صفحة مذکور قرار دهد، تغییرات زیر را در رجیستری ایجاد می‌نماید: HKCU SoftwareMicrosoftInternet ExplorerMain Start Page = %System32%lank.htm Search Page = %System32%lank.htm از کارهای جالب این ویروس این است که در همة درایوها در داخل مسیر Recycler فولدری مخفی و با نام تصادفی ایجاد کرده و یک کپی از خودش را با نام Sys.exe درون آن قرار می‌دهد. سپس در ریشة هر درایو فایلی با نام Autorun.inf و با محتویات زیر می‌سازد: [autorun] open=Recycler.{نام مسیر تصادفی ایجاد شده}sys.exe a shellopen=Open shellopenCommand=Recycler.{نام مسیر تصادفی ایجاد شده}sys.exe o shellopenDefault=1 shellexplore=Explore shellexploreCommand=Recycler.{نام مسیر تصادفی ایجاد شده}sys.exe e این کار باعث می‌شود که وقتی کاربر برای ورود به درایوی بر روی آن دوبار کلیک نماید، ابتدا فایل آلوده اجرا گردد. همچنین اثرات دیگری به شکل زیر دارد: با ایجاد تغییراتی در جیستری باعث می‌شود که قبل از ورود به سیستم صفحه‌ای با تیتر Antichrist و با متن Day of judgment نمایش داده شود. همچنین باعث می‌شود فایل‌های Super Hidden نمایش داده نشود. جلوی اجرای برنامه‌های RegEdit و Task Manager را گرفته و رنگ زمینة Windows و صفحة cmd را تغییر می‌دهد. بعلاوه نام User و Organization ثبت شده برای سیستم را تغییر می‌دهد.

http://www.mehranco.com

این ویروس توسط آخرین نسخه آنتی ویروس ایمن (نسخه سیمرغ) شناسایی و کاملا پاکسازی می شود . قیمت این آنتی ویروس فقط ۹۰۰۰ تومان می باشد .

ویروس ایرانی اپوزیسیون هم آمد

مدتی است برخی کاربران ایرانی اینترنت، هنگام استفاده از مرورگر Internet Explorer با ویروس‌های سیاسی روبه‌رو می‌شوند.
این ویروس‌ها عبارت از کادرهای زردرنگی است که در آنها جملاتی با مفاهیمی علیه جمهوری اسلامی، روحانیت و قوه قضائیه به چشم می‌خورد و هنگام استفاده از اینترنت در بالای کادر عنوان به نمایش در می‌آید.

بنا بر گزارش‌های ارسالی، این‌گونه ویروس، در شهرهای تهران، مشهد، قم و ... دیده شده و احتمالا ایرانی بوده یا بر اثر دستکاری در یک ویروس خارجی تولید شده، با این حال گویا به علت بومی بودن این ویروس همه آنتی ویروسها قادر به شناسایی آن نیستند.

گفتنی است، ویروس‌های کامپیوتری با استفاده از زبان‌های سطح پایین نظیر اسمبلی و ... نوشته می‌شوند و تلاش می‌شود با یک برنامه کوتاه، در فعالیت‌های رایانه‌ای کاربران اختلال ایجاد کنند.
منبع: تابناک

سیستم مراقبتی والدین

 

 اشاره :
این روزها سلامت کامپیوترها و اینترنت کانون‌های اصلی توجه هستند. بسیاری از والدین نمی‌خواهند فرزندانشان با انواع خاصی از بازی‌ها خود را سرگرم کنند، یا به انواع خاصی از محتوا دسترسی داشته باشند. برای این منظور، ویستا یک سیستم مراقبتی تدارک دیده است که به کمک آن والدین می‌توانند فعالیت‌های فرزندان خود را کنترل کنند. این امکانات به سلامت خانواده در استفاده از کامپیوتر برای بازی و سرگرمی و گشت و گذار در وب کمک می‌کند.


استفاده از سیستم مراقبتی والدین‌

این تنظیمات را فقط برای کاربران عادی کامپیوتر محلی می‌توان اعمال داد. به بیان دیگر، انجام این تنظیمات برای کاربران ارشد و کاربران سایر کامپیوترهای مستقر در آن حوزه غیرممکن است. تمام کاربران ارشد کامپیوتر محلی می‌توانند این تنظیمات را انجام دهند و گزارش فعالیت کاربران  مشمول این مراقبت‌ها را مشاهده کنند.

برای اعمال این تنظیمات به صورت زیر عمل کنید:

شکل1- دسترسی به تنظیمات سیستم مراقبتی والدین

1- گزینه Control Panel را از منوی ‌Start انتخاب کنید.

2- اگر کامپیوتر عضو یک گروه کاری (workgroup) باشد، گزینه SetUp Parental Control را از قسمت User Accounts And Familly Safety و اگر عضو یک حوزه (Domain) باشد، گزینه مذکور را از قسمت User Accounts انتخاب کنید.

3- با این اقدام، صفحه اصلی تنظیمات مطابق شکل 1 در دسترس قرار می‌گیرد.

این تنظیمات را می‌توانید به صورت عمومی (طوری که شامل تمام کاربران عادی شود) یا به صورت اختصاصی (طوری که فقط شامل کاربران خاصی شود) انجام دهید. تنظیمات عمومی شامل موارد زیر است:
تهیه گزارش فعالیت کاربران خاص و این‌که سیستم کنترل هر چند وقت یک بار خواندن آن گزارش‌ها را یادآوری کند.
نمایش آیکونی در ناحیه موسوم به System tray از نوار وظیفه، هنگام مراقبت از فعالت کاربران‌
‌ تعیین سیستم مورد استفاده برای ارزش‌گذاری بازی‌ها

شکل2- مشاهده و تنظیم سیستم ارزش‌گذاری بازی‌ها

تنظیمات اختصاصی به شرح زیر است:
کنترل وب سایت‌ها و محتوای مجاز
‌ محدودیت زمان استفاده از کامپیوتر
تعیین انواع بازی‌های مجاز بر اساس ارزش‌گذاری، محتوا و عنوان بازی‌
مسدود کردن برنامه‌های خاص بر اساس نام آن‌ها

انتخاب سیستم ارزش‌گذاری بازی‌ها

سیستم‌های ارزش‌گذاری بازی‌ها، از جمله آن‌هایی که توسط کمیته ارزش‌گذاری سرگرمی‌های نرم‌افزاری موسوم به Entertainment Software Ratings Board یا ESRB مورد استفاده قرار می‌گیرند، به والدین کمک می‌کنند فرزندانشان را در برابر محتوای برخی بازی‌های کامپیوتری و اینترنت که به طور خاص برای بزرگسالان تهیه شده است، محافظت کنند. با انجام اقدامات زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره سیستم‌های ارزش‌گذاری موجود کسب نمایید و یک سیستم ارزش‌گذاری پیش‌فرض را روی کامپیوتر خود پیکربندی کنید:

1- گزینه Control Panel را از منوی ‌Start  انتخاب کنید.
2- در پانل کنترل گزینه Set Up Parental Controls را از گروه Users Accounts And Family Safety  انتخاب کنید.
3- در سمت چپ صفحه اصلی حاوی تنظیمات، روی پیوند Select A Games Ratings System کلیک کنید.
4- مطابق شکل 2، سیستم‌های ارزش‌گذاری موجود را بازبینی کنید. سیستم ارزش‌گذاری پیش‌فرض بر اساس کشور و ناحیه محل سکونت تنظیم شده است.
5- اگر مایل به تغییر سیستم ارزش‌گذاری پیش‌فرض هستید، سیستم ارزش‌گذاری جدید را انتخاب نمایید و روی دکمه OK کلیک کنید. در غیر این صورت، برای بازگشت به صفحه اصلی تنظیمات روی دکمه Back کلیک کنید.

پیکربندی روال یادآوری سیستم مراقبتی والدین برای خواندن گزارش فعالیت کاربران‌

شکل3- تنظیمات مربوط به روال یادآوری سیستم مراقبتی والدین برای خواندن گزارش فعالیت کاربران

تنظیمات پیش‌فرض سیستم مراقبتی والدین چنان است که به طور هفتگی خواندن گزارش فعالیت کاربران را یادآوری می‌کند و در مدتی که این سیستم مراقب فعالیت کاربران است، آیکونی را در ناحیه موسوم به ‌System tray از نوار وظیفه نمایش می‌دهد. در صورت تمایل، به روش زیر می‌توانید موعد یادآوری خواندن گزارش فعالیت کاربران را تغییر دهید:

1- گزینه Control Panel را از منوی ‌Start  انتخاب کنید.
2- در پانل کنترل، گزینه Set Up Parental Controls را از گروه Users Accounts And Family Safety  انتخاب کنید.
3- در سمت چپ صفحه اصلی حاوی تنظیمات، روی پیوند ‌Notifications  کلیک کنید.
4- مطابق شکل 3، با انتخاب گزینه مناسب مشخص کنید که سیستم مراقبتی والدین هر چند وقت یک بار باید خواندن گزارش فعالیت کاربران را یادآوری کند. این برنامه را می‌توانید به طور هفتگی، دو هفته یک بار یا ماهانه تنظیم کنید یا سیستم مراقبتی والدین را از یادآوری این موضوع بازدارید.
5- اگر تمایلی ندارید سیستم مراقبتی والدین در مدت کارکرد خود آیکونی را در قسمت System tray از نوار وظیفه نمایش دهد، گزینه ‌Display An Icon In The System Tray When Parental Controls Are Running را غیرفعال کنید.
6- روی دکمه OK کلیک کنید.

تنظیمات سیستم مراقبتی والدین‌

شکل3- تنظیمات مربوط به روال یادآوری سیستم مراقبتی والدین برای خواندن گزارش فعالیت کاربران

سیستم مراقبتی والدین را می‌توان برای نظارت بر فعالیت تمام کاربران عادی پیکربندی کرد. این سیستم تمام تنظیمات لازم برای کنترل دسترسی به وب‌سایت‌های مجاز و انواع مجاز محتواهای مجاز اینترنتی، محدود کردن مدت استفاده از کامپیوتر، تشخیص انواع بازی‌های سالم و مسدود کردن دسترسی به برنامه‌های خاص (بر اساس نام آن‌ها) را در اختیار می‌گذارد.

سیستم مذکور قادر است اطلاعاتی را درباره استفاده از کامپیوتر نیز گردآوری کند.
برای فعال‌سازی و پیکربندی این سیستم به صورت زیر اقدام کنید:

1- گزینه ‌Control Panel  را از منوی ‌Start  انتخاب کنید.
2- در پانل کنترل، گزینه Set Up Parental Controls را از گروه Users Accounts And Family Safety  انتخاب کنید.
3- در صفحه اصلی حاوی تنظیمات، حساب کاربری را که قصد دارید تنظیمات را برای وی انجام دهید، انتخاب کنید.
4- برای راه‌اندازی سیستم مراقبتی والدین و اجرای تنظیمات، مطابق شکل 4 گزینه ‌On, Enforce Current Settings  را انتخاب کنید.
5- برای تهیه گزارش فعالیت کاربران، گزینه On, Collect Information About Computer Usage را انتخاب کنید.

صوت روی WLAN واقعیت‌ها و چالش‌ها

 

 
اشاره :

از آن‌جایی که انتقال صدا روی وای‌فای یا Vowi-Fi، به عنوان یکی از کاربردهای شبکه‌های بی‌سیم، به ‌واسطه نیاز به پهنای باند زیاد می‌تواند منجر به از دست دادن کیفیت سرویس (QoS) و در بسیاری موارد شکست شود، چالش‌های مهمی را درپی‌دارد. QoS از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که مطابق گزارش تحقیقاتی شرکت InFonetics، تلفن‌های وای‌فای حدود دوازده درصد بین سال‌های 2004 و 2005 رشد کرده و در سال 2006 حدود 158درصد رشد خواهند کرد. واقعیت غیرخوشایند آن است که روش‌های طراحی ad-hoc و پیمایش سایت (site sutrvey) برای شبکه‌های بی‌سیمی که از کاربردهای حجم بالا پشتیبانی می‌کنند، نارسا و ناکافی است. نکته بدتر آن که، تداخل فرکانس‌های رادیویی (RF) نویز RF. و محیط فیزیکی به طور وحشتناکی روی پوشش و ظرفیت شبکه بی‌سیم اثر می‌گذارند. این چالش‌ها با رشد شبکه‌های بی‌سیم از لحاظ ا‌ندازه و پیچیدگی به طور نمایی افزایش پیدا می‌کند. در واقع رویکردی که شما برای طراحی شبکه بی‌سیم در پیش می‌گیرید، می‌تواند همان نقطهِ اختلافی باشد که بین یک پروژه موفق و یک پروژه مملو از مشکل وجود دارد. بسیاری از شرکت‌ها امروز متوجه شده‌اند که روش بهینه برای مورد توجه قرار دادن پوشش و ظرفیت Vowi-Fi از طریق طراحی شبکه‌های بی‌سیم هوشمند است. در اینجا مروری خواهیم داشت بر چالش‌ها و راه‌حل‌های بالقوه برای اجرا و اعمال پوشش Vowi-Fi.


منبع: Cabling Installation&Maintenance

محیط فیزیکی‌
چنانچه به یک شبکه با سیم عادت کرده‌اید و قصد دارید Vowi-Fi را اجرا کنید، باید چندین موضوع را مورد توجه قرار دهید. در یک شبکه با سیم، به سادگی می‌توانید برای اتصال به شبکه به یک سوکتLAN  متصل شوید. اما در یک شبکه بی‌سیم، صرف دید داشتن به نقطه دسترسی بی‌سیم Wireless access Point) WAP)، الزاماً به این معنی نیست که شما واقعاً به آن متصل شده‌اید و به QoS قابل قبول دست یافته‌اید.

بر خلاف یک شبکه با سیم، یک شبکه بی‌سیم وابسته به کیفیت سیگنال RF و در دسترس بودن شبکه برای ارتباط است. همچنین باید نقشه و طرح ساختمان خود مانند مکان و دیوارها، درها وپنجره‌ها را به حساب آورید. این عوامل تأثیر چشمگیری روی سیگنال‌های بی‌سیم دارد که با عث نشست آن‌ها به بیرون ساختمان، تضعیف آ‌ن‌ها، بروز تداخل یا حتی مسدود شدن کامل آن‌ها خواهد شد که موجبات ایجاد شکاف‌های پوشش خواهد گردید.

از آنجا که ارتباط بی‌سیم وابسته به سیگنال‌های RF است، ناحیه پوشش محدودی در اطراف WAP وجود دارد. به دلیل این‌که محیط فیزیکی در شکل‌دهی سیگنال تأثیر دارد، نمی‌توانید انتظار یک الگوی پوشش یکنواخت بی‌سیم را داشته باشید. دیوارها، پنجره‌ها با شیشه‌های فام، قفسه‌بندی‌های فلزی، سقف‌ها و دیگر موانع فیزیکی موجب مسدود شدن و جلوگیری از پیشروی سیگنال‌های بی‌سیم خواهند شد و این، یک متغیر مهم است که باید به منظور حصول یک عملکرد بهینه Vowi-Fi مورد توجه قرار دهید وآ‌ن‌ها را در محاسبات وارد کنید.

Vowi-Fi و مسئله ظرفیت‌
در مقایسه با یک شبکه با سیم، یک شبکه محلی بی‌سیم (WLAN) دارای نرخ بیت (bit rate) کمتری معمولاً حدود 11 تا 54 مگابیت در ثانیه است. یعنی یک شبکه بی‌سیم ظرفیت کلی کمتری نسبت به یک شبکه باسیم ارائه می‌دهد.

اما ظرفیت چیست و چرا برای Vowi-Fi مهم است؟ ظرفیت شبکه بی‌سیم عبارت است از ماکزیمم مقدار داده یا تعداد کاربرانی که همزمان می‌توانند روی شبکه باشند. هرچه تعداد کاربران روی شبکه بیشتر باشد، می‌توان انتظار داشت که داده بیشتری توسط شبکه حمل می‌گردد. همچون یک شبکه تلفن سلولی، چنانچه مقدار داده از ظرفیت شبکه پیشی بگیرد، کاربران Vowi-Fi با تماس‌های مسدود شده یا پیاده شده مواجه خواهند شد.

ازآنجا که هر WAP یک پهنای باند ماکزیمم دارد، پهنای باند کل بین تعداد کاربرانی که در یک زمان خاص WAP  استفاده می‌کنند، تقسیم می‌گردد. هر وسیله بی‌سیم جدیدی که به WAP اتصال می‌یابد، باعث می‌گردد پهنای باند کلی موجود برای هر کاربر کاهش پیدا کند. این به‌ویژه در مواقعی که کاربران از کاربردهای با پهنای باند زیاد مانند Vowi-Fi استفاده می‌کنند، باعث ایجاد اشکال می‌شود.

به منظور برآورده کردن نیازمندی‌های کاربران در کاربردهای با پهنای‌باند بالا، می‌توانید WAPهایی قرار دهید که پوشش آن‌ها با یکدیگر همپوشانی داشته باشند. بدین‌طریق در ناحیه همپوشانی پهنای باند قابل دسترس را افزایش خواهید داد.

SIR و کیفیت سرویس Vowi-Fi 
برای این‌که کاربردهای ‌Vowi-Fi به درستی کار کنند، شبکه بی‌سیم شما باید حداقل سطوح کیفیت RF را برآورده نماید. به طور مشخص، تولیدکنندگان تلفن‌هایVowi-Fi ، نوعاً توصیه می‌کنند که یک شبکه بی‌سیم باید یک SIR به میزان بیست تا 25dB برای تضمین QoS بالا داشته باشد.

برای مبتدیان مبحث بی‌سیم، یادآور می‌شویم که ‌SIR نسبت به قدرت سیگنال RF در یک فرکانس داده شده به قدرت سیگنال در یک فرستنده دیگر مانند یک WAP است که روی همان فرکانس پخش می‌کند. یکWAP  هنگام دریافت یک سیگنال Vowi-Fi باید قدرت سیگنالی حدود بیست تا 25dB بیشتر از قدرت سیگنال اطرافWAP ها را تشخیص دهد تا بتواند QoS را تضمین نماید.

SIR حتی هنگامی که شما WAPهایی با کانال‌های هم‌ پوشان دارید، بیشتر اهمیت پیدا می‌کند. 802.11b و 802.11g که عمومی‌ترین کاربرد فرکانس‌های شبکه بی‌سیم هستند، سه کانال منحصر به‌فرد دارند که در آن‌هاWAPها می‌توانند بدون هیچ‌گونه همپوشانی سیگنال‌ها عمل نمایند. اما اضافه نمودن یک WAP چهارم به داخل ناحیه پوشش، باعث تداخل کانالی خواهد شد؛ چرا که یکی از فرکانس‌ها باید مجدداً مورد استفاده قرار گیرد. در نتیجه شما باید به طور درست کانال‌ها وسطوح توان را طوری تخصیص دهید که تداخل WAP حداقل گردد.

یکی دیگر از متغیرهای عمده مؤثر برکیفیت سرویس Vowi-Fi نسبت سیگنال به نویز (SNR) است که در واقع نسبت قدرت سگینال RF به نویز زمینه RF است. این نویز زمینه، که اغلب به نام کف نویز محیط نامیده می‌شود، منتج از  چندین منبع مانند شبکه برق AC تجهیزات در ساختمان و دیگر منابع نامشخص می‌باشد. سطوح نویز RF بالا معمولاً در محیط‌های ناهمساز با RF یافت می‌شوند؛ محیط‌هایی شبیه ساختمان‌های پزشکی، که حاوی مقادیر زیادی از تجهیزات‌الکترونیکی می‌باشد. به منظور تضمین کیفیت سرویس بالا برای Vowi-Fi، باید SNR و SIR را در طول طراحی شبکه بی‌سیم مورد توجه قرار دهید وآن‌ها را وارد محاسبات نمایید.

چرا رو‌ش‌های معمول با شکست مواجه می‌شوند؟
چندین روش موجودند که عموماً برای اجرای یک شبکه بی‌سیم مورد استفاده قرارمی‌گیرند، اما بسیاری از این تکنیک‌ها تمامی موضوعات مرتبط Vowi-Fi را مورد توجه قرارنمی‌دهند.

طراحی ad-hoc
روش طراحی بی‌سیم برحسب مورد برای قراردادن WAPها در یک شبکه پرتراکم مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقتی مسئله QoS مطرح ومهم می‌گردد، آن‌گاه شما WAPهای ببیشتر اضافه می‌کنید. متأسفانه این روش از نظر هزینه مؤثر نیست و ممکن است در واقع بیشتر از آن‌که مسائل را حل کند، مشکلاتی را سبب شود. به‌ویژه این‌که هیچ روشی برای تعیین این مسئله که نهایتاً چه تعداد WAP برای حصول به QoS بالا مورد نیاز است وجود ندارد.

از آنجا که روش موردی، محیط فیزیکی را به حساب نمی‌آورد، ممکن است سرویس‌های بی‌سیم را به نواحی‌ای بفرستید که خواهان آن نیستید؛ به عنوان مثال، به بیرون ساختمان.

به علاوه، لزوم وجود SIR به میزان بیست تا 25db هنوز پا برجاست و حتی حل آن مشکل‌تر می‌شود که این مسئله‌site از عدم قابلیت پیش‌بینی و استقرار WAPهای موردی با مجاورت خیلی نزدیکی ناشی می‌شود.

پیمایش سایت (Site survey)
روش‌های طراحی بی‌سیم مانند پیمایش سایت سعی در کمّی کردن از طریق اندازه‌گیری مستقیم اثر محیط فیزیکی روی پوشش سیگنال بی‌سیم دارند.

با این رویکرد، WAPها در یک ناحیه محدود قرار داده می‌شوند و سپس یک پیمایش سایت به وسیله گشتن و جمعآوری اندازه‌گیری‌های سیگنال بی‌سیم انجام می‌شود. اما پیمایش سایت تنها فعالیت سیگنال را در آن مکان و در آن لحظه از زمان نشان می‌دهد و نمی‌تواند مسائل مربوط  داینامیک بودن ظرفیت را مشخص نماید؛ مسائلی همانند جهش تماس گیرندگان Vowi-Fi روی شبکه از یک WAP به WAP دیگر.

به علت نیاز به جمعآوری مقادیر زیادی از داده‌های اندازه‌گیری، قراردادن‌های تکراری WEAPها، راه‌اندازی کانال‌ها و متوازن کردن ظرفیت، به طوری که WAP تنها سیگنال را به مشتری مورد نظر ارائه دهند، استفاده از پیمایش سایت، تنها روش برای طراحی یک شبکه Vowi-Fi نیرومند و با QoS بالا غیرممکن است.

‌‌‌ محدود کردن اتصالات‌
بسیاری از طراحان شبکه‌های بی‌سیم سعی در حل مسئله ظرفیت Vowi-Fi به وسیله محدود کردن تعداد کاربران در هر WAP دارند. اما واقعیت این است که کاربران Vowi-Fi در اطراف ساختمان قراگردی (Roaming) می‌شوند که نیازمند یک اتصال پیوسته و مستمر‌ هستند. بدون داشتن دید از تعداد کاربران پیش‌بینی شده و اثر مناطق با ترافیک بالا یا اثر همپوشانی‌های پوشش روی SNR، این رویکرد باعث می‌گردد که QoS از مسئله داینامیک بودن نوسانات ظرفیت و کیفیت RF آسیب ببیند.

‌‌‌ شبکه‌های خود ترمیم‌
ابزار جدیدی که اخیراً به جعبه بازار طراحان شبکه اضافه شده، روش شبکه‌های بی‌سیم خود ترمیم است که سعی در حل موضوعات SIR ،SNR و پوشش با پیکربندی داینامیک تنظیمات کانال WAP و سطوح توان دارد. اما مسئله این‌جاست که اگر فرایند خودترمیمی، QoS قابل قبولی را برای Vowi-Fi به دست ندهد، در آن صورت WAPهای بیشتری باید نصب گردند. از آنجا که تکنیک‌های خود ترمیمی از اثراث محیط فیزیکی آگاه نیستند، تنظیمات توان و کانال می‌توانند منجر به شکاف‌های پوششی شوند یا سیگنال‌های بی‌سیم را به بیرون از ساختمان بفرستند و این شبکه بی‌سیم را در یک موقعیت جریان و شارش QoS مداوم قرار می‌دهد زیرا تنظیمات WAP به طور دائم برای برآورده‌کردن نیازمندی‌ها تغییر می‌یابند.

به طور خلاصه، این روش‌های طراحی که ذکر گردید اغلب برای شبکه‌هایی که به منظور کاربردهای Vowi-Fi طراحی و هدف‌گذاری می‌شوند، نارسا و ناکافی هستند. در حقیقت، هزینه‌های کار مرتبط با این رویکردهای تکراری و  دوباره‌کاری‌ها ممکن است در واقع از هزینه تجهیزات شبکه بی‌سیم بالاتر باشد.

نیازمندی‌های منحصر به‌فرد یک کاربر برای صورت روی WLAN- این شکل، که به‌وسیله نرم‌افزار شبیه‌سازی پیش‌بینی کننده ارائه شده است، تعیین نیازمندی‌های منحصر به فرد یک کاربر را نشان می‌دهد. ناحیه A به دویست کاربر اینترنت در یک تالار کنفرانس سرویس می‌دهد. ناحیه B لازم است چهار کاربر Vowi-Fi و شش کارمند را دربرگیرد که از ایمیل استفاده می‌کنند و اینترنت در ناحیه C خواهد بود.

شبیه‌سازی پیش‌بینی‌کننده، یک راه‌حل مناسب‌
برای بسیاری از شرکت‌ها، طراحی شبکه بی‌سیم با استفاده از نرم‌افزار شبیه‌سازی پیش‌بینی کننده روش بهینه برای حل چالش‌های رودررو با مسائل پوشش و ظرفیت Vowi-Fi گشته است.
 
این روش با این رویکرد به مسئله نگاه می‌کند که تمامی متغیرهایی که در شبکه وارد می‌شوند، نظیر محیط فیزیکی SIRSNR ، پوشش سیگنال و نیازمندی‌های ظرفیت Vowi-Fi را مد نظر قرار می‌دهد. سپس نرم‌افزار از شبیه‌سازی‌های بسیار دقیق برای پیش‌بینی و تجسم عملکرد شبکه بی‌سیم بهره می‌گیرد.

شبیه‌سازی پیش‌بینی‌کننده تمامی متغیرهای RF و همچنین متغیرهای نامعلوم دیگر را در اختیار قرار می‌دهد، به طوری که هنگامی که شبکه بی‌سیم راه‌اندازی می‌شود، QoS بالا برای Vowi-Fi تضمین می‌گردد.

با این رویکرد مبتکرانه، فرایند طراحی شبکه بی‌سیم شروع به وارد کردن داده‌ها در مورد امکانات و ساختمان‌های شرکت در داخل نرم‌افزار خواهد کرد.
 
سپس نرم‌افزار محیط فیزیکی را با برچسب زدن به هر دیوار در نقشه ساختمان با نوع ماده آن مانند سنگ یا آجر و از یک پایگاه داده از موارد معمول ساختمانی به حساب می‌آورد و در محاسبات دخیل می‌کند. بعد از آن، طراح WAPها را در داخل نقشه سایت قرار می‌دهد و نواحی پوشش را شبیه‌سازی می‌کند.

نرم‌افزار همچنین اثرات موانع فیزیکی و نقشه و قدرت پوشش را که شامل گرادیان پارامتری SIRSNR برحسب
dB می‌شود، نشان می‌دهد. با این اطلاعات، استقرار WAP و تنظیمات کانال را می‌توان برای برآورده‌‌نمودن نیازمندی SIR بین بیست تا بیست‌وپنج dB تنظیم نمود.

مهم‌تر از این‌ها، نرم‌افزار طراحی برای ظرفیت Vowi-Fi را مؤثر و قابل‌پیش‌بینی خواهد کرد. شما تنها به سادگی مکان‌های مشتریان مورد انتظار و نیازمندی‌های پهنای‌باند را در داخل محیطتان نشان خواهید داد و مشخص خواهید کرد. با این اطلاعات، موتور شبیه‌سازی پیش‌بینی می‌کند که آیا ظرفیت شبکه با استقرارWAP  موجود و پیکربندی آن کافی است.