وبلاگ تخصصی آموزش کامپیوترودانلود نرم افزار (خداجون دوستت دارم)

آموزش و راه کارهای کامپیوتر -مقاله کامپیوتر-قالب -ویندوز XP- ویستا -رمز

وبلاگ تخصصی آموزش کامپیوترودانلود نرم افزار (خداجون دوستت دارم)

آموزش و راه کارهای کامپیوتر -مقاله کامپیوتر-قالب -ویندوز XP- ویستا -رمز

Blu-Ray چیست ؟

Blu-ray نام فرمت جدید نسل بعدی دیسک‌های DVD است که توسط گروه Blu-ray Disk Association (BDA) که زیر نظر 2 شرکت بزرگ Sony و Philips فعالیت می کند ایجاد شده است.

به وسیله این فرمت می توان بر روی یک دیسک یک لبه blu-ray اطلاعاتی با حجم 23.3 , 25 , 27 گیگابایت یعنی حدود 4 ساعت فیلم با فرمت (High-definition (HDTV و 13 ساعت فیلم با فرمت (Standard-definition (SDTV را ذخیره کرد.

همچنین یک دیسک 2 لبه blu-ray می تواند حجمی برابر با 46.6 , 50 , 54 گیگابایت را در خود جای دهد که این مقدار حافظه تقریباً برای 8 ساعت فیلم HDTV کافی است.

در سیستم blu-ray از پرتو آبی لیزر برای ذخیره اطلاعات استفاده می شود که طول موجی برابر با 406 nm دارد در صورتی که پرتوهای لیزر قرمز که در حال حاضر از انها استفاده می‌شود طول موجی در حدود 650 nm را دارا هستند به همین علت پرتو blu-ray می تواند حجم بیشتر اطلاعات را نسبت به پرتو های قرمز روی یک دیسک نوری ذخیره کند.

فرمت جدید دیگری بنام HD DVD که توسط شرکت Toshiba گسترش یافته رقیب اصلی blu-ray محسوب می‌شود. این فرمت تنها می‌تواند حجمی برابر 15 گیگابایت را روی یک دیسک یک لبه ذخیره کند که نسبت به blu-ray بسیار کمتر است.

شرکت‌های بزرگی همچون Apple, Dell, Hitachi, HP, JVC, LG, Mitsubishi, Panasonic, Pioneer, Philips, Samsung, Sharp, Sony, TDK , Thomson و استودیوهای فیلمسازی Universal , MGM , Fox و Walt Disny آمادگی خود را برا ی پشتیبانی از این فرمت اعلام کرده اند و قرار است شرکت Sony از این فناوری در کنسول Play Station 3 نیز استفاده کند.

انتظار میرود تا Blu-ray به زودی بتواند با انتقال ضبط کننده‌های VCR و DVD به فرمت HDTV خود را به عنوان فرمت استاندارد PC ها و فیلم‌های HDمعرفی کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد