وبلاگ تخصصی آموزش کامپیوترودانلود نرم افزار (خداجون دوستت دارم)

آموزش و راه کارهای کامپیوتر -مقاله کامپیوتر-قالب -ویندوز XP- ویستا -رمز

وبلاگ تخصصی آموزش کامپیوترودانلود نرم افزار (خداجون دوستت دارم)

آموزش و راه کارهای کامپیوتر -مقاله کامپیوتر-قالب -ویندوز XP- ویستا -رمز

تاریخچه کامپوتر و اینترنت

 


تاریخچه کامپوتر و اینترنت


سلام...دیگه همه میدونن %100 که کامپوتر چیست...من برای افزایش اطلاعات عمومی کامل توضیح میدم....
کامپوتر چیست؟
دستگاهی است متشکل از قطعات الکترونیکی و مکانیکی که عملیات ریاضی و منطقی را با
سرعت بالا و دقت زیاد انجام میدهد...البته این دستگاه به تنهایی قادر به هیچ کاری نمی باشد...
سرعت انجام عملیات(Speed) دقت و صحت انجام کار(Accuracy) قابلیت اطمینان (Reliability)
توانایی ذخیره سازی(Memory Capability)

فرق کامپوتر با انسان...؟
انسان:
دارای عقل و شئور و قدرت تصمیم گیری و احساسات است...و همچنین می تواند ...
چیزی را کشف یا اختراع کند....
کامپیوتر:
بدون هیچ اشتباهی عملیات را خیلی سریع انجام می دهد...هیچ موقع دچار اشتباه یا فراموشی نمی شود....و همچنین می توان حجم زیادی از اطلاعات را در یک قطعه کوچک
نگهداری نمود....و هیچ موقع دچار فراموشی نمی گردد...

تقسیم بندی علوم کامپیوتر : که به 3 قسمت تقسیم می شود....
1-
سخت افزار 2- نرم افزار 3- میان افزار
FirmWare SoftWare HardWare

1-
سخت افزار: به قطعات الکترونیکی و مکانیکی قابل مشاهده و لمس کامپیوتر ، می گویند..
2-
نرم افزار: برنامه های کاربردی که توسط انسان ساخته شده....و برای کار گیری سخت افزار....
3-
میان افزار: به بخشهایی از کامپیوتر که ویژگیهای نرم افزاری و سخت افزاری را به صورت
همزمان داشته باشد...

__________________

 


کامپیوتر ها با توجه به روند تکاملی خویش به 6 نسل تقسیم میشوند...
دلیل استفاده از واژه نسل...به علت اینکه تقریباً هر 10 سال نسل بعدی ساخت شده...

نسل اول:
در سال 1944 یا 45 اولین کامپوتر با نام ایکن( Aiken )
بعد از جنگ جهانی دوم توسط ( هاوارد ایکن ) با کمک مالی شرکت
IBM= International Business Machines
در دانشگاه هاروارد آمریکا ساخته شد....
نسل تکمیل تر از او در سال 1960 به بعد در دانشگاه پنسیلوانیا به نام انیاک ( ENIAC )
مخفف Electronic Numerical Integrated And Calculator
برای حل مسائل مربوط به انفجار ، جهت اداره اردنانس ارتش آمریکا توسط دکتر ماکلی و اکرت
ساخته و تکمیل شد....

این کامپیوتر دارای حجم زیادی و وزن حدود 50 تن بود...در این کامپیوتر از 18 هزار لامپ خلا
که به صورت سری به هم متصل شده بودند...استفاده شد...
در ای کامپیوتر ها هیچ نوع حافظهای وجود نداشت سرعت خیلی کم بود مصرف برق زیاد و تولید حرارت زیادی می کرد و فقط عملیات ساده ریاضی را می توانست انجام بده....

 

نسل دوم:
کامپیوتر در سال 1954 ....با ساخت دومین کامپیوتر به وسیله ترانزیستور ها که جایگزین لامپهای
خلاء شده بودند نسل دوم شکل گرفت....

که این کامپیوتر حجم کمتر و سرعت بیشتر و مقدار حافظه به آن اضافه شد...و با این زبان
برنامه نویسی سطح پایین به وجود آمد....
از ماشینهای معروف این نسل می توان Ibm 1401 & Ibm 1620 & Ibm 7000 نام برد....
نخستین کامپیوتری که در ایران نصب شد از نسل دوم و مدل Ibm 1620 بود که در سال 1341
در کنسرسیوم نفت تهران به کار گرفته شد...
مشخصات مهم کامپیوتر های نسل دوم به قرار زیر است:
1-
استفاده از ترانزیستورها
2-
ظرفیت حافظه حدود 30 هزار کلمه(حافظه کمکی هم در این نسل به وجود آمد.)
3-
سرعت عمل حدود 1 میلیونیم ثانیه....
4-
استفاده از زبانهای برنامه نویسی آسان...
5-
دارای کاربردهای عمومی و همه منظوره
6-
برخورداری از حجم کمتر...
7-
استفاده از حلقه های کوچک مغناطیسی به عنوان حافظه....

 

نسل سوم:
نوع کاملترین کامپوتر در سال 1960 تا 1964 البته در رابطه با این تاریخها در دو جای مختلف
دو تاریخ متفاوت دیدم.....
این کامپیوتر که از سری IBM 360 بود و برای ساختن آن 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری شد...
که در 2 نوع تجاری و علمی استفاده میشد...
در این سال IC اختراع شد ... IC = Integrate CriCuits
در این نسل ICها و مدارهای مجتمع جای گزین ترانزیستورها شدند با وجود آن حجم کامپیوتر
خیلی کم شد ...سرعت بیشتر حجم حافظه نیز بیشتر شد ..و زبان برنامه نویسی سطح بالا
به وجود آمد....
بزرگترین تکامل در این نسل ساختن وسائل ضبط اطلاعات به قابلیت دسترسی مستقیم....
مهمترین مشخصات کامپیوترهای نسل سوم...
پیشرفتهای سخت افزاری
1-
مینیاتوری کردن(کاهش حجم دستگاهها و اجزای آنها)
2-
افزایش ظرفیت حافظه به چندین برابر قبل ...
3-
استفاده از دستگاههای واسطه با قابلیت دسترسی مستقیم...
4-
قدرت ارتباط با نقاط دور و متعدد
پیشرفتهای نرم افزاری
1-
هماهنگی بیشتر با سخت افزار
2-
هماهنگی بیشتر با سیستم عامل
3-
پیشرفت در زبانهای برنامه نویسی و به کارگیری زبانهای سطح بالا...

 

نسل چهارم :
در اوایل سال 1970 روشهای جدیدی در ساخت کامپیوتر به کار رفت...
نسل چهارم کامپیوترها در سال 1972 و تشکیل شده ار مدارهای ULSI & VLSI
VLSI= Very Large Scale Integration & ULSI= Ultra Large Scale Integrat

در این نسل مدارهای مجتمع متراکم با تراکم خیلی زیاد(VLSI) و با تراکم فوق العاده زیاد(ULSI)
جایگزین IC شدند...با وجود این قطعه الکترونیکی حجم کامپوتر کمتر شد. سرعت بیشتر و همچنین حجم حافظه بیشتر گردید.در این نسل کامپوترها دارای صدا و 256 رنگ بود...

نسل چهارم همچنین از حافظه نیمه هادی و ریز پردازنده ، سیستمهای محاوره ای ، پردازش
مستقیم شبکه های کامپوتری بهره جسته است...
در این نسل از ریزپردازنده یا میکروپروسسور تشکیل شده...که ریزپردازنده به عنوان
قلب کامپیوتر عمل می کند و از میلیونها مدار الکترونیکی تشکیل شده است....

 

نسل پنجم:
کامپیوتر ها در سال 1990 میلادی به اصطلاح رباتها ساخته شدند...
در این نسل کامپیوترهای هوشمند با هوش مصنوعی طراحی شدند...
در این نوع کامپیوتر ها از حافظه های نوری و...استفاده میشد...

نسل ششم:
این نسل به خاطر سرعت زیاد پیشرفت همراه با نسل پنجم به حساب می آورند و تا کنون
ادامه دارد در این نسل با توجه به نقشه پردازی از نسل انسان آنها را طراحی می نمایند...
این نوع کامپیوتر ها دارای مدارهای پیچیده ای هستند که قادر به تفکر و احساسات می باشند.
انواع کامپیوتر ها بر اساس قدرت پردازش: که به چهار گروه تقسیم میشوند...
1-
کامپیوترهای بزرگ( Mainfeame Computers )
انواع آنها:
IBM 360
و IBM 370 اشاره کرد.
سرعت پردازش بین 2 تا 10 میلیون دستور العمل در ثانیه می باشد.
2-
کامپیوتر های کوچک ( Mini Computers )

انواع آنها:
PDP 11/35
و PDP 11/45 یاد کرد.
سرعت پردازش بین 7/. تا 3 میلیون دستورالعمل در ثانیه است.
3-
ریز کامپیوترها ( Micro Computers )
انواع آنها:
IBM Pc/XT
و IBM PC/AT و IBM PS/2 و Apple از نوع کامپیوتر های شخصی و خانگی است.
سرعت محاسباتی پردازش کمتر از یک میلیون دستورالعمل در ثانیه و حافظه آنها تا
چند میلیون کاراکتر گنجایش دارد.
4-
ابر کامپیوتر ها ( Super Computers )

انواع آنها:
CRAY1
و CRAY2 و CRAY3 که توسط شرکت کامپیوتری CRAY ساخته شدند...
سرعت این محاسباتی این کامپیوتر ها بین 100 تا 1300 میلیون دستورالعمل در ثانیه است.

عملکرد کامپیوتر ها بر اساس عملکرد داخلی و چگونگی پردازش:
3
دسته تقسیم میشوند....
1-
کامپیوتر های قیاسی ( Analog )
2-
کامپیوترهای عددی ( Digital )
3-
کامپیوترهای پیوندی ( Hybrid )
....

یه توضیحاتی درباره تاریخچه اینترنت.... در آینده کاملتر هم میشه.....

اصطلاح فضای رایانه‌ای (Cyberspace) برای اولین‌بار در سال 1982 در یک داستان علمی - تخیلی به‌کار برده شد. ما در گفتارمان از فضای رایانه‌‌ای، به‌عنوان یک مکان فیزیکی یاد می‌کنیم اما در واقع این‌طور نیست. فضای رایانه‌ای اگرچه اصطلاحی نسبتا جدید است اما مفهوم آن جدید نیست و پیدایش این مفهوم، همزمان با اختراع تلفن توسط الکساندر گراهام‌بل در سال 1876 بوده است. شرکت بل تعداد زیادی پسر نوجوان را که قبلا در اداره تلگراف به‌‌عنوان تلگراف‌رسان کار می‌کردند، برای متصل کردن تماس‌های تلفنی و ارائه اطلاعات به مشترکان سرویس تلفن استخدام کرد. اما همان‌طور که بروس استرلینگ (Bruce Sterling) در کتاب خود با نام «مقابله با هکره»
(The Hacker Crackdown)
اشاره کرده است، این شرکت به زودی با مشکلاتی از سوی کارکنان جوان خود مواجه شد.این بچه‌‌ها با مشتریان، بی‌ادبانه و با گستاخی برخورد می‌کردند، سر به سر آنها می‌گذاشتند و معمولا آنها را مسخره می‌کردند.بدتر از همه آن که از حقه‌هایی هوشمندانه در صفحه سوئیچ‌های اتصال‌ استفاده می‌کردند و به این وسیله تماس‌ها را قطع می‌کردند و کارهایی از این قبیل انجام می‌دادند. توانایی، مهارت فنی و ناشناس بودن این پسران در انجام این شیطنت‌ها، مجموعه عواملی را تشکیل می‌داد که باعث بروز مزاحمت‌ها و مشکلات می‌شد. شرکت بل در نهایت با استخدام خانم‌های جوان و محترم خود را از شر این بچه‌ها خلاص کرد.همانند فضای رایانه‌ای که سابقه آن از آنچه اکثر مردم می‌پندارند بسیار بیشتر است، ایده اینترنت نیز که بسیاری از ما تنها طی چند سال اخیر با آن آشنا شده‌ایم، بسیار قدیمی است. ایده اینترنت در اوایل دهه 1960 و در زمانی شکل گرفت که تشکیلات نظامی ایالات متحده و شرکت راند (RAND Corporation) تصمیم گرفتند از رایانه‌ها برای حصول اطمینان از امکان برقراری ارتباطات پیوسته در صورت تهاجم هسته‌ای استفاده کنند.سیستمی که تنها دارای یک رایانه مرکزی باشد در مقابل صدمات وارده بسیار آسیب‌پذیر خواهد بود. آنچه ما امروزه از آن با عنوان «اینترنت» یاد می‌کنیم، سیستمی از رایانه‌های مرتبط باهم است به نحوی که این رایانه‌ها از تعداد بسیار زیادی خط تلفن برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند و به این ترتیب اطمینان حاصل می‌شود که در صورت عدم توانایی یک مسیر برای ارسال اطلاعات، مسیر دیگری قابل دسترسی خواهد بود.آنها رایانه‌ها را به صورت شبکه‌ای به هم متصل کردند و این کار باعث شد که انجام محاسبات و اجرای برنامه‌ها با سرعت بسیار بیشتری انجام شود زیرا اپراتورهای رایانه‌ها مجبور نبودند که اطلاعات را به صورت نوارهای مغناطیسی یا کارت‌های پانچ ارسال کنند.
به جای ارسال اطلاعات به این شکل، امکان ارسال اطلاعات به صورت الکترونیکی از طریق سیم‌های تلفن در یک لحظه به وجود آمد.این پیش‌نمونه اینترنت در سال 1969 با عنوان آرپانت (شبکه آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته) ایجاد شد و به وسیله وزارت دفاع به اجرا درآمد. برای اهداف دفاعی به‌جای تنها یک مسیر، مسیرهای زیادی وجود داشت که اطلاعات از طریق آنها در شبکه جابه‌جا می‌شد. آرپانت در اصل به وزارت دفاع و چندین دانشگاه (دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس، موسسه تحقیقاتی استنفورد، دانشگاه کالیفرنیا در سانتا باربارا و دانشگاه یوتا) متصل شده بود. اما در سال 1971، آرپانت گسترش یافت و دانشگاه‌ها و آژانس‌های دولتی بیشتری را در برگرفت که دانشگاه‌ هاروارد، موسسه صنعتی ماساچست (MIT) و سازمان ملی هوانوردی و فضایی (NASA) را شامل می‌شد.پس از آن، موضوع جالب توجهی رخ داد. به جای مبادله خدمات محاسباتی، کاربران شبکه شروع به رد و بدل کردن یادداشت‌ها و نامه‌های الکترونیک و «صحبت کردن» با یکدیگر در قالب گروه‌های خبری و مباحثه‌ای کردند. از سال 1973، کشورهای دیگر و به تبع آن تمام شبکه‌های دیگر به آرپانت متصل شدند.این شبکه‌های رایانه‌ای با آرپانت سازگار بودند زیرا از یک زبان ارتباطی جهان استفاده می‌کردند که به آن پروتکل کنترل شبکه (NCP) گفته می‌شد (امروزه این زبان را معمولا با عنوان پروتکل کنترل ارسال، کنترل اینترنت
(TCP/IP)
می‌شناسند. ممکن است متوجه شده باشید که گاهی هنگام جست‌وجو در اینترنت، رایانه شما خواستار یک آدرس «IP» می‌باشد). همزمان با توسعه پروتکل‌های شبکه، استفاده از اسامی حوزه‌ها (Domains) نیز آغاز شد. برای مثال، به جای تلاش برای یافتن شماره سرور34 .77.50.204 شما می‌توانید با آدرس« explora.com »جست‌وجو کنید و این عبارت شما را به همان آدرس عددی می‌رساند. تا قبل از سال 1986، تنها کسانی که به نوعی با شرکت‌های بزرگ رایانه‌ای مانند IBM یا دیجیتال الکترونیکس در ارتباط بودند‌، امکان دسترسی به اینترنت داشتند اما پس از این سال با کاهش قیمت رایانه‌های شخصی و افزایش سرعت آنها، امکان دسترسی به اینترنت برای افراد معمولی نیز فراهم شد. حال این سوال پیش می‌آید که در سال 1986 چه اتفاقی افتاد؟ در آن سال، شبکه ملی زیربنای علمی (NSFNET)تبدیل به «ستون فقرات» اینترنت شد. سرعت فزاینده اینترنت در ارسال داده‌ها به معنی آن بود که اینترنت می‌‌تواند داده‌های بیشتری را جابه‌جا کند. مطابق با صفحات وب چند رسانه‌‌ای اکسپلورا (EXPLORA)در سال 1989، آرپا، مدیریت آرپانت را متوقف کرد زیرا آرپانت براثر مجتمع شدن با شبکه‌های دیگر، تبدیل به اینترنت شده بود. شبکه جهان گستر ( World Wide Web )که همه ما هر روز مطالبی درباره آن می‌شنویم، از سوئد نشات گرفت.
اینترنت در سن 15 سالگی خودش هست....

 

تاریخچه mouse
داگلاس انگبارت ماوس را در یک موسسه تحقیقاتی اختراع کرد نام این موسسه استانفورد بود ولی بعد از چند سال یعنی در سال 1970 شرکت زیراکس در کالیفرنیا با رهبری جک هالی و با کمک نمونه ساخته شده توسط داگلاس موفق شد ماوسی طراحی کنند که کارایی بالایی داشت
این روند ادامه یافت تا در سال 1982 شرکتی به نام ماس سیستم ابتدایی ترین ماوس را برای رایانه های پرسونال آی بی ام تولید کرد البته قطب بدون انکار رایانه یعنی ماکروسافت هم در سال 1983 موس دو کلیدیخود را به جهانیان عرضه کرد
البته در آن زمان به خاطر کم بودن وسعت کار با رایانه در ابتدا مفهوم ماوس درک نمی شد و جایگاهی نداشت ولی با ورود برنامه های آفیس و برنامه های مشابه کاربران فهمیدند که ماوس به آنها کمک خواهد کرد کارها سریع تر پیش رود
آنالیز موس
ماوس تقریبا جز ساده ترین سخت افزارها می باشد ولی معرفی بخش های مختلف آن خالی از لطف نیست

قاب ماوس
قاب ماوس همان شکل ظاهری ماوس هست که مشاهده می کنید و قطعات داخلی را محافظت می کند و از یک جهت بسیار مهم هست و آن نوع معماری ماوس هست که باید طوری باشد که انگشتان و دست دچار خستگی نشوند

گوی ماوس
این بخش مخصوص ماوس های تقریبا قدیمی هست و وقتی شما ماوس را روی سطحی حرکت می دهید آن گوی هم همان طور حرکت می کند و لازمه حرکت خوب و بدون اشکال گوی تمیزی سطحی است که موس روی آن می باشد
معمولا گوی ها لاستیکی هست و دارای مرکزیت فلزی

غلتک
یکی از بخش های مهم ماوس همین غلتک ها هستند آنها به صورت قائم قرار دارند و تمام جهت هایی که ماوس می تواند طی کند را حمایت می کنند تا در نتیجه حرکتی از دید ماوس پنهان نماند

چرخ ها
هر کدام از غلتک های ماوس به چرخی .صل هستند به این ترتیب غلتکها هم زمان با گوی تکان می خورند با حرکت خود چرخ ای متصل به انتهای خود را نیز می چرخانند
بخش هایی دیگر هم هستند که تنها نام آنها برده می شود و زیاد در بحث این مقاله نمی گنجد که تک تک درمورد آنها توضیح دهیم میله های هادی دیودها و آشکارسازهای نوری و کلیدهای موس بخش ای دیگر این سخت افزار هستند

راهنمای خرید
ابتدا باید شما تعیین کنید چه گونه ای از ماوس را نیاز دارید ماوس های مکانیکی به علت دردسرهای زیاد امروزه کمتر خریداری می شوند و از گزینه ماوس های نوری استفاده می شود به چند علت اول اینکه آنها نیاز به تمیز کردن گوی و محیط زیر ماوس ندارند و همه جا و راحت کار می کنند و دلیل مهم تر اینکه دقت حرکت بیسار بیشتری دارند و شما حتی می توانید در برنامه های گرافیکی روی پیکسل ها هم در مقیاس بالا با ماوس نوری حرکت کنید
بعد از انتخاب نوع ماوس باید رابط درگاه سریال آنرا مورد ارزشیابی قرار دهید امروزه دو نوع استاندارد در پیش روی داریم
بیشتر رایانه ها از رابط 9 پایه ای دی استفاده می کنند ولی برخی از رایانه ها از رابط 25 پایه ای بهره می برند حالا چرا؟ چون در برخی از رایانه ها رابط 9 پایه ای موجود نیست و در برخی در رایانه ها درگاه سریال کام یک 25 پایه ای می باشد ولی اگر ماوس سازگاری نداشت می توانید از تبدیلگرها بهره ببرید که در بازار موجود است
در کل مهمترین مقیاس ها همین ها بودند ولی یکی از دلایل خرید می تواند نام شرکت و اعتبار آن باشد برای مثال ماوس های شرکت ماکروسافت کاملا شناخته شده است البته اصل های آن امیدوارم با این مقاله نسبتا کامل شما با ماوس و کارایی آن آشنا شده باشید در بحث های بعدی سعی می شود قطعات دیگری را نیز مورد ارزیابی کامل قرار داد.
منبع MajidOnline Forums

 

اینترنت به فضا می رود....
فضاپیماها و ماهواره های آژانس فضایی آمریکا (ناسا) به زودی از آدرس اینترنتی ویژه خود برخوردار خواهند شد.
ناسا هم کانون در حال انجام پروژه ای است که در صورت تکمیل، بازیابی اطلاعات از وسایل نقلیه فضایی که در مدار زمین می چرخند و یا در عمق فضا قرار دارند آسان می شود. در این پروژه از پروتکل های مورد استفاده برای جابجایی اطلاعات در اینترنت استفاده می شود.
این پروژه همچنین به دانشمندان امکان می دهد که با استفاده از یک مرورگر استاندارد وب (Web) فضاپیما را کنترل کنند و به تبادل اطلاعات با فضاپیما یا خدمه آن بپردازند.
فن آوری مرتبط ساختن فضاپیماها با اینترنت، هم اکنون به طور آزمایشی در مورد ماموریت فضا پیمای کلمبیا به کار رفته است.
هدف ناسا از انجام چنین پروژه ای کاهش هزینه ها و کنترل راحت تر فضاپیماها یا ماهواره ها از زمین است.
ناسا در حال حاضر از ملغمه ای از سخت افزارها و نرم افزارهای کهنه برای ارتباط با فضاپیماها و جا به جایی اطلاعات استفاده می کند.
برای آزمایش این فن آوری، در فضاپیمای کلمبیا رایانه ای با سرعت 233 مگاهرتز، 128 مگابایت رم (RAM) و دیسک سخت (هارد دیسک) 144 مگابایت کار گذاشته شد.
روی این رایانه برنامه "رد هت" (Red Hat)، که نسخه ای از سیستم عامل "لینوس" است نصب شده که ارتباط فضاپیما را با مرکز فضایی "گادارد" در واشنگتن برقرار می کند. در این مرکز تلاش می شود تا در طول ماموریت فضاپیما، با رایانه آن بیش از 140 بار تماس برقرار شود.
حفظ ارتباط با فضاپیماهایی که در مدار حرکت می کنند مشکلات خود را دارد. یکی از مشکلات موجود این است که فضاپیما دایم در حال حرکت است و مرتب باید مسیری که از طریق آن با زمین ارتباط برقرار می کند را تغییر دهد.

منبع : BBC Persian

 

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
اشکان صالحیان یکشنبه 8 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 14:58 http://www.mobham.tk

مرسی من از دست معلم کامپوترم نجات دادی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد