وبلاگ تخصصی آموزش کامپیوترودانلود نرم افزار (خداجون دوستت دارم)

آموزش و راه کارهای کامپیوتر -مقاله کامپیوتر-قالب -ویندوز XP- ویستا -رمز

وبلاگ تخصصی آموزش کامپیوترودانلود نرم افزار (خداجون دوستت دارم)

آموزش و راه کارهای کامپیوتر -مقاله کامپیوتر-قالب -ویندوز XP- ویستا -رمز

جلوگیری از اعتیاد نوجوانان به اینترنت

 
موضوع اعتیاد کودکان و نوجوانان به اینترنت از جمله معضلاتی است که هم‌گام با افزایش استفاده از اینترنت و رواج بازی‌های کامپیوتری آنلاین در سراسر جهان کارشناسان و مسئولان را به اندیشه و تامل واداشته است. این موضوع در کشورهای آسیایی هم هرچند با اندکی تاخیر، به میزان بسیار گسترده به چشم می‌خورد. مشکل اعتیاد کودکان و نوجوانان به اینترنت در حال گسترش است و کم کم گریبان‌گیر کشورهای در حال توسعه که راه حل مناسبی برای رویارویی با آن ندارند، نیز می‌شود. الگوگیری از راهکارهای پیشگیرانه‌ی کشورهای توسعه یافته می‌تواند ایده‌های مناسبی برای مسئولان کشورهای در حال توسعه باشد.

با شیوع اعتیاد به اینترنت در میان کودکان و نوجوانان کشور چین، مقامات این کشور برای جلوگیری از اعتیاد نوجوانان به اینترنت فعالیت‌های جالب توجهی را آغاز کرده‌اند.
در همین راستا وزارت فرهنگ، وزارت صنایع، انجمن مطبوعات، کمیته‌ی مرکزی مجمع جوانان کمونیست و کمیته رهبری تمدن معنوی کشور چین به صورت مشترک بیانیه‌ای صادر کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «ما باید نهایت تلاش خود را برای توسعه بازی‌های آنلاین «سبز» انجام دهیم و استفاده از این بازی‌ها را در میان کودکان و نوجوانان تبلیغ کنیم. عنوان سبز به سرگرمی‌هایی اتلاق می‌شود که برای کودکان و نوجوانان مناسب است و از رواج ادبیات نامناسب یا رفتارهای خشن در میان کودکان جلوگیری می‌کند.

در این بیانیه ده راهکار برای رهنمون شدن کودکان و نوجوانان به استفاده‌ی سالم از اینترنت پیشنهاد شده است. از آن میان می‌توان به جمع‌آوری، انتخاب و انتشار فیلم‌ها و کتاب‌های مناسب و آموزنده، که مورد تایید روان‌شناسان و جامعه‌شناسان قرار گرفته‌اند و سازمان‌دهی فعالیت‌های مبتنی بر اینترنت مناسب کودکان و نوجوانان اشاره کرد.

تشویق بازیکنان جوان بازی‌های آنلاین به روی آوردن به سرگرمی‌های آنلاین سالم از دیگر راهکارهایی است که مقامات چینی به آن اشاره کرده‌اند.

تحقیقات نشان می‌دهد که 13 درصد جوانان استفاده کننده از اینترنت در استفاده از این فناوری دچار اعتیاد هستند و 90 درصد جرایم اینترنتی جوانان مربوط به اعتیاد به اینترنت می‌شود.
به گفته‌ی کارشناسان، خشونت، چت، هرزه نگاری و قمار آنلاین مهم‌ترین جرایمی هستند که کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کند.
بهره‌گیری از روش‌های تخصصی می‌تواند در پیشگیری از آزار و اذیت نوجوانان از اطلاعات نادرست و ناسالم آنلاین جلوگیری کند.

مقامات همچنین باید در راه اندازی آژانس‌های معالجه و بازپروری نوجوانان معتاد به اینترنت همت گمارند. ثبت مراکز پاسخ‌گویی به شکایات و گزارش‌ها رفتارهای ناسالم اینترنتی می‌تواند کمک دیگری در این راستا به شمار آید.

نظرات 1 + ارسال نظر
sin90 یکشنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 15:31

kheili badi

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد