وبلاگ تخصصی آموزش کامپیوترودانلود نرم افزار (خداجون دوستت دارم)

آموزش و راه کارهای کامپیوتر -مقاله کامپیوتر-قالب -ویندوز XP- ویستا -رمز

وبلاگ تخصصی آموزش کامپیوترودانلود نرم افزار (خداجون دوستت دارم)

آموزش و راه کارهای کامپیوتر -مقاله کامپیوتر-قالب -ویندوز XP- ویستا -رمز

طراحی و ساخت سایت

Talking طراحی و ساخت سایت

اولین مرحله برای ساخت یک سایت اینترنتی تهیه محتوی و مطالبی است که شما قصد دارید در سایت قرار دهید. این مطالب بسته به موضوع سایت از عنوان های متفاوتی تشکیل می شود. به طور مثال ما سایت ها را به این موضوعات تقسیم می کنیم : وب سایت شخصی ، وب سایت یک خانواده ، وب سایت یک فرد با تخصص خاص ، وب سایت یک گروه فرهنگی ، وب سایت یک گروه فرهنگی ، وب سایت یک مرکز آموزشی ، وب سایت یک مرکز درمانی ، وب سایت یک نشریه ، وب سایت یک شرکت تجاری ، وب سایت یک آژانس مسافرتی و گردشگری ، وب سایت یک مرکز خدماتی ، وب سایت یک فروشگاه یا نمایندگی فروش و ... . بعد از آماده شدن مطالب باید آن ها را براساس موضوع دسته بندی کنید و بر اساس تعداد دسته ها ، ساختار سایت و تعداد صفحات سایت را مشخص کنید.

وب سایت شخصی : در این نوع وب سایت باید تمام اطلاعات مورد نیاز برای معرفی یک فرد موجود باشد مانند: مشخصات فردی، مهارت ها ، تواتنایی ها ،خاطرات ، آلبوم تصاویر، زندگی نامه، علایق، شرحی در مورد دوران تحصیل، شغل ، محل زندگی، خانواده و... .

وب سایت یک خانواده : در این نوع وب سایت باید تمام اطلاعات مورد نیاز برای معرفی یک خانواده موجود باشد مانند: مشخصات فردی تک تک اعضاء خانواده، مهارت ها، تواتنایی ها، خاطرات، آلبوم تصاویر، زندگی نامه، علایق، شغل، محل زندگی و... .

وب سایت یک فرد حرفه ای با تخصص خاص : در این نوع وب سایت باید تمام اطلاعات مورد نیاز برای معرفی یک فرد متخصص موجود باشد مانند: مشخصات فردی، مهارت ها، تواتنایی ها، تخصص، تجربه ها، سوابق حرفه ای، محل یا دفتر کار، خاطرات، آلبوم تصاویر، زندگی نامه، علایق، شرحی در مورد دوران تحصیل، شغل، محل زندگی، خانواده و ... .

وب سایت یک هنرمند :در این نوع وب سایت باید تمام اطلاعات مورد نیاز برای معرفی یک فرد موجود باشد مانند: مشخصات فردی، هنر، تواتنایی ها ،آثار ، سوابق هنری، تجربه ها، خاطرات، آلبوم تصاویر، زندگی نامه، علایق، شرحی در مورد دوران تحصیل، شغل ، محل زندگی، خانواده و ... .

وب سایت یک گروه فرهنگی :در این نوع وب سایت باید تمام اطلاعات مورد نیاز برای معرفی یک گروه فرهنگی موجود باشد مانند: اهداف گروه، مشخٌات تک تک اعضاء، فعالیت ها، آلبوم تصاویر ،فعالیت های انجام شده و درحال اجراو... .

وب سایت یک مرکز آموزشی:در این نوع وب سایت باید تمام اطلاعات مورد نیاز برای معرفی یک مرکز آموزشی موجود باشد مانند: زمینه آموزشی، دورهای در حال برگذاری،کادر آموزشی، تاریخچه، افتخارات، ارائه نکات آموزشی، نتایج آزمون ها و... .

وب سایت یک بیمارستان یا مرکز درمانی : در این نوع وب سایت باید تمام اطلاعات مورد نیاز برای معرفی یک بیمارستان یا مرکز درمانی موجود باشد مانند: فعالیت های درمانی، گروهای درمانی، اعضاء، کادر درمانی، مشخصات، آدرس و... .

وب سایت یک مجله ، روزنامه و یا نشریه :در این نوع وب سایت باید تمام اطلاعات مورد نیاز برای معرفی یک نشریه موجود باشد مانند: اهداف، موضوع، سوابق، تاریخچه، آرشیو، مقالات، نحوه اشتراک و... .

وب سایت یک شرکت یا سازمان تجاری :در این نوع وب سایت باید تمام اطلاعات مورد نیاز برای معرفی یک شرکت یا سازمان تجاری موجود باشد مانند: نوع فعالیت، محصولات، خدمات، سوابق، تاریخجه، فعالیت های انجام شده، سهام داران، اعضاء و... .

وب سایت یک مرکز خدماتی :در این نوع وب سایت باید تمام اطلاعات مورد نیاز برای معرفی یک مرکز خدماتی موجود باشد مانند: نوع خدمات، نحوه ارائه، سفارشات، سوابق، آلبوم تصاویر و... .

وب سایت یک آژانس مسافرتی و گردشگری:در این نوع وب سایت باید تمام اطلاعات مورد نیاز برای معرفی یک آژانس مسافرتی و گردشگری موجود باشد مانند: خدمات، تورها، سرویس ها، سوابق، نحوه ارائه خدمات و... .

وب سایت یک فروشگاه یا نمایندگی فروش :در این نوع وب سایت باید تمام اطلاعات مورد نیاز برای معرفی یک فروشگاه یا نمایندگی فروش موجود باشد مانند: محصولات، سفارشات، لیست قیمت ها، آلبوم تصاویر و... .
طراحی صفحات وب سایت:
در این مرحله باید مطالب تهیه شده را به صورت صفحات وب در آورید. برای طراحی صفحات وب ابزارها و روش های متفاوتی وجود دارد که هر کدام کاربرد متفاوت دارند. HTML : Hyper Text Markup Language زبان ایجاد صفحات وب است، این زبان به مرورگر وب می گوید که صفحات وب را چگونه نشان دهد. اولین سوالی که در به کار گیری این زبان پیش می آید این است که دستورات این زبان را باید در کجا تایپ کرد و سوال بعد این که این دستورات چگونه اجرا می شوند ، برای تایپ این دستورات می توانید از هر ویراستاری مثل Notepad یا Wordpad استفاده کنید و بعد آن ها را با پسوند htm ذخیره کنید و برای نمایش آن ها باید از یک مرورگر مثل Internet Explorer یا Netscape استفاده کنید.


دستورات HTML به مرورگر می گوید که صفحات چگونه به نمایش در آید. هر مرورگر دستورات فایل مورد نظر را خط به خط خوانده و طبق آن ها صفحه را برای نمایش آماده می کند. همه فایل های HTML دارای ساختاری مشابه ساختار زیر هستند :

<! DOCTYPE HTML PUBLIC ".......">
<HTML>

<HEAD>
< اطلاعات مکمل مربوط به صفحه >
</HEAD>

<BODY>
< دستورات ایجاد کننده صفحه >
</BODY>

</HTML>

هر دستور HTML دارای یک علامت شروع و یک علامت پایان است که داخل علامت های کوچک تر و بزرگتر (< >قرار می گیرند . مثلا <B> بیان می کند که متنی که بعد از آن می آید باید سیاه (bold) باشد و <B/> پایان این دستور را مشخص می کند. بنابراین اگر هر دستور HTML را tag بنامیم ، شکل کلی هر دستور HTML به صورت زیر خواهد بود :

<tag>
.........
</tag>

البته دستوراتی نیز وجود دارند که به علامت پایان نیاز ندارند مثل <HR> که برای رسم خط افقی استفاده می شود. تمام دستوراتی که صفحه را ایجاد می کنند در قسمت Body وارد می شوند .برای مثال در زیر متن کامل یک فایل HTML که عنوان آن My Web Site و جمله Welcome To My Site ، به صورت سیاه دیده می شود در زیر آمده است:

<! DOCTYPE HTML PUBLIC "HTML 4">
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>My Web Site</TITLE>
</HEAD>

<BODY>
<B>Welcome To My Site</B>
</BODY>

</HTML>

صفحات وب به دو دسته ثابت و پویا تقسیم می شوند که زبان HTML تنها قادر به ساخت صفحات ثابت است و در صورتی که شما بخواهد صفحات پویا بسازید باید از زبان های دیگر در کنار این زبان استفاده کنید. در کل صفحات وب را به سه دسته اصلی زیرتقسیم می شوند :
صفحات ثابت :
صفحاتی هستند که برای نمایش آن ها هیچ گونه پردازشی انجام نمی گیرد نه بر روی کامپیوتر شما به عنوان سرویس گیرنده و نه بر روی کامپیوتر سرور به عنوان سرویس دهنده سایت و این به این معناست که این صفحات شامل هیچ کد برنامه (Script) نیستند. این صفحات دقیقا همان صفحات HTML هستند و معمولا برای نمایش چند خط متن به همراه چند تصویر ثابت و یا متحرک به کار گرفته می شوند . مراحل نمایش این صفحات به صورت زیر است:

وارد کردن آدرس صفحه مورد نظر در مرورگر

در خواست صفحه مورد نظر از کامپیوتر سرویس دهنده به وسیله مرورگر

انتقال فایل HTML صفحه به همراه فایل های همراه آن (تصاویر و ... ) به کامپیوتر شما

نمایش صفحه به وسیله مرورگر

صفحات پویا شامل اسکریپت های قابل اجرا بر روی کامپیوتر سرویس گیرنده :
این صفحات نسبت به صفحات ثابت از پیچیدگی بیشتری چه در مرحله طراحی و چه در مرحله نمایش برخوردارند به طوری که برای طراحی آن ها باید از زبان های برنامه نویسی دیگری که قابلیت اجرا بر روی کامپیوتر سرویس گیرنده را دارند مانند Jscript و یا JavaScript در کنار HTML سود برد. نمایش این صفحات نیاز به پردازش دارد که این پردازش بر روی کامپیوتر سرویس گیرنده و توسط مرورگر انجام می شود. این صفحات معمولا صفحاتی هستند که نیاز به ایجاد یک Effect خاص و یا محاسبه یک فرمول و یا طی شدن یک الگوریتم خاص برای بدست آوردن نتیجه مورد نظر از اطلاعات دریافت شده از بازدیدکننده دارند . مراحل نمایش این صفحات به صورت زیر است:

وارد کردن آدرس صفحه مورد نظر در مرورگر

در خواست صفحه مورد نظر از کامپیوتر سرویس دهنده به وسیله مرورگر

انتقال فایل HTML صفحه به همراه فایل های همراه آن (تصاویر ، فایل های حاوی متن برنامه و ... ) به کامپیوتر شما

پردازش قسمت های حاوی (Script) به وسیله مرورگر و به دست آوردن نتیجه آن
نمایش صفحه بدست آمده به وسیله مرورگر

صفحات پویا شامل اسکریپت های قابل اجرا بر روی کامپیوتر سرویس دهنده:
این صفحات پیچیده ترین صفحات وب حساب می شوند که برای طراحی آن ها باید از زبان های برنامه نویسی که قابلیت اجرا بر روی کامپیوتر سرویس دهنده را دارند مثل ASP : Active Server Page کمک گرفت. نمایش این صفحات مانند دیگر صفحات پویا نیاز به پردازش دارد که در این مورد این پردازش به وسیله کامپیوتر سرویس دهنده صورت می گیرد و نتیجه حاصل به صورت یک فایل HTML برای کامپیوتر سرویس گیرنده فرستاده می شود. از این صفحات معمولا برای دریافت یا نمایش اطلاعات و یا هر صفحه دیگری که نیاز به ارتباط به منابع کامپیوتر سرویس دهنده از جمله بانک های اطلاعاتی و ... را دارند، استفاده می شود. مراحل نمایش این صفحات به صورت زیر است :

وارد کردن آدرس صفحه مورد نظر در مرورگر

در خواست صفحه مورد نظر از کامپیوتر سرویس دهنده به وسیله مرورگر
پردازش صفحه به وسیله کامپیوتر سرویس دهنده و بدست آوردن یک فایل HTML

انتقال فایل HTML حاصل از پردازش صفحه به همراه فایل های همراه آن (تصاویر و ... ) به کامپیوتر شما

نمایش صفحه به وسیله مرورگر

پس در ابتدا شما باید مشخص کنید که صفحه مورد نظر شما یک صفحه ثابت و یا یک صفحه پویا است و بعد دست به انتخاب زبان بزنید و با آن صفحه خود را بسازید.در زمینه طراحی صفحات وب کتاب های زیادی به فارسی ترجمه شده است که شما می توانید با مراجه به آن ها مهارت لازم برای طراحی صفحات وب را کسب کنید همین طور وب سایت ها ی زیادی برای آموزش طراحی صفحات وب به زبان انگلیسی و تعداد کمی نیز به زبان فارسی وجود دارند.


انتخاب یک نام اینترنتی برای وب سایت و ثبت آن در اینترنت به نام خود:
بعد از طراحی صفحات وب دیگر نوبت به این رسیده که وب سایت خود را در اینترنت قابل دسترسی کنید. برای این کار در ابتدا شما نیاز به یک نام دامنه یا Domain name مثل http://www.yahoo.com/ دارید که تحت آن سایت خود را به دیگران معرفی کنید. شما ابتدا باید نام خود را انتخاب کنید البته این نام نباید قبلا توسط شخص دیگری انتخاب شده باشد. شما می توانید موجود بودن نام مورد نظر خود را در از اینترنت و سرسیوی دهنده ها یا انرا در نوار ادرس امتهان کنید و بررسی کنید، بعد از اطمینان از آزاد بودن نام مورد نظر ،باید آن را در اینترنت ثبت کنید. برای این کار می توانید از طریق شرکت هایی که توانایی انجام این کار را دارند کمک بگیرید .


اختصاص فضای مورد نیاز برروی یک سرور موجود در اینترنت:
بعد از ثبت Domain name شما نیاز به مقداری فضا بر روی یک سرور موجود در اینترنت دارید که صفحات وب سایت خود را روی آن قرار دهید تا هر موقع که شخصی از طرِق اتصال به اینترنت خواست به وب سایت شما وارد شود صفحات سایت شما از طریق این سرور متصل به اینترنت به کامپیوتر او انتقال پیدا کند. برای این کار شما باید مقدار فضای مورد نیاز خود را از شرکت های دارای سرور اجاره کنید که به این کار در اصطلاح Web Hosting می گویند. شرکت های گوناگون می تواند فضای مورد نیاز شما را بر روی سرور

های خود به شما اختصاص دهد.

انتقال صفحات وب سایت بر روی سرور:
بعد از اجاره فضا شرکت سرویس دهنده به شما دسترسی لازم به سرور را برای انتقال صفحات وب سایت به شما می دهد. این دسترسی به صورت های مختلفی صورت می گیرد از جمله :

دسترسی Ftp : File Transfer Protocol :
متداول ترین پروتکل برای اتقال فایل است . شما می توانید برای استفاده از این پروتکل از Internet Explorer و یا برنامه های مختلفی که برای این منظور طراحی شده اند استفاده کنید . در ضمن بعضی از ISPها این پروتکل را به دلایلی می بندند ، پس شما در ابتدا باید از باز بودن این پروتکل از طرف ISP خود اطمینان حاصل کنید.

دسترسی از طریق (Site Control Panel) :
بعضی از شرکت هایی که خدمات Web Hosting ارائه می دهند برای سهولت و همچنین دادن دسترسی جهت انجام تنظیمات مختلف، صحفاتی را جهت این کار بر روی سرور قرار می دهند ، که شما می توانید با وارد شدن به این صفحات تنظیمات مورد نظر خود را اعمال کنید، یکی از این امکانات انتقال فایل است که از طریق پروتکل HTTP صورت می گیرد.

در صورتی که شما فضای مورد نظر خودتان را از ما دریافت کنید می توانید از هر دو حالت بالا جهت انتقال فایل استفاده کنید.


جذب کردن بازدید کننده:
حالا شما صاحب یک سایت اینترنتی هستید . تنها کاری که الان باید بکنید این است که برای سایت خودتان بازدیدکننده جمع بکنید . ساده ترین راه این کار این است که در خیابان راه بیفتید و به هر کس که می رسید آدرس وب سایت خود را بدهید. البته این کار بازده زیادی ندارد چون تا این افراد از خیابان به خانه یا محل کارشان برسند و کامپیوترشان را روشن کنند و بعد تازه به اینترنت متصل شوند، نام سایت شما را فراموش کرده اند پس باید فکر دیگری بکنید و به جای این که در خیابان به آن ها نام سایت خود را بدهید درست همان موقع که در حال گشت و گزار در اینترنت هستند این کار را بکنید .ممکن است بپرسید چگونه؟ خیلی ساده است برای این کار روش های مختلفی وجود دارد که در زیر چند مورد از آن ها را آورده ایم :

تبلیغ در سایت های دیگر :
آسان ترین و کاراترین راه جذب بازدیدکننده به سایت تبلیغ در یک سایت پر رفت و آمد است .از این طریق شما می توانید در عرض زمانی کم تعداد بازدید کنندگان سایت خود را به تعداد بازدیدکنندگان یک سایت سابقه دار افزایش دهید. سایت رسانیک هم تبلیغات می پذیرد.شما می توانید برای تبلیغ در سایت رسانیک به صفحه تبلیغات سر بزنید.

معرفی وب سایت خود به موتورهای جستجو :
موتور های جستجو سایت هایی هستند که برای جستجو به دنبال کلمه یا موضوع خاصی در اینترنت طراحی شده اند. به طور مثال Google.com یکی از سریع ترین و پرقدرترین آن هاست در صورتی که اگر Google سایت شما را در لیست خود قرار دهد دیگر از این نظر مشکلی نخواهید داشت . برای این که سایت خود را به Google معرفی کنید باید به این آدرس بروید، و بعد از آن باید صبر کنید تا Google سایت شما را بررسی کند.

تعریف و راه اندازی چند E-mail box :
خوب حالا دیگر یک سایت دارید و چند هزار بازدید کننده که هر کدامشان نظرات ، پیشنهادات و شاید هم انتقادات زیادی راجب به سایت شما دارند و صد البته شما می خواهید از تمام آن ها با خبر شوید و یک ارتباط دو طرفه بین خودتان و بازدید کنندگان سایت برقرار کنید. خوب برای این کار نیاز به چند صندوق پست الکترونیک دارید تا بازدید کنندگان نامه هایشان را از آن طریق به دست شما برسانند.مثلاّ یک صندوق پست الکترونیک برای مسائل مربوط به سایت تحت عنوان Info@yourname.com و یا یک صندوق برای ارتباط با خود شما و به اسم خود شما مثل yourname@yourname.com و هر چند صندوق دیگر که نیاز داشته باشید.

تعداد این صندوق ها در موقع اجاره فضا مشخص می شود .برای تعریف صندوق پست الکترونیک شما باید از طریق صفحه ای که در اختیارتان گذاشته می شود اقدام کنید. تعداد صندوق های پست الکترونیک بسته به نوع سرویسی است که به عنوان Web hosting گرفته اید که معمولا هر چه فضای شما بیشتر باشد تعداد صندوق های پست الکترونیک شما هم بیشتر خواهد بود.http://www.alisalar.blogsky.com/
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد